«به‌نو کردنِ ماه» در سالروزِ تولد غلامحسین ساعدی

به گزارش صبا به نقل از روابط‌ عمومی نشر آواژ، دومین جلد از مجموعه‌ «کتاب آواژ» ضمن تجلیل از نمایشنامه‌نویس پیشکسوت ایرانی محسن یلفانی و با موضوع وضع‌ و حال نمایشنامه‌نویسی در چهار دهه‌ اخیر ایران و راهکارهایی برای ارتقای آن چاپ و توزیع شد.

شماره‌ دوم دوره‌ «کتاب آواژ» همزمان با سالروز تولد غلامحسین ساعدی به چاپ رسید و نسخه‌ رایگان این کتاب در سایت نشر آواژ بارگذاری شده و قابل‌ دانلود است.

دبیری «کتاب آواژ» را محمدرضا قلی‌پور نمایشنامه‌نویس، کارگردان تئاتر و مدیر انتشارات آواژ بر عهده دارد. او هدف از انتشار فایل این کتاب به صورت رایگان را حمایت هرچه بیشتر از نویسندگان، صاحب‌نظران و علاقه‌مندان عرصه‌ تئاتر و ادبیات نمایشی عنوان کرده است.

به گفته قلی‌پور، در هر شماره از «کتاب آواژ» موضوعاتی درباره هنر مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرند و صاحب‌نظران و بزرگان عرصه‌ فرهنگ و هنر به بیان دیدگاه خود در قالب یادداشت و مقاله با موضوع مطرح‌شده خواهند پرداخت.

این مجموعه در شماره‌ دوم خود وضع‌ و حال نمایشنامه‌نویسی در چهار دهه‌ اخیر ایران و راهکارهایی برای ارتقای آن را موضوع قرار داده است.

خسرو حکیم‌رابط، فرهاد ناظرزاده‌کرمانی، جمشید ملک‌پور، ابراهیم گلستان، رضا شیرمرز، ناصح کامگاری، علی شمس، عزت‌الله مهرآوران، محمدرضا قلی‌پور، فرشته فرشاد، مسعود موسوی، سکینه عرب‌نژاد و پیام لاریان افرادی هستند که مطالب آن‌ها را در این شماره از «کتاب آواژ» می‌خوانید.

ویراستاری این مجموعه را نکیسا راستین انجام داده و همچنین این شماره حاوی تصویرسازی‌هایی از سیدمحمد مساوات و نمایشنامه‌هایی از دینا جادِری، سیدمحمد سجادی و ندا محمدیان به عنوان منتخبان بخش استعدادهای نمایشنامه‌نویسی «کتاب آواژ» است.

فرشته فرشاد دبیر بخش استعدادهای نمایشنامه‌نویسی «کتاب آواژ» در این‌باره گفت: طی فراخوان استعدادهای نمایشنامه‌نویسی «کتاب آواژ» 203 نمایش‌نامه به نشر آواژ ارسال شد. هیات انتخاب این رویداد پس از بررسی دقیق آثار، شش نمایشنامه را براساس ارزش‌های دراماتیک شایسته‌ چاپ دانستند که بدون ترتیب اولویت، سه اثر در این شماره و سه اثر هم در شماره‌ بعدی کتاب آواژ ارایه می‌شوند. امید است این کوشش ما نتیجه‌بخش و برای این عزیزان و جریان ادبیات نمایشی نیک‌انجام باشد.

این مجموعه در هشتاد و ششمین سالروز تولد غلامحسین ساعدی نمایشنامه‌نویس و هنرمند ایرانی چاپ شده و عنوان «به نوکردنِ ماه» که برای این شماره انتخاب شده برگرفته از شعر احمد شاملو برای ساعدی است که چنین سروده است:

«به گوهر مراد

به نوکردنِ ماه

بر بام شدم

با عقیق و سبزه و آینه.

داسی سرد بر آسمان گذشت

که پروازِ کبوتر ممنوع است.

صنوبرها به نجوا چیزی گفتند

و گزمگان به هیاهو شمشیر در پرندگان نهادند.

ماه

برنیامد.»

شماره‌ اول «کتاب آواژ» با عنوان «نویسنده نمرده است» حاوی نقد و یادداشت‌هایی درباره حقوق نویسندگان و مترجمان آثار دراماتیک بود.

علاقه‌مندان به تهیه و خوانش این اثر می‌توانند با مراجعه به سایت نشر آواژ در آدرس www.avazh.ir فایل PDF «کتاب آواژ» را به صورت رایگان دانلود و مطالعه کنند.

همچنین برای دوستداران نسخه فیزیکی و چاپی اثر امکان سفارش این کتاب با مراجعه به سایت نشر آواژ وجود دارد که آن را حضوری تحویل می‌گیرند.

انتهای پیام/