صاحبان آثار در اکران کارشناسی‌شده عمل کنند/ آمادگی پردیس مگامال برای جشنواره فیلم فجر | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۲۲
محمد قنبری در گفتگو با صبا:

صاحبان آثار در اکران کارشناسی‌شده عمل کنند/ آمادگی پردیس مگامال برای جشنواره فیلم فجر

مدیر پردیس سینمایی مگامال از روند آماده سازی این سینما به منظور اکران های چهلمین جشنواره فیلم فجر سخن گفت.

محمد قنبری مدیر پردیس سینمایی مگامال در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا درباره اکران ها و شرایط سالن های این مجموعه به عنوان یکی از سینماهای اکران کننده آثار منتخب بخش سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: آماده سازی سالن ها در اولین گام بحث صدا و تصویر است که در روزهای برگزاری جشنواره دارای کیفیت مناسب پخش باشند و ما این موضوع را در سالن های پردیس به صورت همیشگی و برای اکران های عادی در هر روز، هر هفته و هر ماه چک می کنیم و همیشه آمادگی کامل برای اکران داریم و در مورد اکران های جشنواره هم همین روال معمول خواهد بود.

او افزود: درباره ظرفیت سالن ها تابع ستاد ملی کرونا هستیم. هم اکنون سینماها با ظرفیت ۷۰ درصد میزبان مخاطبان است و البته با توجه به نامعلوم بودن شرایط بیماری در روزهای آتی حتی دوستان وزارت فرهنگ و ارشاد هم نمی دانند ظرفیت سالن ها چه مسیری را طی خواهد کرد و در روزهای برگزاری جشنواره چه تعداد ظرفیت خواهیم داشت.

این مدیر سینمایی درباره رعایت پروتکل های بهداشتی اظهار کرد: در طی ۲ سال گذشته همه مخاطبان و مردم می دانند که استفاده از ماسک الزامی است، باید اسپری ضدعفونی کننده همراه داشته باشند، واکسن زده باشند و به شخصه فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

تجهیز سالن‌های نمایش برای حفظ سلامت تماشاگران

او توضیح داد: از زمان بازگشایی مجدد سینما سالن ها برای حفظ سلامت مخاطبان تا حد زیادی تجهیز شده اند و با در نظر گرفتن شرایط کرونا یکسری علائم هشداردهنده در سینما نصب کردیم، دستگاه هایی برای ضدعفونی داخل مجتمع قرار دادیم و اینکه سعی مان بر این بوده که کسی بدون ماسک وارد نشود و قطعا تمام مواردی که برای اکران های معمول سینما در نظر داریم برای جشنواره نیز در نظر می گیریم.

مدیر پردیس سینمایی مگامال خاطرنشان کرد: ۲۲ فیلم به عنوان مسابقه سینمای ایران یا همان بخش سودای سیمرغ برای اکران در سینماها اعلام شده است که با توجه به لیست، در وهله اول شاید نام کارگردان بعد از آن بازیگران، ژانر و موضوعی که فیلم به آن پرداخته است از دلایل استقبال تماشاگران و بهره‌مندی از سانس ویژه در سینما شود.

قنبری عنوان کرد: جز چند فیلمی که کارگردان ها و بازیگران آن شناخته شده هستند مابقی آثار مانند هندوانه در بسته است و باید یکی دو روز از اکران آنها بگذرد تا تماشاگران، منتقدان و اهالی رسانه درباره آنها نظرات مثبت یا منفی بدهند و این روند را برای اکران روزهای بعدی مشخص می کند که آیا آثار نیازمند سانس ویژه و فوق العاده می شوند یا نه.

او درباره استقبال مخاطبان مطرح کرد: با توجه به لیست اعلام شده می توان حدس زد که بسیاری از مخاطبان برای تماشای آثاری همچون «خائن‌کشی» مسعود کیمیایی، «مرد بازنده» محمدحسین مهدویان یا «نگهبان شب» رضا میرکریمی تمایل خواهند داشت و با در نظر گرفتن کار اولی بودن بعضی از کارگردان ها قطعا باید منتظر روزهای اول اکران‌ آثارشان و میزان استقبال مخاطبان باشیم.

تعیین ۲ سالن رزرو برای اکران های جشنواره

این مدیر سینمایی اعلام کرد: امسال هم مثل سال های قبل علاوه بر چهار سالن اعلام شده برای اکران ها، ۲ سالن رزرو برای سانس های ویژه آماده خواهیم داشت و اگر ستاد جشنواره و تهیه کننده آثار موافقت کنند حتی می توانیم بعضی از آثار را به صورت فوق العاده و موازی در ۲ سالن مذکور اکران کنیم.

مدیر پردیس سینمایی مگامال درباره حمایت سازمان سینمایی اظهار کرد: هنوز موردی درباره حمایت سازمان سینمایی مشخص نشده است ولی طبق روال همیشگی جشنواره، فروش ها به صورت پنجاه پنجاه خواهد بود و در قراردادی که با سینماها بسته خواهد شد بحث مالی و مواردی مثل در نظر داشتن ردیف صندلی برای تهیه کننده ها، صاحبان آثار و خیلی موارد دیگر مشخص می شود.

او ادامه داد: در مورد آثاری با ژانرهای مختلف مثل «دسته دختران» منیر قیدی در ژانر دفاع مقدس یا «لایه های دروغ» در ژانر اکشن کم و بیش اطلاعاتی موجود است اما قطعا آثار باید در یکی دو روز اول دیده شوند تا بتوان درباره استقبال مخاطبان نظر داد.

