باید نمایشگاه کتاب را مجازی و حضوری پیش ببریم/ رفع ۸۰ مشکل زیرساختی سایت | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۵۲
علی رمضانی اعلام کرد:

باید نمایشگاه کتاب را مجازی و حضوری پیش ببریم/ رفع ۸۰ مشکل زیرساختی سایت

رییس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران درباره جزئیات و تفاوت‌های دومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران با دور قبل توضیح داد.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و رییس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران شامگاه پنجشنبه ۲۳ دی ماه با حضور در برنامه «شهر فرنگ» شبکه خبر درباره برگزاری این دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران که از ۳ تا ۱۰ بهمن ماه برگزار خواهد شد، توضیح داد: به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزاری نمایشگاه‌های کتاب نه‌تنها در ایران بلکه در دیگر کشورها نیز با مشکلاتی مواجه شد. برای اینکه دسترسی مردم به کتاب قطع نشود، مجبور شدیم راهکارهای جبرانی برگزار کنیم تا این محتوا به دست مردم برسد. از طرف دیگر فعالیت تولیدی ناشران همچنان ادامه داشت و ناگزیر بودند محتوای خود را به مردم ارایه کنند به همین دلیل سال گذشته سمت برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب روی آوردیم.

او ادامه: در نمایشگاه حضوری یک‌سری افراد محدود در یک شهر امکان دسترسی به نمایشگاه را داشتند اما در نمایشگاه مجازی کتاب در تمام نقاط کشور همه افراد می‌توانند به کتاب دسترسی پیدا کنند درنتیجه نمایشگاه مجازی کتاب مزایایی دارد که فکر می‌کنم حتی اگر در آینده نمایشگاه حضوری هم برگزار شود، ناگزیریم این مزایا را همچنان حفظ کنیم.

نمایشگاه مجازی کتاب تداوم پیدا می‌کند؟

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات درباره برگزاری سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب توضیح داد: هم اکنون ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا مجوز موقت برگزاری این نمایشگاه را در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ صادر کرده است و برگزاری آن همچنان قطعی نیست. لذا باتوجه به مزایای نمایشگاه مجازی کتاب من فکر نمی‌کنیم به این زودی بتوانیم نمایشگاه کتاب حضوری را به شکل گذشته برگزار کنیم و لازم بود که این نمایشگاه مجازی کتاب نیز برگزار شود. تقویم اجرایی سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب از سه روز پیش آغاز شده است و این دو موضوع به صورت موازی پیش می رود. من فکر می‌کنم با توجه به استقبال مردم از نمایشگاه مجازی کتاب ایراد نداشته باشد که نمایشگاه کتاب را در ۲ زمان مختلف به ۲ شکل مجازی و حضوری برگزار کنیم و چه بسا نمایشگاه مجازی در تقویم کتابی کشور نیز تثبیت شود.

او افزود: برای برگزاری سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بازیدها از محل مصلی تهران و مجموعه شهرآفتاب انجام شده و با صاحبنظران این حوزه مشورت شده است اما باتوجه به مشکلات مجموعه شهرآفتاب به احتمال زیاد نمایشگاه کتاب در مصلی تهران برگزار می‌شود.

رییس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران در ادامه درباره تخفیف‌های نمایشگاه مجازی عنوان کرد: امسال هم کتاب‌ها با ۲۰ درصد تخفیف برای همه مردم عرضه می‌شود و تاکنون نزدیک به ۲ هزار ناشر از سراسر ایران برای حضور در نمایشگاه مجازی کتاب تهران ثبت نام کرده‌اند و حدود ۷۰ ناشر خارجی نیز شرکت کرده اند و کتاب های خود را با ۳۰ درصد تخفیف عرضه می کنند.

رفع ۸۰ مشکل زیرساختی سایت

او با اشاره به رفع مشکلات زیرشاختی سایت نمایشگاه مجازی کتاب، تشریح کرد: بعد از برگزاری دوره گذشته نمایشگاه مجازی، خانه کتاب و ادبیات به سمت توسعه زیرساخت‌های سایت در چند بخش رفته است و ۸۰ اشکال در موضوعات مختلف شناسایی شده است و این ۸۰ مشکل نرم‌افزاری برطرف و در چند مرحله نیز آزمایش شده است به طور مثال در نماشگاه‌های مجازی استانی اصفهان و آذربایجان غربی نیز زیرساخت‌های جدید سایت آزمایش و اشکالات موجود برطرف شدند. همچنین امسال فیلترهای جستجوی کتاب بسیار گسترده و ریز شده است.

