نمایش ۵۰ اثر در نمایشگاه جشنواره هنرهای تجسمی فجر در استان کرمان | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۲۸
کیوریتور نمایشگاه خبر داد؛

نمایش ۵۰ اثر در نمایشگاه جشنواره هنرهای تجسمی فجر در استان کرمان

کیوریتور نمایشگاه جشنواره هنرهای تجسمی فجر در استان کرمان از حضور 5 اثر از 10 هنرمند در این رویداد خبر داد.

حسن سلاجقه رییس دانشکده هنر و معماری کرمان و کیوریتور چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در استان کرمان در گفتگو با خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا از حضور ۱۰ هنرمند در این رویداد خبر داد و گفت: نزدیک به سه دهه است که من با انجمن تجسمی همکاری نزدیک دارم، بنابراین در تمام برنامه‌های خانه تجسمی، به عنوان داور حضور داشته‌ام. با توجه به این تجربه معتقدم که کرمان با پیشینه‌ای که در این عرصه دارد و حضور استادان به نام و بزرگ، در عرصه هنرهای تجسمی دارای سطح بالایی است و در رده استان‌های برتر کشور قرار دارد.

او افزود: همان‌طور که اطلاع دارید، سال ۷۴ که استان کرمان میزبان هنرهای تجسمی بود آثار شایان توجهی را ارائه کرد. در واقع نقاشی و مجسمه در کرمان از جمله هنرهایی است که به لحاظ سطح هنری و کیفیت با پایتخت برابر است، البته دانش این رشته‌ها در کرمان بومی سازی شده است. به همین دلیل صرف نظر از حضور پیشکسوتان هنر در زمینه آموزش، تربیت نسل فعلی هنرمندان نیز بسیار خوب انجام شده است. بر همین مبنا نیز دانش نقاشی دارای پیشرفت بسیار خوبی بوده است و هنرمندان شایسته و توانمندی در بین نسل جدید، بروز و ظهور پیدا کرده‌اند.

این هنرمند نقاش، هنرهای جدید را دارای ابعادی گسترده دانست و عنوان کرد: مساله اینجاست که بخشی از هنرهای نوین، هنوز برای اغلب افراد به شکل آزمون و خطا دیده می‌شود زیرا این هنر به یک سری مبانی نظری خاص، که برگرفته از دانش‌های فلسفی و بنیادهای روان‌شناختی است، مربوط است. به همین دلیل این نوع از هنر، هنوز بین توده بزرگی از افراد ناشناخته مانده است اما اگر بخواهیم کارهای جاری در سطح کشور را ملاک قرار دهیم، می‌توان گفت که جوانان کرمانی، در این عرصه فعال و علاقه‌مند هستند.

سلاجقه تصریح کرد: در دوره‌های گذشته سمینارها و کارگاه‌های متعددی توسط افراد شناخته شده در عرصه هنرهای نو و بین رشته‌ای، درون کرمان و برای هنرمندان علاقه‌مند برگزار شد. در واقع به نظر می‌رسد که در بین نسل جدید، هنر بین رشته‌ای از اقبال خوبی برخوردار است اما من فکر می‌کنم هنوز برای این عرصه نظر دادن زود هنگام است زیرا در نقاشی با توجه به پیشینه گسترده آن، می‌توان یک داوری اصولی داشت اما در زمینه هنرهای جدید هنوز، این زمینه‌ها موجود نیست.

او ادامه داد: ما در این دوره، با توجه به رویکرد هنر جدید جشنواره، که ناظر بر وجه معاصر و با نگاهی به رویکردهای مبتنی بر هنر جدید و مفهومی بود، در انتخاب افراد سعی کردیم که بر این موضوع تأکید داشته باشیم. بر همین مبنا نیز ۳ هنرمند به صورت خاص در این بخش حضور دارند البته در بخش عکاسی نیز رویکرد جدید، در آثار کاملا دیده می‌شود.

این مدرس دانشگاه درباره تعداد آثار نمایشگاه جشنواره هنرهای تجسمی فجر در استان کرمان، بیان کرد: همان‌طور که اطلاع دارید، موزه هنرهای معاصر کرمان جزو غنی‌ترین گنجینه‌های کل کشور است که آثار با ارزش بین‌المللی و معتبری نیز در گنجینه خود دارد. با توجه به فضای بزرگ و جدیدی که در این موزه ساخته شده است، من از هر ۱۰ هنرمند انتخابی خواستم که ۵ اثر ارسال کنند.

این کیوریتور سطح آثار انتخابی را بالا خواند و گفت: من فکر می‌کنم با توجه به کارها، و هنرمندانی که انتخاب شدند، مجموعه بسیار خوبی ارائه خواهیم کرد که می‌تواند بر فضای ذهنی و هنری جامعه هنری کرمان تأثیرگذار باشد.

سلاجقه در پایان بر لزوم توجه به هنرهای جدید و بین رشته‌ای از زاویه‌های دیگر تأکید و خاطرنشان کرد: شاید لازم باشد که قدری جهان‌شمول‌تر، با مساله هنر برخورد کنیم زیرا ممکن است یک نقاشی با نگاهی کاملا جدید خلق شود اما یک پرفورمنس نگاهی تازه به دنبال نداشته باشد؛ بنابراین باید هر کاری را با مفهوم نو و جدید، مدنظر قرار دهیم و این امر می‌تواند ملاک و معیار تلقی شود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است