«۲۸۸۸» روایت خلبان‌هایی که چهل‌سال ناشناخته ماندند/ ارتشیانی که جان ما مدیون آنهاست | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۳۱
کارگردانان فیلم سینمایی «۲۸۸۸» در گفتگو با صبا:

«۲۸۸۸» روایت خلبان‌هایی که چهل‌سال ناشناخته ماندند/ ارتشیانی که جان ما مدیون آنهاست

کیوان علی‌محمدی و علی اکبر حیدری کارگردانان فیلم سینمایی «۲۸۸۸» درباره روند تولید این فیلم توضیح دادند.

کیوان علیمحمدی و علی اکبر حیدری کارگردانان فیلم سینمایی «۲۸۸۸» که در بخش سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارند روز پنجشنبه ۱۶ دی ما   ۱۴۰۰ در مدرسه کارگاه آزاد فیلم در نشست و گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا توضیحاتی درباره روند تولید این اثر که به نویسندگی و کارگردانی مشترک آنها و در ژانر دفاع مقدس جلوی دوربین رفته است، ارایه دادند.

علی اکبر حیدری در ابتدا با اشاره به آشنایی و همکاری با کیوان علیمحمدی عنوان کرد: سال ۱۳۹۲ داستان کوتاهی نوشته بودم که همراه با کیوان علیمحمدی داستان را گسترش دادیم و آن را به فیلمنامه تبدیل کردیم و پایه دوستی و همکاری ما شد تا به امروز که با همدیگر فیلم سینمایی «۲۸۸۸» را کارگردانی کردیم.

او درباره ایده اولیه فیلم سینمایی «۲۸۸۸» بیان کرد: ایده فیلم سینمایی «۲۸۸۸» از آنجا شروع شد که همراه با کیوان علیمحمدی به کتابفروشی رفتیم. از ابتدا می دانستم که او علاقه زیادی به خلبان ها دارد و در کتابفروشی به دنبال جلد سوم کتاب «ستاره های نبرد هوایی» می گشت. بعد از خرید کتاب همراه با هم مصاحبه ای از تیمسار شهرام رستمی خلبان دفاع مقدس را نگاه می کردیم و یک جمله برای ما تلنگر اولیه فیلمنامه شد و آن هم این بود که تیمسار شهرام رستمی در مصاحبه اش بیان کرد ما خلبان‌های شکاری، نابغه ای به نام بیژن عاصم داشتیم که هر وقت پرواز می کردیم با اطمینان جان مان را در اتاق کنترل دست او می سپردیم.

حیدری اظهار کرد: این نام و داستان برای ما جذاب بود پس به جستجو در اینترنت پرداختیم و دیدیم از فردی که چنین خلبان مهمی از او صحبت می کند هیچ اطلاعاتی وجود ندارد.

در ادامه این گفتگو کیوان علیمحمدی دیگر کارگردان اثر نیز توضیح داد: همانطور که آقای حیدری اشاره کرد، ایده اصلی کار از اینجا آمد. ما شروع به نوشتن درباره آدمی که در یک اتاق تاریک پای یک دستگاه نشسته است و جان آدم های بسیاری دست اوست، کردیم و اکنون حدود سه سال از آن ایده و طرح اولیه گذشته است.

کارگردان فیلم «شبانه روز» افزود: تحقیق غیرمستقیم این فیلم اوایل سال ۱۳۹۷ و در زمانی شروع شد که من و علی اکبر حیدری فیلمنامه «سینما شهر قصه» را می نوشتیم. پس از ساخت فیلم سینمایی «سینما شهر قصه» یعنی حدود اوایل سال ۱۳۹۸ تحقیق مفصل و تخصصی فیلمنامه سینمایی «۲۸۸۸» شروع شد که شامل مطالعه کتاب های فراوان، قرار با خلبان ها و…. بود.

علیمحمدی اظهار کرد: ما هیچ ذهنیتی از اتاقی که بیژن عاصم در آن بود و حتی کاری که می کرد، نداشتیم و نمی دانستیم که آن اتاق چه شکلی است و فقط این را می دانستیم که اتاق مذکور جایی نیست که کسی را به راحتی در آن وارد کنند و مکانی کاملا سری است.

