خسرو معتضد تاریخ بیماری‌های همه‌گیر حیات بشریت را روایت می‌کند

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی شبکه مستند، مجموعه مستند «مارستان» تولید جدید شبکه مستند به کارگردانی و تهیه‌کنندگی علیرضا محمدی است که دوشنبه و چهارشنبه ساعت 19:30  از این شبکه پخش می شود.

محمدی درباره این مستند عنوان کرد: فراگیری ویروس کرونا بهانه‌ای شد تا تاریخچه بیماری‌های همه‌گیر در تاریخ زندگی انسان را بررسی کنیم. اولین بیماری همه‌گیر که در تاریخ ثبت شده است، طاعون دوران شیرویه مربوط به زمان خسرو پرویز است و آخرین همه‌گیری نیز ویروس کرونا است که همه ما با آن آشنا هستیم. این بازه زمانی را در قالب 52 قسمت مستند روایت کرده‌ایم. به عبارت دیگر، در مجموعه مستند «مارستان»، بیماری‌های همه‌گیر در مقاطع مختلف تاریخی بررسی شده است.

وی ادامه داد: در بررسی اسناد تاریخی، ضمن توجه به شیوع بیماری‌های همه‌گیر شیوه برخورد با آنها و توسعه طب را نیز روایت کرده‌ایم. در حقیقت به این سوال پاسخ دادیم که پیشرفت طب چگونه توانسته است انسان را برای مقابله با این بیماری‌های همه‌گیر مجهز کند.

کارگردان مجموعه مستند «مارستان» گفت: خسرو معتضد مورخ کشورمان به عنوان راوی در این مجموعه مستند حضور داشته است و تاریخ بیماری‌های همه‌گیر در طول حیات بشریت را برای مردم روایت می‌کند.

وی درباره شیوه روایت این مجموعه مستند نیز توضیح داد: در ابتدای هر قسمت یک نریشن داریم که مقدمه ورود آقای معتضد به بحث است، سپس او با استفاده از اسناد تاریخی موضوعات مختلف را مطرح کرده و همزمان با صحبت‌های او تصویرگذاری داریم. از آنجا که دسترسی به تصاویر آرشیوی در چنین موضوعی بسیار کم است، با تکنیک موشن‌گرافی، بازسازی و تصویرسازی انجام دادیم و استفاده از این تصاویر مزیت ویژه این مستند است. علاوه بر این، هر قسمت از این مجموعه را به یکی از شهدای مدافع سلامت تقدیم کرده‌ایم.

محمدی خاطرنشان کرد: مرور تاریخ در قالب این مستند می‌تواند تبدیل به انگیزه‌ای برای مردم شود که بتوانند با این همه‌گیری مقابله کنند و بدانند که این بیماری نیز بالاخره شکست خواهد خورد.

این کارگردان در پایان اظهار کرد: این مجموعه در 52 قسمت 27 دقیقه ای با مشارکت وزارت بهداشت و شبکه مستند سیما تولید شده و دوشنبه و چهارشنبه از ساعت 19:30 پخش می شود.

نویسنده و کارگردان این مجموعه مستند علیرضا محمدی است و دیگر عوامل آن عبارتند از مشاور پزشکی: دکتر علی وفایی سفتی، تحقیق و پژوهش: مه زاده فرشچیان، فاطمه حسنا محمدی، تصویربردار: سید حسن موسوی، سید علی سید محسنی، نورپرداز: سید محمد موسوی فر، موشن گرافیک: آرمان قاسمی آذر، سید محسن موسوی قمی، امیررضا ساعی: حسام الدین شفیعی، عمادالدین شفیعی، احمد فكري، خوشنویسی،طراحی و گرافیک: فاطمه زهرا محمدی، طراح دکور:ایمان ترابی طهرانی، اجرای دکور: حمیدرضا یونسی، محمدرضا حیدری، رضا فضلعلی، موسیقی و صدا: رضا قاسمی آذر، گوینده: فریبا محمدی،عسل غروی، مجری طرح: متین دخت ساعی، با سپاس از دکتر کیانوش جهانپور.

انتهای پیام/