اهمیت پر شدن حداکثر ظرفیت در سینماهای خصوصی

قنبری درباره گلایه برخی صاحبان آثار در مورد ترافیک اکران ها در سینما توضیح داد: شاید در سینماهای دولتی اهمیتی نداشته باشد که سالن خالی باشد یا نه، اما در سینماهای خصوصی این موضوع بسیار مهم است که حداکثر ظرفیت سالن پر شود.

این سینمادار با اشاره به اختیار انتخاب تعداد سانس ها  توسط مدیر سینما اظهار کرد: در وهله اول این مدیران سینما هستند که برای قرارداد اکران فیلم تصمیم می گیرند و در قرارداد تعیین می شود که چند سانس به فیلم تعلق خواهد گرفت و برطبق قراردادی که بین دفتر پخش و سینما منعقد می شود و با آگاهی کامل صاحبان آثار فیلم اکران خواهد شد.

مدیر پردیس مگامال اشاره کرد: وقتی از طرف مخاطبان در پیش فروش و حتی حالت عادی استقبالی از فیلم صورت نمی گیرد و تبلیغات اثر هم ضعیف باشد قطعا برای اینکه سالن خالی نماند بعد از اتمام قرارداد فیلم حذف می شود.

این مدیر سینمایی توضیح داد: عملا مخاطب تعیین کننده اکران فیلم است و البته مدیران سینما، تهیه کننده ها و مدیران پخش می توانند پیش بینی کنند که چه فیلم هایی قابلیت فروش دارد و چه فیلم هایی این قابلیت را ندارد که این پیش بینی هم برحسب ژانر، کارگردان، بازیگر و داستان فیلم صورت می گیرد.

قنبری خاطرنشان کرد: در حال حاضر خیلی از مخاطبان ترجیح می دهند فیلم اجتماعی یا کمدی ببینند. ما در پردیس سینمایی مگامال ۱۰ سالن سینما داریم و تقریبا تمام آثاری که اکران شده را نگه داشته ایم و برای‌شان سانس در نظر گرفته شده است چراکه مخاطب از آنها استقبال کرده است.

او بیان کرد: به عنوان مثال فیلم «تومان» حدود ۳ الی ۴ ماه از اکرانش گذشته و همچنان تک سانس در سالنی که ۲۵ عدد صندلی دارد در سینمای مگامال اکران می شود،  همین ۲۵ صندلی پر می شود که هم برای سالن‌دار هم تهیه کننده خوب است یا برعکس فیلم هایی مثل «دینامیت» یا «گشت ارشاد ۳» وقتی فروش دارد و روزهای سه شنبه، پنجشنبه و جمعه می بینم که مردم استقبال می کنند قطعا ترجیح بر این است که سانس و سالن های بیشتری برایشان در نظر گرفته شود. قطعا در روز شلوغ به فیلمی سالن داده می شود که ظرفیت صندلی پر شود و این موضوع کارشناسی شده است و همه صاحبان آثار اطلاع دارند.

این مدیر سینمایی مطرح کرد: صاحبان آثار نیز باید برای انتخاب زمان اکران فیلم شان کارشناسی شده عمل کنند. بعضی از آثار به دلیل صف طولانی فیلم های منتظر اکران  از نوبت اکران خود انصراف می دهند تا در زمان مناسب فیلم شان دیده شود و اینکه چه زمانی و با چه قراردادی اکران صورت می گیرد با تصمیم خود دست اندرکاران فیلم است که باید در نظر داشته باشند آیا مخاطب در این زمان از فیلم استقبال می کند یا نه و در این موضوع خود آنها صاحب انتخاب هستند و چیزی در این مورد به کسی تحمیل نمی شود.

مدیر پردیس سینمایی مگامال تشریح کرد: صاحبان آثار با توجه به شرایط و موقعیت می توانند تصمیم به اکران بگیرند آنها با علم به اینکه در ژانر اجتماعی یا کمدی چه فیلم هایی فروش خوبی دارد و فیلم شان در رقابت با آثار روی پرده در چه سطحی است می توانند تصمیم بگیرند. اگر فیلم قوی باشد می تواند بفروشد و اگر ضعیف باشد در کنار آثار قوی و باکیفیت نمی تواند به فروش برسد.

محمد قنبری در پایان گفت : ایده آل ترین وضعیت برای فیلم های متوسط یا حتی آثار هنری این است که در سینما هزینه نکنند تا هم خودشان هم صاحبان سینما اذیت شوند بلکه اکران آنلاین داشته باشند و پس از آن در نمایش خانگی حضور پیدا کنند. دوستانی که سابقه بیشتری در حوزه سینما دارند واقعا شرایط را می دانند و گاهی موارد برای من سوال است که وقتی عزیزان فعال در حوزه سینما در جریان شرایط هستند چرا نسبت به اکران آثارشان واکنش نشان می دهند در حالیکه این دوستان اگر خودشان هم مدیر سینما باشند با همین روش پیش می روند و قطعا سینماهای خصوصی رضایت مندی مخاطب و بحث اقتصاد، هزینه های جاری سینما از جمله مالیات، بیمه، حقوق کارمندان و دیگر مسائل را هم باید در نظر بگیرد.

نگار امیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است