دیگرگونه‌های تئاتری با شکستن ساختار همراه است/ نفی خشونت و جنگ در تمام آثارم | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۵۸
سامان خلیلیان در گفتگو با صبا:

دیگرگونه‌های تئاتری با شکستن ساختار همراه است/ نفی خشونت و جنگ در تمام آثارم

سامان خلیلیان نویسنده و کارگردان تئاتر از فعالیت های اخیر خود در حوزه تئاتر خبر داد.

سامان خلیلیان نویسنده و کارگردان تئاتر در گفتگو با خبرنگار تئاتر صبا درباره فعالیت های اخیر خود گفت: در حال انجام مراحل پیش تولید نمایشی با نام «دو زیست» نوشته مرتضی شاه کرم هستم که در صورت امکان برای بهار ۱۴۰۱ آن را روی صحنه ببرم.

او افزود: «دو زیست» یک کار تک پرسوناژ است که اگر شرایط مهیا شود بعد از چند سال دوری از صحنه تئاتر آن را  اجرا می کنم.

کارگردان نمایش «عند از مطالبه» اظهار کرد: داستان این نمایش روایتگر مادری است که در بین دو جبهه جنگ قرار گرفته و در هر یک از این جبهه ها یکی از پسرانش حضور دارد و مادر در تلاش است تا این دو پسر که از لحاظ ذهنی و ایدئولوژیک بسیار با هم تفاوت دارند، دوباره در کنار هم ببیند و خانواده اش را به شکل اول برگرداند.

کارگردان نمایش «تو هرگز نخواهی گشت» عنوان کرد: بنا به ضرورت، شاید جغرافیای متن را به دلیل شرایط فعلی که در افغانستان وجود دارد به آن سمت هدایت کنم که اگر نتیجه بخش باشد نه به شکل مستقیم بلکه ناخواسته وارد آن جغرافیا می‌شوم.

مشاور نمایش «خاموشخانه» درباره انتخاب بازیگر این اثر توضیح داد: با توجه به تغییراتی که ممکن است با همراهی و توافق مرتضی شاه‌کرم در متن ایجاد شود دو الی سه هفته برای انتخاب بازیگر زمان لازم است و قطعا بر اساس تغییرات ایجاد شده باید بازیگری انتخاب شود که تسلط لازم را به فضای کار داشته باشد.

خلیلیان بیان کرد: کار مونولوگ تجربه دشواری است، با اینکه تجربه سه اثر مونولوگ را دارم، به این قائل هستم که مونولوگ خیلی پیچیده تر از نمایش هایی است که با تعداد دو نفر به بالا روی صحنه می رود، چراکه شما باید با یک نفر و با توانمندی‌های یک بازیگر کار را به سرانجام برسانید و قطع به یقین انتخاب آن بازیگر و پرداخت نمایش خیلی سخت است که اگر به درستی هدایت شود، قطعا چشم نواز هم خواهد شد.

این کارگردان تئاتر با اشاره به نخستین تجربه خود در کارگردانی فیلم کوتاه عنوان کرد: قرار است کاری بدون دیالوگ را در یک موقعیت و زبان جهانی کارگردانی کنم که در آن به نوعی مناقشه آدم ها و مرزبندی بین انسان ها و کشورها با یک نگاه صلح آمیز زیر سوال می‌رود.

او درباره داستان فیلم کوتاه اذعان کرد: روایت دو مرزبان از کشورهایی هم مرز است که باید از مرزی که تا ناکجاآباد ادامه دارد محافظت کنند و تنهایی‌شان به تصویر کشیده می شود. براساس اتفاقاتی که مابین آنها می افتد و علیرغم اینکه نباید با هم ارتباطی داشته باشند، رابطه عاطفی دوسویه ای برایشان شکل می گیر،د در حالیکه سیستم نظامی که در آن هستند و سیم خاردارها اجازه ارتباط را به آنها نمی‌دهد.

کارگردان نمایش «صحنه موعود» توضیح داد: ماهیت اصلی این فیلم کوتاه صلح است و از آنجا که من دغدغه صلح دارم، سعی می کنم در تمامی آثارم هر آنچه از خشونت، جنگ و نفی اینهاست بگویم تا در حد بضاعت خود گفتگوی صلح طلبی را چه در تئاتر چه در تصویر به نمایش بگذارم.

عضو پیوسته انجمن تئاتر خیابانی خانه تئاتر ایران اظهار کرد: در حوزه تئاتر خیابانی سعی شده تا بهبود شرایط برای اجرای عموم یک سری از اجراها برنامه ریزی شود.

کارگردان نمایش «دیوار» درباره فعالیت خود در چهلمین جشنواره تئاتر فجر اظهار کرد: امسال در چهلمین جشنواره تئاتر فجر در بخش تئاتر خیابانی و دیگرگونه های اجرایی در جایگاه مشورتی با حسین مسافرآستانه دبیر این رویداد همراهی می کنم.

دیگرگونه های اجرایی هر آن چیزی که تئاتر باشد و نباشد را شامل می شود

کارگردان نمایش «شالیکو» درباره بخش دیگرگونه های اجرایی در چهلمین جشنواره تئاتر فجر گفت: دیگرگونه های اجرایی هر آن چیزی که تئاتر باشد و نباشد را شامل می شود و ما دنبال این هستیم که اگر یک اثر هنری در فضای تئاتری خودش اجرا می شود خارج از مرسومات متداول معماری و فضای همیشگی تئاتری که وجود دارد، شکل بگیرد.

نویسنده نمایش «عشق سیری چند» ادامه داد: دیگرگونه های تئاتری در اصل با شکستن ساختار تئاتر همراه هستند و در اصل به بیشتر آثار تئاتری که به شکل مستقیم تئاتر نیستند و سعی می‌کنند فضاهایی جدید و خارج از سنت و تئاتر کلاسیک را تجربه کنند، گفته می شود؛ آثاری که چندبعدی و چندوجهی هستند و از جنبه های دیگر هنر کمک می‌گیرند.

کارگردان نمایش «محکومین» عنوان کرد: مواجهه در دیگرگونه های اجرایی عینا مثل تئاتر نیست. ما در این آثار عینا به دنبال تئاتر نمی‌رویم بلکه به دنبال رفتار و کنش جدید و غیرمتعارفی از فضای درام می‌رویم.

سامان خلیلیان در پایان گفت: محیط‌های مختلف، ترکیب بندی‌های متفاوت، استفاده از ابزار و تکنولوژی، هنرهای تجسمی و اجرا در مکان های غیرمتداول سالن های تئاتری از جمله تلاش های هنرمندان این بخش از هنر است که سعی دارند خود را از معماری مجسم و همیشگی تئاتر بیرون بکشند و فضای دیگری را تجربه کنند.

نگار امیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    106/687/994/000
  • بی‌بدن
    24/696/617/000
  • سال گربه
    14/906/783/500
  • آپاراتچی
    4/116/967/500
  • پرویز خان
    3/218/197/000
  • نوروز
    2/940/108/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/833/522/500
  • آسمان غرب
    2/405/678/000