نویسنده «سینما شهر قصه» ادامه داد: پس از پایان تحقیقات و جمع آوری اطلاعات تخصصی، نگارش فیلمنامه به پایان رسید و در ۱۵ بهمن ماه ۱۳۹۹ کار کلید خورد و در طی ۵۶ جلسه فیلمبرداری کار به پایان رسید.

فیلم سینمایی «۲۸۸۸» در مراحل فنی

تهیه کننده فیلم سینمایی «۲۸۸۸» مطرح کرد: این فیلم اکنون مراحل اصلاح رنگ، صداگذاری و جلوه های بصری را طی می کند تا در مهلت مقرر به دبیرخانه چهلمین جشنواره فیلم فجر ارایه شود.

کارگردان فیلم «شبانه» اظهار کرد: ما اینقدر عاشق کارمان هستیم که در شرایط کرونا جان‌مان را کف دست مان گذاشتیم و فیلم ساختیم پس قطعا برای جایزه کار نکردیم.

این فیلمساز بیان کرد: روزهایی داشتیم که حدود ۳۰۰ نفر هنرور در کار لازم بود و گاهی هنرورها از ترس کرونا و مرگ سر ضبط نمی آمدند و مسئول هنروران پروژه از جاده قم کارتن خواب ها را به جای هنرور جلوی دوربین می آورد.

همچنین علی اکبر حیدری با اشاره به دیده شدن کار در جشنواره فیلم فجر عنوان کرد: اگر فیلم سینمایی «۲۸۸۸» در چهلمین جشنواره فیلم فجر مورد توجه قرار بگیرد خوشحال خواهیم شد چراکه در مورد جنگ و دفاع مقدس حرف زیاد است اما با وجود گذشت حدود چهل سال از دفاع مقدس هیچکس درباره موضوع فیلم ما صحبت نکرده است.

شخصیت های این فیلم واقعی هستند

حیدری افزود: شخصیت های فیلم سینمایی «۲۸۸۸» همگی واقعی هستند و می توان گفت از یک طرف سینمای مستند است و از طرف دیگر سینمای داستانی است چراکه تمام شخصیت ها را از سینمای مستند می گیرد و همه مابه ازای واقعی دارند.

کارگردان فیلم «سینما شهر قصه» خاطرنشان کرد: شخصیت های این فیلم کسانی هستند که چهل سال است کسی درباره آنها حرف نزده و بی تردید اگر نبودند ما هم نبودیم؛ کسانی که برای این مملکت جان دادند و حتی کسی اسم شان را نشنیده است. قطعا دیده شدن کار از این وجه خیلی مهم است.

یکی از نویسندگان فیلم سینمایی «سینما شهر قصه» بیان کرد: برای بهتر مشخص شدن ارزش این خلبان ها فقط یکسری عدد بیان می کنم؛ روزی که در این کشور انقلاب می شود ما ۳ هزار خلبان داشتیم ولی روزی که جنگ شروع می شود ۶۹۰ خلبان داریم و از این ۶۹۰ خلبان در طول جنگ حدود ۲۴۵ خلبان شهید شدند که در سه ماه اول جنگ آمار شهدای خلبان ۱۲۶ نفر شد یعنی در سه ماه اول جنگ خلبان های ما پشت به پشت به عراق حمله می کردند که فقط جلوی پیشروی عراق را بگیرند.

او ادامه داد: همانطور که یک خبرنگار بدون آمادگی و مشخص کردن سوالاتش برای مصاحبه حاضر نمی شود ارتش عراق هم برای حمله به یک کشور ما بدون برنامه ریزی نبود و با تمام قوایش حمله کرده بود و کسانی که ما از آنها حرف زدیم ۱۲۶ نفر آدم کیفی در سه ماه اول جنگ هستند که به دفاع از وطن برخاستند.

