«رگ» گوشه‌ای مهجور از تاریخ را روایت می‌کند/ در شهریور ۱۳۲۰ چه گذشت | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۵

«رگ» گوشه‌ای مهجور از تاریخ را روایت می‌کند/ در شهریور ۱۳۲۰ چه گذشت

نمایش «رگ» بازنگری از واقعه شهریور 1320 برای مخاطبان امروزی است تا با رشادت های سه سرباز وطن در مرزهای ایران آشنا شوند.

ایوب آقاخانی کارگردان نمایش «رگ» که تا ۱۹ مهر ماه در سالن چهارسوی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است درباره مضمون این نمایش در گفتگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا عنوان کرد: «رگ» یک توجه نمایشی به گوشه مهجور مانده تاریخ معاصر ایران است و دقیقا به شهریور ۱۳۲۰ شمسی مصادف با روزهای پایانی سلطنت رضاشاه و بحبوحه جنگ جهانی اشاره دارد. این تاریخ زوایای دراماتیک، ملتهب و جذابی دارد که می توان از این موضوع در رمان ها، نمایش ها و فیلم ها استفاده کرد.

وی افزود: نمایش «رگ» بازنگری از شهریور ۱۳۲۰ برای مخاطب شهریور ۱۳۹۸ است و نگاه آنها را نسبت به وطن خود مورد توجه و تکانه قرار می دهد تا بتواند با زبان سرزمین خود ایران حرف بزند که مدت هاست از آن غافل شده است. نمایش «رگ» درواقع تلنگری برای مخاطب فراموشکاری است که باتوجه به اقتضای زمانه از تاریخ کشور خود دور شده است.

آقاخانی درباره نحوه شکل گیری این نمایشنامه بیان کرد: داستان شکل‌گیری این طرح با سفر من به مرزهای شمالی ایران و شهر جلفا آغاز شد و من با مزار سه شهید مرزبان در آن منطقه آشنا شدم و زمانی که افراد محلی داستان کلی شهادت آن ها را در تاریخ سوم شهریور ۱۳۲۰ با ارتش روس را برای من روایت کردند طرح اولیه آن در ذهن من شکل گرفت.

وی درباره مضمون واقعی نمایشنامه «رگ» توضیح داد: سه سرباز ایرانی در مرز با شوروی از کشور حفاظت می کردند و زمانی که دستور باز کردن مرز دربرابر دشمن را از پاتیخت می شنوند، اطاعت نمی کنند و تا جایی که امکان دارد در مقابل ارتش روس ایستادگی کرده و آن ها را به مدت ۴۸ ساعت در مرز نگه می دارند و اجازه ورود به کشور را نمی دهند و وقتی ارتش روس سه سرباز ایرانی را به شهادت می رساند و خبر به گوش ژنرال روس می رسد شگفت زده می شود و دستور توقف به ارتش خود را می دهد و همچنین مراسم تدفین برای این سه سرباز تدارک می بیند.

ایوب آقاخانی با اشاره به رشادت های این سه سرباز گفت: شنیدن این داستان افتخار دارد که ما ایرانی هستیم و فرزندانی غیور در کشور خود داشتیم اما متاسفانه برای پژوهش درباره این داستان به منابع خوبی دسترسی پیدا نکردیم و تقریبا همین کلیات داستان نقل شده بود و من با کمک دوستان عزیزم فرهاد امینی و ویدا دانشمند با اتکا به اصل ماجرا و پرداختن به جزییات نمایشنامه «رگ» را نوشتیم و همچنان این سوال برای من وجود دارد که باتوجه به رشادت های این سه سرباز چرا فیلم یا مستندی درباره آن ساخته نمی شود.

این کارگردان درباره استقبال تماشاگران از نمایش «رگ» بیان کرد: «رگ» برای من تجربه موفقی در کارنامه هنری ام شد چراکه سال هاست نظر مخالف و موافق مخاطبان را نسبت به آثارم شنیده ام اما در نمایش «رگ» یکدستی نظرات درمیان تماشاگران من را شگفت زده کرد و با موج مهر مخاطبان مواجه شدم و خدارا شکر می کنم.

وی در پایان گفت: نمایش «رگ» یک نگین در کارنامه هنری من و گروه تئاتر پوشه است و امیدوارم نگین پرتلالو و درخشانی برای آن هایی که تئاتر را برای اندیشه و فرهنگ و ارزشهای تئاتری ترغیب می کنند باشد.

عکس کنار خبر از مهسا عباسی است.

نسترن معصوم پور

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    114/077/276/500
  • بی‌بدن
    28/001/036/000
  • سال گربه
    20/697/483/000
  • آپاراتچی
    4/337/816/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/385/558/500
  • پرویز خان
    3/300/677/000
  • نوروز
    3/136/309/000
  • آسمان غرب
    2/879/984/500
  • مست عشق
    پیش فروش 1/424/095/000