جشنواره تئاتر فجر تئاتر خارج از تهران را باطراوت نگه می‌دارد/ نیاز به سنجش منتقدانه بخش بین‌الملل | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۵۹
سعید اسدی دبیر سابق جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد:

جشنواره تئاتر فجر تئاتر خارج از تهران را باطراوت نگه می‌دارد/ نیاز به سنجش منتقدانه بخش بین‌الملل

سعید اسدی دبیر دو دوره از جشنواره بین المللی تئاتر فجر، این رویداد را فرصتی برای معرفی جوانان به جامعه تئاتر دانست.

به گزارش صبا به نقل از ستاد خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، سعید اسدی که سابقه دبیری دو دوره از این رویداد در دوره‌های سی‌وچهارم و سی‌وپنجم را در کارنامه دارد درباره کارکرد جشنواره بین‌اللملی تئاتر فجر عنوان کرد: جشنواره بین المللی تئاتر فجر در سال‌های دور افرادی را به جامعه تئاتری ایران معرفی می‌کرد؛ کاراکترها یا صاحبان سبکی که اکنون جزو هنرمندان خوب ما چه در عرصه نمایشنامه‌نویسی چه در عرصه کارگردانی و چه در عرصه بازیگری و غیره‌اند. پس جشنواره به آدم‌ها اعتبار می‌داد اما پس از مدتی به دلایل متعدد اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، تغییر نسل‌ها و غیره این خاصیت آن کمرنگ شد، اما خاصیت‌ها و خروجی‌های دیگری از جشنواره تئاتر فجر به دست آمد.

او افزود: به عنوان مثال بخشی از این خروجی و یکی از عواملی که تئاتر خارج از تهران را همچنان باطراوت نگه می‌دارد جشنواره تئاتر فجر است؛ خاصیتی که شاید تا این حد برای هنرمندانِ مقیم تهران پررنگ نباشد یا اهمیت نداشته باشد اما برای هنرمندان استان‌ها همچنان جنبه ترغیبی بااهمیتی دارد که برای آن می‌کوشند و تلاش می‌کنند. به نظر من هرچه می‌گذرد کیفیت آثار این دسته از هنرمندان رو به بهبود می‌رود و حتی در برخی دوره‌ها بهتر از کیفیت کارهای هنرمندان مقیم تهران بوده است.

به گفته اسدی این اتفاق برای جوانترها نیز همچنان رخ می‌دهد و جشنواره فرصتی برای معرفی آن‌ها به جامعه تئاتری به شمار می‌رود و به کسانی که می‌خواهند عرضه اندامی کنند و اعتباری به دست آورند، کمک می‌کند.

دبیر دو دوره سابق جشنواره بین المللی تئاتر فجر بیان کرد: بخش بین‌الملل جشنواره نیز هرچند کم یا زیاد اما اتفاقات بسیار مهمی را در تاریخ تئاتر ما رقم زده و ما را با بخشی از تئاتر دنیا آشنا کرده است. می‌دانیم تعداد کارهایی که تماشای‌شان در خاطرمان مانده، اندک است اما کارهای بزرگی بوده‌اند و کارهای کوچکتر نیز ایده‌هایی با خود به تئاتر ما آورده‌اند یا ایده‌هایی گرفته‌اند، به عنوان مثال در دوره‌ای که اوستر مایر به ایران آمد، تنها چیزی که پس از جشنواره در مورد آن صحبت می‌شد، همین بود، یا آمدن یوجینیو باربا همراه با گروهش به ایران اتفاق مهمی بود. این اتفاقات به هر حال تاثیرات خود را می‌گذارند و نیازمند سنجشی منتقدانه‌اند که البته در کشور ما کمتر اتفاق می‌افتد.

این مدرس دانشگاه با تاکید بر این که جشنواره تئاتر فجر به شکل تدریجی تاثیرگذار است، اظهار کرد: نکته بعدی یافتن پاسخ این سوال است که مزایای ایجادشده برای آدم‌ها بابت حضور در جشنواره چیست؟ اگر در دوره‌ای شکل مسابقه‌ای برجسته است و کما این که هنوز هم چنین است و بسیاری دوست دارند در بخش مسابقه شرکت کنند، آیا نباید مزیت‌های دیگری هم وجود داشته باشد؟ نبود مزایای دیگر به هیچ عنوان به علت ناتوانی دبیران نیست و مجموعه‌ای از شرایط است که موجب می‌شود اعتباری جز جایزه وجود نداشته باشد.

سعید اسدی در پایان گفت: سایر اعتبارات اما چگونه باید ایجاد شوند؟ به عقیده من معرفی آثار در سطح بین‌الملل یا امکان ایجاد تور تئاتری در داخل کشور که مستلزم حضور مدیران ارشاد سراسر کشور در جشنواره و انتخاب آثار از سوی آن‌ها برای اجرا در استان و شهرهای تحت مدیریت‌شان در این زمینه راهگشا است. این که چرا این اتفاق رخ نمی‌دهد محل سوال است و باید پرسید آیا ما از آن‌ها نمی‌خواهیم چنین کنند؟ یا خودشان چنین نمی‌کنند؟ یا اساسا ساز و کارش وجود ندارد. این از جمله مزیت‌های جشنواره منهای جایزه است که به عقیده من اگرچه کم و زیاد وجود دارند، اما در نگاهی تحول‌خواه باید افزایش یابند.

چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از ١۴ تا ٢۶ بهمن به دبیری حسین مسافرآستانه برگزار می‌شود.

اخبار و رویدادهای چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در سایت fitf.ir در دسترس است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است