ژان ژاک بنکس کارگردان فرانسوی در ۷۵ سالگی درگذشت

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از ورایتی، ژان ژاک بنکس (Jean-Jacques Beineix) کارگردان فرانسوی که با آثار مد روزش در دهه 1980 از جمله «دیوا» و «بتی بلو» شناخته می شد، پنجشنبه 13 ژانویه در سن 75 سالگی درگذشت. برادر این فیلمساز به لوموند گفت که ژان ژاک بنکس پس از یک بیماری طولانی مدت در خانه اش در پاریس از دنیا رفته است.

بنکس به عنوان دستیار کارگردان با فیلمسازانی مانند کلود بری، رنه کلمان و جری لوییس همکاری کرده بود. او پس از ساخت یک فیلم کوتاه در سال 1981، فیلم «دیوا» اولین اثر بلند خود را کارگردانی کرد که برنده جایزه سزار بهترین فیلم بلند و سه جایزه سزار دیگر شد.

داستان فیلم «دیوا» حول پستچی جوانی می گذرد ​​که شیفته یک خواننده اپرا آمریکایی است و وقتی سعی می کند اجرای آن خواننده را به صورت قاچاقی ضبط کند درگیر یک آشوب بین المللی می شود.

این فیلم مهیج یکی از موفق ترین فیلم های فرانسوی بود که در دهه 1980 در سطح بین الملل به نمایش درآمد. این فیلم سبک جدیدی را به وجود آورد که در آن عناصر فیلمساز مولف و ژانر با یکدیگر آمیخته می شدند، سبکی که بعدها لوک بسون و لئوس کاراکس نیز آن را دنبال کردند.

«بتی بلو» دیگر فیلم این فیلمساز نیز توانست نامزد جایزه اسکار و گلدن گلوب بهترین فیلم بین الملل شود. با وجود موفقیت این دو اثر، کارهای بعدی بنکس در خارج از فرانسه چندان تاثیر گذار نبودند.

این کارگردان در سال های آخر عمر به نوشتن خاطراتش می پرداخت.

انتهای پیام/