نقش را زندگی می‌کنم تا اینکه بازی کنم/ نمی‌خواهم مادر تیپیکال باشم | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۲۰
رویا جاویدنیا در گفتگو با صبا:

نقش را زندگی می‌کنم تا اینکه بازی کنم/ نمی‌خواهم مادر تیپیکال باشم

رویا جاویدنیا بازیگر سینما و تلویزیون از چالش‌های بازی برای بازیگران در نقش های متفاوت سخن گفت.

رویا جاویدنیا بازیگر سینما و تلویزیون که این روزها فیلم سینمایی «گیتی همسر علیرضا» به کارگردانی حمیدرضا هنری با بازی او در سینماهای هنر و تجربه در حال اکران است و با فیلم سینمایی «شهرک» به کارگردانی علی حضرتی در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا درباره نقش خود در فیلم «گیتی همسر علیرضا» عنوان کرد: گیتی زنی دارای نقص عضو و معلولیت است که عاشقانه همسرش را دوست دارد ولی همسرش دروغی به او می گوید که زندگی این زن را تحت تاثیر قرار می دهد.

او افزود: برای اولین بار در این فیلم به عنوان نقش اول زن بازی می کردم و موقعیت جالبی بود و فکر می‌کنم هر بازیگری از چنین موقعیتی استقبال می کند.

بازیگر سریال «دلدار» بیان کرد: ساخت این فیلم برای حدود پنج سال پیش است و فاصله زمانی زیادی را برای اکران پشت سر گذاشته است، اما اگر الان هم این نقش به من پیشنهاد شود باز قبول می کنم ولی قطعا با نگاه دیگری آن را بازی خواهم کرد، زیرا آدم ها در حال تغییر هستند و وقتی مهارت بیشتری پیدا کنند طبیعی است که یک نقش را هم بهتر اجرا کنند.

بازیگر فیلم «حیرانی» توضیح داد: بازیگر دوست دارد و کنجکاو است که خود را در موقعیت و چالش های جدید قرار دهد. نقش هایی مثل یک نابینا، معلول، معتاد و هر شکلی که چالش متفاوت تری برای بازیگر داشته باشد جذاب است و برای من هم این موضوع اهمیت داشت ضمن اینکه نمی خواستم در نقش یک معلول بازی اغراق شده داشته باشم و همیشه تلاش کردم که رئال بازی کنم.

در بازی واقعگرا هستم

بازیگر فیلم سینمایی «شهرک» مطرح کرد: در بازی بسیار واقعگرا هستم و گاهی دوربین را به من یادآوری می کنند. من بیشتر نقش را زندگی می کنم تا اینکه بخواهم جلوی دوربین آن را بازی کنم، البته منظورم از بیان این موضوع اغراق کردن نیست.

بازیگر فیلم «گس» توضیح داد: وقتی شما از ۳۰ روز فیلمبرداری فقط ده روز را سر ضبط هستی دقیقا نمی دانی چه اتفاقی می افتد و بازی ات در آن نقش چه خروجی خواهد داشت. همچنین وقتی فیلمنامه را می خوانی باز هم در طول کار مواردی تغییر می کند.

بازیگر سریال «سایه بان» ادامه داد: کارگردان پشت مانیتور می نشیند و من به عنوان بازیگر خودم را نمی‌بینم و تنها چیزهایی را که از من خواسته می شود انجام می دهم و قطعا فقط داستان و بازی بازیگر نیست و عوامل دیگری هم در پیشبرد اثر اهمیت ویژه دارد.

او اظهار کرد: این مثال را برای اینکه موضوع ملموس شود بیان می‌کنم، قرار است ساختمانی ساخته شود که ما کارگران آن هستیم و مهندس فرد دیگری است. او طرح را می‌دهد و کارگر باید آن طرح را درست انجام دهد و من به عنوان کارگر این ساختمان که همان سینماست، امیدوارم کارم را درست انجام داده باشم که وقتی کار را می بینم بگویم این خانه را درست ساختیم و این همکاری نتیجه خوبی داشت.

