۴۰ جستار و ۵۶ عکس از عکاسان ایرانی با گردآوری یوریک کریم‌مسیحی | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۳۵
معرفی کتاب؛

۴۰ جستار و ۵۶ عکس از عکاسان ایرانی با گردآوری یوریک کریم‌مسیحی

کتاب «دست روی شانه» با گردآوری یوریک کریم‌مسیحی به همت نشر بیدگل منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، کتاب «دست روی شانه» شامل ۴۰ جستار و ۵۶ عکس از عکاسان ایرانی با جمع‌آوری یوریک کریم‌مسیحی به همت نشر بیدگل به چاپ رسید.

در یکی از جستارهای این کتاب به نام «فقط آنجا» می‌خوانیم: «”تنها افراد سطحی از روی ظاهر قضاوت نمی‌کنند. راز جهان جنبه‌ مرئی آن است نه جنبه‌ نامرئی آن.” خیال نمی‌کنم این حرفِ اسکار وایلد، یکی از نویسندگان برجسته‌ سده‌ پیشین، که توسط سوزان سانتاگ، خلاق‌ترین و باهوش‌ترین اندیشمند و نظریه‌پرداز در قلمرو عکاسی، بازگو شده طرفدار چندانی بین ما داشته باشد. ما یعنی مایی که تجربه‌ تاریخی نشان می‌دهد همیشه باید مراقب حرف زدنمان باشیم و حرفِ سرراستمان را حتا ا گر سَرَبرباددِه نباشد در پوششی از رمزها و استعاره‌ها بپیچیم، و به همین دلیل خیال می‌کنیم که دیگری هم دارد حرفش را رمزی و پیچیده در لفافی از آرایه های جورواجورِ تمثیلی می‌گوید. بنابراین ما از روی ظاهر قضاوت نمی‌کنیم و طبعا خودمان را سطحی هم نمی‌دانیم و چه بسا بگوییم که فقط افراد سطحی به ظاهر توجه می‌کنند و توجه به عمقْ آدمی عمیق می‌خواهد! شاید اگر وایلد می‌دانست که یک جمله از نامه‌ خصوصی‌اش این‌طور عمومی می‌شود جور دیگری می‌گفت، این آخری را هم ما می‌گوییم برای توجیه و تحکیمِ حرف خودمان و ردِ نظرِ او.

اما می‌توانم با کلامِ وایلد از درِ نقیض دربیایم که همین سخن را هم باید از روی ظاهرِ آن قضاوت کنیم، و رندانه بگویم جمله‌ تکمیلیِ سخنِ وایلد که توجه به ظاهر را در مقولات مرئی می‌داند به همین محدوده محدود و از دایره‌ مقولات فکری و ذهنی بیرون است، و این، نگاه به ظاهرِ سخن او خواهد بود.»

از یوریک کریم‌مسیحی نویسنده، عکاس و منتقد هنری پیش‌تر نیز کتاب‌های «شب سپیده می‌زند»، «در جهت عکس»، «عکس و دیدن عکس» و «نگاهم کن! خیالم کن!» نیز بیدگل منتشر شده است.

کتاب «دست روی شانه» در نوبت چاپ اول در ۲۹۱ صفحه با قیمت ۲۱۰ هزار تومان روانه بازار کتاب شده است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000