جشنواره فیلم عمار با نمایش «فرزند صبح» آغاز شد/ نشان استقلال جشنواره در دست دانشمند اصفهانی | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۵۱

جشنواره فیلم عمار با نمایش «فرزند صبح» آغاز شد/ نشان استقلال جشنواره در دست دانشمند اصفهانی

افتتاحیه دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار امشب شنبه 18 دی ماه 1400 ساعت 18 در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، آیین افتتاحیه دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار به دبیری نادر طالب زاده امشب شنبه ۱۸ دی ماه ساعت ۱۸ در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

این مراسم با قرائت قران توسط میلاد حبیبی، نویسنده و شاعر در تالار اندیشه حوزه هنری شروع شد و پس از پخش کلیپ سلام دوازدهمین جشنواره عمار و یا دعوت محمدرضا شهبازی مجری برنامه، مادر شهیدان خالقی پور برای سخنرانی روی سن حاضر شد.

ما هزاران سلیمانی داریم

مادر شهیدان خالقی پور در سخنان خود گفت: من ۱۱سال در خدمت عزیزان در این جشنواره هستم، امسال جشنواره بسیار سنگین تر است. ان شالله این قدم ها سر پل صراط نلرزد. قدم گذاشتید روی چشم بچه های جشنواره عمار.

وی ادامه داد: این جشنواره ۱۲ سال است که برقرار است. من ۱۱ سال در خدمت شما بودم، هر سال با حاج آقا می آمدم، اما چهارسالی است حاج اقا به پسرهای شهیدم پیوستند و امیدوارم من هم به آنها بپیوندم. جای خیلی از خانواده‌ها اینجا خالیست. ننه عصمت دستکش می بافت برای سربازان و فیلمسازان. ننه سکینه که نان پخت برای بچه های بسیجی. آرزو می کنم قدم های عوامل جشنواره در این راه استوار باشد.

مادر شهدان خالقی پور افزود: امسال علاوه بر شهدای هشت سال دفاع مقدس، بیشتر با دانشمندانمان کار داریم. آنها آبروی مملکتمان و سرمایه های ما هستند. بچه های من در عملیات مرصاد شهید شدند اما به گرد پای این دانشمندان ما نمی رسند. هنوز جنگ تمام نشده، جنگ ادامه دارد. در هشت سال دفاع مقدس دنیا با ما جنگ داشت الان هم همین طور است.

وی خاطرنشان کرد: ما یک سردار سلیمانی را از دست ندادیم، ما هزاران سلیمانی داریم و مادران دارند سلیمانی های زیادی را پرورش می دهند. امیدوارم که فیلمسازانمان از شهدای هسته ای هم فیلم بسازنذ. به خانواده‌های این شهیدان تبریک می گویم، دلم نمی آید تسلیت بگویم، چرا که تسلیت برای مرده است.

در ادامه این برنامه با حضور خانواده شهید امنیت شهید احمد حبیبی فر و هیات داوران بخش فیلمنامه برگزیدگان این بخش تجلیل شدند.

در بخش «فیلمنامه»، هیات داوران دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار لوح افتخار این بخش را به اثر «توتا» به نویسندگی محمد صبوحی به دلیل «پرداختن به مشکلات سیستان بلوچستان در قالب داستان» و اثر «سه خواهر» به نویسندگی محبوبه معراجی پور به دلیل «موضوعی بکر، نگاهی نو به مفهوم بلازدگی در سرنوشت خانواده» و فانوس این بخش را نیز به اثر «پروانه» به نویسندگی حسین جعفری به دلیل «پرداختن به حماسه سوسنگرد و مسأله زن در انقلاب اسلامی» تقدیم کرد.

در ادامه این قسمت، برگزیدگان بخش پویانمایی دوازدهمین جشنواره عمار نیز معرفی شدند.

در بخش مسابقه «پویانمایی»، داوران جشنواره متشکل از محمد سرشار، مصطفی حسن آبادی و فرهاد عظیما ضمن قدردانی از اثر «جهادگران آسمانی» به کارگردانی مجید محمودی  و اثر «چهارگوش» به کارگردانی حامی رسولی، لوح افتخار این بخش را به علت «شجاعت در پرداختن به موضوع علمی و تخیلی درباره آینده ایران» به اثر «کاوه و کشتی فضایی» به کارگردانی حسین حسن نژاد اهدا کرد. فانوس این بخش نیز به اثر «پیش از بهشت» به کارگردانی احمد حیدریان به علت «آفرینش اثری جهانی با نگاهی شاعرانه به مسئله فلسطین» تقدیم شد.