این مدیر درباره پیش‌فروش کتاب در این دوره اظهار کرد: امکانی که در این دوره فراهم شده این است که مخاطبان ازچهار ۴ روز قبل از افتتاح نمایشگاه مجازی کتاب تهران در تاریخ ۳ بهمن ماه می توانند کتاب های خود را در سایت نمایشگاه پیش‌فروش کنند.

شرایط ارایه کتاب برای ناشران کوچک و بزرگ برابر است

رمضانی در ادامه در پاسخ به اینکه نمایشگاه مجاز کتاب در خدمت ناشران است نه کتابفروشان، توضیح داد: برخی طرح های فصلی هم هستند که تنها در خدمت کتابفروشان‌اند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به تمام حلقه‌های صنعت نشر، نویسندگان و مخاطبان خدمات ارایه کند و امروزه می دانیم که در بسیاری از شهرها ما کتابفروشی نداریم و نمایشگاه مجازی کتاب می‌تواند رابط مستقیم ناشران و مخاطبان باشد. خود کتابفروشی ها نیز در دوران کرونا برخی کتاب های خود را به صورت مجازی ارایه کردند و امروزه کتابفروشان هم باید به سمت این فضای جدید پیش بروند. همچنان معتقدم که بازار حوزه کتاب به تعدد عرضه کنندگان نیاز دارد تا بتواند محصولات را به مصرف کننده نهایی برساند و نمایشگاه مجازی کتاب درحال یک بازارسازی در حوزه کتاب است.

او در واکنش به اینکه نمایشگاه مجازی کتاب بیشتر به سود ناشران بزرگ است تا ناشران کوچ، بیان کرد: حتی در نمایشگاه حضوری کتاب هم ناشران کوچک کمتر به چشم می آمدند و باتوجه به تعداد کتاب‌ها و قدرتی که داشتند معمولا غرفه‌های کوچکی نسیبشان می‌شد و ناشران بزرگ بیشتر مورد توجه بودند زیرا برای ترویج کتابشان بیشتر تلاش می کردند اما اتفاقا در نمایشگاه مجازی امکان ارایه کتاب برای ناشران کوچک و بزرگ برابر است و تنها کارهای در طول سال برای ناشران بازارسازی می کند.

این مدیر در ادامه درباره ارسال بسته‌ها توضیح داد: شرکت ملی پست بسته‌ها را تحویل و ارسال می کند و ما در نمایشگاه مجازی کتاب تلاش داریم این فرایند را برای ناشران و مخاطبان تسریع کنیم و به تبع آن در تعامل با پست دسترسی ناشران بیشتر و قرار شد کتاب ها در زمان کمتری ارسال شوند.  طبق آماری که داریم سال گذشته بخش زیادی از بسته ها در زمان مطلوب به دست ناشران رسید اما مشکلاتی هم وجود داشت. امسال به دنبال امکانی بودیم تا بسته‌ها تجمیع و به دست مخاطبان برسند اما فعلا امکان پشتیبانی آن در کشور وجود ندارد.

او اضافه کرد: هزینه ارسال کتاب برای مخاطب نهایی کاملا رایگان است و هزینه ارسال برای ناشران برای بسته ها و فاکتورهای تا ۵۰ هزار تومان رایگان است و برای بسته های تا ۲ کیلوگرم و بالای ۵۰ هزار تومان ۷ هزار تومان هزینه دارد و به بسته های بالای ۲ کیلوگرم ۱۰ درصد تخفیف داده می شود.

برنامه‌های جنبی نمایشگاه مجازی کتاب

رمضانی در پایان درباره برنامه‌های جنبی نمایشگاه مجازی کتاب تهران خاطرنشان کرد: نمایشگاه کتاب با مجازی شدن به وسعت کل ایران گسترده شد و به تبع آن سرای اهل قلم نیز به وسعت کل ایران گسترده می‌شود. ما فراخوانی اعلام کردیم که اهالی صنعت نشر و فرهنگ در طول زمان برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب برنامه های فرهنگی کتاب با موضوع رونمایی، نقد کتاب، تجلیل از بزرگان و… برگزار کنند. این برنامه ها به صورت حضوری در جمع‌های محدود در کتابفروشی ها و مراکز فرهنگی انجام می شود و همچنین پوشش مجازی دارند.

دومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران از ۳ تا ۱۰ بهمن ماه با ریاست علی رمضانی در سایت خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار می‌شود.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است