بازیگر فیلم «به آهستگی» اشاره کرد: بعضی افراد خیلی بازیگری را بزرگ و اغراق شده جلوه می دهند در حالیکه من به عنوان بازیگر مثل شما هستم و تنها با تفاوت هایی جلوی دوربین می روم. کلیت کار دست معمار داستان یعنی کارگردان است که باید دید در نهایت چه چیزی ساخته است و چه خروجی از کار می توان گرفت.

«گیتی همسر علیرضا» یک رابطه عاشقانه را روایت می کند

بازیگر فیلم «گیتی همسر علیرضا» درباره نقشی که در این اثر در حال اکران بازی می کند، توضیح داد: این فیلم یک رابطه عاشقانه را روایت می کند که آن را دوست داشتم. آدم ها سراغ کانسپت و زیرمتن کار نمی‌روند و همیشه به سراغ مواردی می روند که خیلی ظاهری است در حالیکه کانسپت و مفهوم فیلم دروغ بود، اینکه چطور امکان دارد کسی را دوست داشت و مجبور شد به او دروغ گفت؛ آن هم دروغی که با برملا شدن آن کاملا مسیر یک زندگی تغییر کند. اینکه گیتی شک می کند آیا همسرش او را دوست داشته یا اینکه به دلیل نقص عضوی که خودش منجر به آن شده برای جبران عذاب وجدان گیتی را همراهی می کند؟! وقتی اینگونه به فیلم نگاه کنیم خیلی از لایه های ظاهری کار به هم می ریزد.

بازیگر فیلم «در وجه حامل» اشاره کرد: من به نقش اینگونه نگاه می‌کنم که وقتی در زندگی از کسی که خیلی دوستش داری و به نظر می آید هر دو عاشق هم هستید دروغ بشنوی چه فکری می‌کنی؟ قطعا فکر می کنی او فقط برای اینکه عذاب وجدان خودش را کم کند با من زندگی می کند و از آنجا دردسرها و چالش ها شروع می شود و این زیرمتن هاست که بازی را جالب می کند.

بازیگر فیلم «بیداری» ادامه داد: موضوعات فنی و تخصصی قطعا به منتقدان مربوط است. ممکن است آنها از بازی من خوششان بیاید یا نه که این بخشی سلیقه و ذائقه است و بخشی به بحث تخصصی برمی‌گردد.

نمی‌خواهم مادر تیپیکالی که همه انتظار دارند، باشم

او درباره بازی در نقش مادر به عنوان بیشترین کاراکتر پیشنهادی اظهار کرد: به شخصه دلم نمی‌خواهد نقش هر مادری را بازی کنم. نمی خواهم مادر تیپیکالی که همه انتظار دارند، باشم البته که گاهی به دلیل موقعیت و شرایط، کاری قبول می کنم ولی همیشه در انتخاب این کاراکتر به سمت چالش برانگیز بودن این نقش رفته ام.

بازیگر فیلم «شبانه روز» درباره سریال «بعد از آزادی» که از شبکه یک در حال پخش است، اظهار کرد: نقشی که در سریال «بعد از آزادی» به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر بازی می کنم باز هم مادر است با این تفاوت که فضای این نقش را از مادران دیگری که بازی کردم بیشتر دوست دارم چون برای من جذابیت و تفاوت داشت و می‌توانم بگویم در ایفای این کاراکتر کارهایی را که برای بهتر دیده شدن شخصیت لازم بود و دلم خواسته است انجام دادم. این نقش خیلی مثبت نیست و خیلی از کامنت هایی که از سمت مخاطبان می گیرم ابراز ناخشنودی شان از این کاراکتر است. این نقش با نفوذ و قدرت برای دیگران تکلیف تعیین می کند و این چالش جالبی است که من با فاصله از خودم نقشی را بازی می کنم که دوست دارم خودم را در موقعیت آن قرار دهم.

نگار امیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است