در ادامه این آیین، در بخش مسابقه «نماهنگ»، داوران جشنواره متشکل از آقایان هادی آرزم، محمدمهدی سیار، مهدی نقویان و محمد حسین زاده، ضمن تجلیل از اثر «حس هشتم» به کارگردانی سجاد معارفی و با بازی درخشان بازیگر کودک النا حکیم زاده لوح افتخار این بخش را به علت «ایجاز در بیان و روایت استعاری، انتخاب هوشمندانه موسیقی و دستیابی به تکنیک اجرای مطلوب» به اثر «ابراهیم در آتش» به کارگردانی آرش آقاجانی و اثر «ایرانیوم» به کارگردانی سیدمهدی کرباسی به علت «جسارت در انتخاب سوژه، نگاه جامع نگر و بیان هنرمندانه» اهدا کرد.

همچنین فانوس این بخش نیز به اثر «روز انتخاب» به کارگردانی رضا ثقفی به علت «نقد سیاسی اجتماعی به زبان مخاطب نوجوان، تنوع در سبک ها و سازهای موسیقی و استفاده از طنز و فضای فانتزی در فرم اثر» تعلق گرفت.

در این بخش، جایزه ویژه دستاورد هنری نیز توسط هیات داوران به دلیل خلق اشعار و ترانه های ارزشمند و جریان ساز در سال های اخیر به قاسم صرافان اهدا شد. قاسم صرافان در این دوره جشنواره عمار شعر دو اثر «انتخاب» و «ایرانیوم» را سروده بود.

 

دانشمند اصفهانی صاحب نشان استقلال جشنواره عمار

بخش دیگری از جشنواره به تجلیل از نوید نجات بخش، مدیرعامل شرکت دانش بنیان بهیار صنعت اصفهان و راوی کتاب «تندتر از عقربه ها حرکت کن» اختصاص داشت و با حضور مهدی فخری زاده فرزند دانشمند شهید محسن فخری زاده، نشان استقلال جشنواره عمار به نجات بخش اهدا شد.

نوید نجات‌بخش مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان بهیار صنعت سپاهان پس از دریافت نشان استقلال جشنواره عمار در سخنانی با بیان‌ اینکه سال ۱۳۷۵ با معدل ۱۴/۵ از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌ام، گفت: چهارمین شرکت در سطح دنیا هستیم که محصولات دانش‌بنیان در حوزه خود تولید می‌کنیم.

وی با اشاره به تولید ۱۲۰ محصول دانش‌بنیان در شرکت بهیار صنعت سپاهان افزود: امروز با همکاری ۱۴۵ نفر از همکارانم در شرکت دانش بنیان با بیش از ۱۲۰ محصول مختلف خدمت‌رسانی می‌کنیم.

نجات بخش با طرح سوالی در خصوص اینکه چرا تولید در کشورمان با همه زحمت‌هایی که کشیده شده هنوز راه نیفتاده است، اظهار داشت: نگاه دقیق به این موضوع می‌تواند راه‌گشای فعالیت‌های بعدی ما باشد.

وی با تاکید بر اینکه در یک جنگ تمام عیار اقتصادی قرار داریم، گفت: دفاع مقدس الگویی برای فعالیت‌های امروز است. اول انقلاب عراق به ایران حمله کرد و ۴۰ کشور پشت سر او ایستادند، درحالی که ما نیروی کارآمدی برای دفاع از کشور نداشتیم اما یک‌سری جوان آمدند و ایستادند و معتقد بودند خرمشهر ناموس است.

نجات‌بخش تصریح کرد: امروز نیز در جنگ اقتصادی هستیم اما راه دفاع از نوع فرمول اقتصادی نیست بلکه از نوع دفاع از خرمشهر است. همانطور که در جنگ هشت ساله با فرمول نظامی نمی‌شد در برابر دشمن ایستاد، در این زمینه نیز با فرمول اقتصادی نمی‌توان پیش رفت.

مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان بهیار صنعت سپاهان تصریح کرد: به‌عنوان نمونه در مسأله کرونا شاهد یک جنگ بودیم و خرید واکسن برای کشورها معضل شد و اگر متکی بر دانش و تولید داخل نمی‌شدیم قطعأ مشکل چندبرابری داشتیم.

وی خیل عظیم دانشجویان، دبستانی‌ها و دبیرستان‌ها را سرمایه‌های کشور دانست و تاکید کرد: ما خیل عظیمی از لشکر علمی را در دانشگاه‌ها داریم در حالی که شاهدیم گفته می‌شود در کشور کار نیست و این آدرس اشتباه دادن است.