این کارگردان اظهار کرد: این شهدای خلبان با اف۴ که کارش زدن تانک نیست تانک زده اند فقط برای اینکه جلوی عراق بایستند. این فیلم از بابت دیده شدن چنین آدم هایی برای‌مان اهمیت ویژه دارد.

در ادامه گفتگو علیمحمدی درباره مشکلاتی که در حین کار پشت سرگذاشتند، مطرح کرد: در این کشور گروهی را داریم که عاشق خودشان و دیگران هستند و تلاش می کنند تا دنیا و این کشور جای بهتری باشد و گروهی را هم داریم که از خودشان، از آدم های دیگر و کارشان بیزارند و تلاش می کنند دیگران را آزار بدهند؛ اگر کمک و همراهی گروه اول نبود حتما بیشتر از چیزی که الان اذیت شدیم آزار می دیدیم.

بازیگر متناسب با فضا و جهان فیلم انتخاب می شود

کارگردان فیلم «ارغوان» درباره حضور بازیگر چهره در سینما عنوان کرد: صادقانه بگویم لزوم استفاده از بازیگر چهره را متوجه نمی شوم. من اعتقاد دارم که فیلمسازی کاری حرفه ای است و تو متناسب با کاری که می خواهی انجام دهی احتیاج به تیمی داری تا تو را در این مسیر کمک کند.

کارگردان سریال «گیلدا» بیان کرد: ممکن است امروز در مسیر فیلمسازی براساس نیاز فیلم، آقا یا خانم خاصی جلوی دوربین برود و ممکن است فیلم بعدی نیاز به آدم های دیگری داشته باشی. در هر شکل تو باید تلاش کنی جهان فیلم و عناصری که کنار هم قرار می گیرند عناصر مناسبی باشند و برای این احتیاج داری تا بهترین ها را متناسب با کارت دعوت کنی.

این نویسنده و کارگردان سینما توضیح داد: ممکن است برای کاری به کسی که شناخته شده نیست یا به کسی که همه او را بشناسند نیاز داشته باشی پس قطعا انتخاب بازیگر متناسب با فضا و جهان فیلم است.

علیمحمدی با اشاره به ژانر فیلم «۲۸۸۸» اظهار کرد: کسی که فیلمساز است باید بهترین فیلم ها را بسازد و هیچ فرقی نمی کند که در چه ژانری ساخته می شود.

اکبری دیگر کارگردان «۲۸۸۸» نیز در تایید سخنان علمیحمدی توضیح داد: هر کسی یک جهان بینی مشخص و منحصر به خود دارد و در هر ژانری که کار کند آنچه در او نهادینه شده و با آن زندگی کرده در فیلم و آثارش معلوم است و فرقی نمی کند فیلم اجتماعی بسازد یا فیلم دفاع مقدس.

علی‌محمدی در پایان درباره انتخاب اسم فیلم گفت: نام فیلم سینمایی «۲۸۸۸» از تعداد روزهای جنگ بین ایران و عراق یعنی از تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ تا ۲۹ مرداد ۱۳۶۷ گرفته شده است.

همچنین اولین ویدیوی پشت صحنه فیلم سینمایی «۲۸۸۸» از حضور و روایت بازیگرانی همچون هادی حجازی فر،حامد کمیلی، کامبیز دیرباز، امین حیایی، سام درخشانی، کوروش تهامی، احمد مهران فر، رضا یزدانی، کامران تفتی، سعید چنگیزیان، رامین نصیر نصیر، کاظم سیاحی، میلاد رحیمی، رضا آفتابی، هومن علایی منتشر شد و کارگردانان این اثر درباره آن نوشتند:

«یاران ناشناخته ام
چون اختران سوخته
چندان به خاک تیره فرو ریختند سرد
که گفتی
دیگر
زمین
همیشه
شبی بی ستاره ماند
آهای!
این خون صبح گاه است گویی به سنگ فرش
کاین گونه می تپد دل خورشید
در قطره های آن …
از پشت شیشه ها به خیابان نظر کنید
خون را به سنگ فرش ببینید !
خون را به سنگ فرش
ببینید !
خون را
به سنگ فرش …»

نگار امیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000