شصت‌و‌پنج سال از درگذشت بزرگترین ستاره هالیوودِ قرن بیستم گذشت

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، همفری بوگارت بازیگر بلندآوازه سینمای آمریکا 65 سال پیش در چنین روزی در لس آنجلس کالیفرنیا از دنیا رفت.

بوگارت ملقب به «بوگی» بازیگری را در دهه 30 میلادی آغاز کرد. او در این دهه اغلب در نقش های کناری و نه چندان با اهمیت که اکثرا هم نقش های گنگستر بود، حضور پیدا می کرد تا این که در سال 1937 با نقش «دوک مانتی» در فیلم «جنگل سنگی» بیش از قبل دیده شد.

بوگارت اما در سال 1941 با فیلم «شاهین مالت» به شهرت رسید. او بعد از «شاهین مالت» تا پایان عمرش عملا ستاره اول سینمای هالیوود بود.

«کازابلانکا» مایکل کورتیز، «داشتن و نداشتن» هاوارد هاکس ، «خواب بزرگ» هاوارد هاکس، «گنج های سیرا مادره» جان هیوستن، «در مکانی خلوت» نیکلاس ری، «ملکه آفریقایی» جان هیوستن، «سابرینا» بیلی وایلدر، «کنتس پابرهنه» جوزف ال. منکیه‌ویچ، «شورش کین» ادوارد دیمیتریک و «ساعات ناامیدی» ویلیام وایلر از شاخص ترین فیلم های بوگارت در دهه 40 و 50 بودند.

همفری بوگارت در 14 ژانویه 1957 پس از مبارزه با بیماری سرطان در 57 سالگی از دنیا رفت.

آندره بازن منتقد و نظریه پرداز فرانسوی و موسس مجله «کایه دو سینما» در رثای بوگارت که احتمالا مهمترین ستاره درگذشته هالیوود تا آن زمان بود، چنین نوشت: مرگ جیمز دین اساسا دل دختران زیر بیست سال را به درد آورد، اما درگذشت بوگارت، والدین آن دخترها یا دست‌کم برادران بزرگتر آن‌ها را متاثر کرده است، سوگواری و عزای او ویژه‌ مردان است. به گمانم در نگاه تماشاگر، بوگارت نقش آن قهرمانی را بازی می‌کرد که بیشتر از آنکه دوستش داشته باشد با او همذات‌پنداری می‌کردند. محبوبیت بوگارت مردانه است. شاید زنانی هم باشند که بر مرگ او تاسف بخورند، اما مردانی را می‌شناسم که اِبایی نداشتند از اینکه بر مزار عاری از گُلِ این مردِ پرصلابت اشک بریزند

مشهور است که بسیاری از ستاره های آن زمان هالیوود در روزهای آخر زندگی «بوگی» برای وداع با او به بسترش آمدند که از میان شناخته شده ترین های شان می توان به کاترین هپبورن، اسپنسر تریسی، مریلین مونرو، جرج کوکر، جودی گارلند، کلارک گیبل، بت دیویس، فرانک سیناترا، سامی دیویس جونیور، پیتر یوستینف، بیلی وایلدر، دین مارتین و کرک داگلاس اشاره کرد.

همفری بوگارت در سال 1999 از سوی موسسه فیلم آمریکا، به عنوان بزرگترین ستاره مرد تاریخ سینمای آمریکا بالاتر از کری گرانت، جیمز استوارت و مارلون براندو قرار گرفت.

انتهای پیام/