نجات بخش با تاکید بر اینکه با توجه با ظرفیت‌های کشور بیان هرگونه حرف ناامیدانه بازی در زمین دشمن است، گفت: دنیای سرمایه‌داری اجازه رشد نمی‌دهد، اما به‌ عقیده ما امروز با جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی است که دارای هویت می‌شویم و هویت یعنی همه چیزهایی که ساخته‌ایم. به‌نظرم خداوند ساختار کشورمان ایران را برای توسعه خلق کرده است. توسعه کار فنی نیست بلکه به موضوعات اجتماعی مربوط است.

نجات‌بخش به شکل‌گیری اعزام نیروهای رزمنده دوران دفاع مقدس در مساجد اشاره و تصریح کرد: باید همانند اعزام رزمنده‌ها به جبهه برای کشور ظرفیت‌سازی کنیم، چراکه معادله اقتصادی امروز ما معادله خرمشهری است. آن‌چیزی که لازم است عزم و اراده جوانان است که برای حرکت در راه هویت خودشان داشته باشند که در انقلاب اسلامی وجود دارد.

 

«دستکش ننه عصمت» در دستان هنرمند دهه هفتادی انقلاب

در ادامه و پس از اجرای گروه سرود «ایرانیوم» با حضور خانواده شهید صاحب هنر و استاد مازیار بیژنی، جایزه ویژه «دستکش ننه عصمت» به میکاییل براتی، طراح و گرافیست دهه هفتادی تقدیم شد.

میکاییل براتی بعد از دریافت جایزه ویژه «دستکش ننه عصمت» در سخنانی گفت: من کلا خیلی استرسی نیستم. تا امروز ماجرای دستکش ننه عصمت را نمی دانستم ولی وقتی امروز ماجرای آن را فهمیدم دستپاچه شدم.

براتی تصریح کرد: لازم است درباره کارهایم این توضیح را بدهم که آنچه شما با آن ارتباط برقرار کرده اید محتوای کار است و من فقط آن را کشیده ام. این محتوا حاصل زحمات کل گروه «سه در چهار» است که مدیریت آن به عهده علی حیاتی است. در حقیقت این جایزه به دوستان اتاق فکر استودیو «سه در چهار» تعلق دارد که در واکنش نسبت به موضوعات مختلف به طور ضربتی وارد عمل می شوند و اگر آقای حیاتی نبودند من هم اینجا نبودم.

 

پاسداشت مرحوم محمدسرور رجایی، راوی نهضت جهانی انقلاب

در بخش دیگری از آیین افتتاحیه دوازدهمین جشنواره عمار، بعد از اجرای گروه سرود میثاق (افغانستانی های ساکن ایران)، آیین پاسداشت مرحوم محمدسرور رجایی با حضور علیمحمد مودب، نویسنده، شاعر و مدیر شهرستان ادب برگزار شد. مرحوم رجایی ۲۰ سال آخر عمر با برکتش را صرف جمع آوری اطلاعات و خاطرات مربوط به شهدای ایرانی جهاد افغانستان و شهدای افغانستانی دفاع مقدس کرد.

«از دشت لیلی تا جزیره مجنون» خاطرات رزمندگان افغانستانی دفاع  مقدس، «ماموریت خدا» هفت روایت از احمدرضا سعیدی شهید ایرانی جهاد اسلامی افغانستان و کتاب «در آغوش قلبها» اشعار و خاطرات مردم افغانستان از امام خمینی آثار منتشر شده از مرحوم رجایی‌ است.  مرحوم رجایی عضو هیأت تحریریه مجله‌های سوره و راه نیز بود و ده‌ها مقاله یادداشت و گزارش درباره روابط فرهنگی ایران و افغانستان از او به یادگار مانده است.

علیمحمد مودب در این بخش در سخنانی درباره مرحوم رجایی گفت: هر آدمی یک قصه ای دارد. قصه رجایی، قصه درختی است که وقتی زمینش را از دست داد، به آسمانش چنگ زد. وقتی وطنش را از دست داد، وطنش را ساخت. بعضی ها تا عرصه برایشان تنگ می شود، به ریشه‌هایشان پشت پا می زنند. ولی رجایی همه سختی ها را تحمل می کرد. وقتی برای مصاحبه درباره یک شهید می خواست از تهران به کرج برود، چون باید از یک استان به استان دیگر می رفت، به دلیل اینکه مهاجر بود، رنج می کشید ولی محکم بر عهد خود باقی ماند و دست از وطن فرهنگی‌اش نکشید.

وی افزود: مرحوم رجایی ما را یاد سنگرسازان بی سنگر می‌انداخت، در خیلی از حوزه‌ها خط ایجاد می کرد، در حالی که خودش داخل بازی نبود. مدیر فرهنگی بود اما دفتر نداشت. در حاشیه شهر ساکن بود و بچه هایش هنوز با مشکلات دست و پنجه نرم می کنند. با همه مشکلاتی که یک آدم مهاجر دارد، برای کودکان مهاجر افغان مجله باغ را منتشر می کرد. خانه اش، خانه بسیاری از مهاجران بود، برای وطن فرهنگی اش که انقلاب اسلامی و شهدا بودند یک تنه می جنگید. با تمام وجود از اعتقاداتش نگهبانی و حراست می کرد و در نهایت به تبار مقدس امام و شهدا پیوست.

در ادامه آیین افتتاحیه دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار با حضور هیات داوران و والدین شهید مصطفی احمدی روشن، برگزیدگان بخش برنامه تلویزیونی معرفی و تقدیر شدند.

در بخش مسابقه «برنامه تلویزیونی»، هیات داوران جشنواره، سید محمدعلی(اقبال) واحدی، علی فروغی، یاسر قدسی و یاسر جلالی، در بخش برنامه تلویزیونی ترکیبی، لوح افتخار این بخش را به اثر «حبیب نخلستان» به تهیه کنندگی علی گلشاهی به دلیل «نوآوری، سادگی، تناسب دکور و محتوا» و همچینن فانوس این بخش را به دلیل «محتوای غنی، محل تولید و فرم برخواسته از محتوا، حضور درست مردم و توجه به زیبایی های بصری فرهنگ اصیل اسلامی» به اثر «شب‌های پرستاره» به تهیه کنندگی سید صدرا میرئی اهدا کرد.

سیدصدرا میرئی بعد از دریافت جایزه حود در سخنانی کوتاه با تشکر از بنیاد حیات طیبه گفت: چون موضوع برنامه ما با محوریت لشکر ۱۷ علی‌بن ابی‌طالب است، این جایزه را به مادر شهید زین‌الدین تقدیم می‌کنم که ان‌شاءلله دعاگو باشند تا بتوانیم در جنگ روایت‌ها سربلند باشیم.

هیات داوران در بخش کلیپ، آیتم و موشن گرافیک نیز لوح افتخار این بخش را به اثر «داستان صندوق ها» به کارگردانی آرش آقاجانی به دلیل «خلاقیت و نوآوری در پرداخت موضوع تکرار شونده» و اثر «ورزش برای مردم» به کارگردانی سید سجاد قافله باشی به دلیل «نگاه متفاوت به مقوله ورزش و قهرمان های واقعی، بیان ساده، روان و جذاب» و فانوس این بخش را هم به دلیل «محتوای پیش برنده، ریتم بالا و جذابیت هنری و فنی» به اثر «عاشق شوید» به کارگردانی مشترک علی حسین و حنیف رحیمی تقدیم کرد.

همچنین هیات داوران جشنواره، در بخش گزارش خبری لوح افتخار این بخش را به اثر «مثبت کاذب» به کارگردانی زهره بیادی به دلیل «سوژه جسورانه، پژوهش خوب، فراگیری، و روشنگری» و فانوس جشنواره را به دلیل «سوژه، روایت عالی و موجز و لحن درست» به اثر «ثروت‌های رهاشده» به کاگردانی مریم تکافی اهدا کرد.

در ادامه این قسمت، برگزیدگان بخش مسابقه «فیلم ما» معرفی و تقدیر شدند.

در بخش «فیلم ما»، هیات داوران جشنواره متشکل از معین عارفی، محمدحسن یادگاری، محمد ساسان، امیر جلیل نژاد و رضا حاتمی وفا لوح افتخار این بخش را به دلیل «پژوهش و پیگیری خوب و استفاده از آرشیو مناسب، توسط گروهی نوجوان،با وجود سختی دسترسی به محیط نظامی» به اثر «نبرد البرز» به کارگردانی محمد جواد توکلی اهدا کرد. در این بخش، هیات داوران جشنواره، اثری را شایسته دریافت فانوس ندانست.

محمدحسن یادگاری عضو هیات داوران بخش «فیلم‌ ما» پس از اهدای جوایز برگزیدگان این بخش در سخنانی گفت: «فیلم ما» مثل ضربه زدن به میز است. بچه‌های فیلم‌ساز در این بخش برای اولین بار دست به دوربین می‌شوند و قلم می‌زنند که قابل تقدیر است.

وی افزود: به‌نظر هیات داوران در بخش «فیلم ما» همه آثار دوستان قابل قدردانی بودند اما محدودیت برای ما وجود داشت. مهم حمایت از این دوستان بود که هر کدام‌شان توانستند یک استعداد خود را در عرصه فیلم‌سازی به ظهور برسانند.

فیلم سینمایی «فرزند صبح» ساخته علیرضا افخمی پس از یازده سال در افتتاحیه این رویداد اکران شد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است