«سگ‌های انباری» در مرزِِ انتخاب و پس‌زده‌شدن/ وزارت ارشاد شرایط بدی را برای گروه‌ها رقم زد | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۵۰
مهدی اشرافی با صبا مطرح کرد؛

«سگ‌های انباری» در مرزِِ انتخاب و پس‌زده‌شدن/ وزارت ارشاد شرایط بدی را برای گروه‌ها رقم زد

بازیگر و کارگردان نمایش «سگ های انباری» اجرای این نمایش را ریسکی خطرناک دانست.

مهدی اشرافی کارگردان نمایش «سگ های انباری» که از ۱۳ الی ۳۰ دی ماه در سالن ارکیده پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است در گفتگو با خبرنگار تئاتر صبا درباره انتخاب این اثر برای صحنه عنوان کرد: تارانتینو ۲ فیلم دارد که اول به صورت نمایشنامه و برای صحنه تئاتر نوشته شده بودند؛ یکی «سگ های انباری» و دیگری «هشت نفرت انگیز». تارانتینو در نظر داشته است تا «سگ های انباری» را در برادوی اجرا ببرد که به پیشنهاد یکی از دوستانش فیلم اثر را می سازد و به همین دلیل این اثر کم هزینه ترین فیلم اوست.

کارگردان نمایش «سگ های انباری» بیان کرد: فیلمنامه از ابتدا شرایط اینکه اجرا شود دارد و من به دلیل علاقه ای که به تارانتینو داشتم این متن را انتخاب کردم.

بازیگر و دستیار کارگردان «سگ های مرده» اظهار کرد: حدود ۲ سال پیش برای اولین بار این اثر را در تماشاخانه دیوار چهارم اجرا بردیم که البته نسخه دیگری بود و البته اکنون می توانم بگویم ۶۰ درصد کار نسبت به ۲ سال قبل تغییر پیدا کرده است.

بازیگر نمایش «دو دوشنبه» عنوان کرد: کار دراماتورژی و ایرانیزه شده و کاراکترها بعضی تغییر پیدا کردند.

این هنرمند ادامه داد: طی ۲ سالی که با توجه به شرایط کرونا سپری شد ما نمایش «هشت نفرت انگیز» را تمرین می کردیم که به دلیل سنگینی پروژه و تعطیلی های پیاپی بر اثر کرونا وقفه طولانی در طی تمرین ها شکل گرفت و تصمیم گرفتیم تا دوباره «سگ های انباری» را با کیفیت و دراماتورژی جدیدی روی صحنه بیاوریم و نام آن را براساس تغییراتی که دادیم «سگ های انباری ۲» گذاشتیم.

بازیگر «شصت دقیقه منهای یک» مطرح کرد: تمرین های «سگ های انباری ۲» خیلی طولانی بود ولی تمرین های نزدیک به اجرا حدود سه ماه زمان برد و سعی شد تا تمرین ها با رعایت پروتکل های بهداشتی انجام شود چون سلامتی اعضای گروه و تماشاگران مهم بوده و هست و ما حتی تا هفته آخر ماسک به صورت داشتیم و شرایط جدیدی را در تمرین تجربه کردیم.

نمایشی رئالیستی با چاشنی گروتسکی تلخ

بازیگر فیلم کوتاه «کاتر» عنوان کرد: شیوه اجرایی کار کاملا رئالیستی است و گاهی به گروتسک همراه با کمدی تلخ نزدیک می شود. در طول اجرا شاید تماشاگران هر از چند گاهی بخندند که این به دلیل کمدی تلخ و سیاهی است که در کار اتفاق می افتد ولی پس از آن به فکر فرو می روند که چرا به این موضوع و موقعیت خندیده اند، آن هم موضوعی که خودشان آن را تجربه کرده و دردناک بوده است.

بازیگر فیلم کوتاه «بعد از ظهر تلخ» توضیح داد: اجرای این نمایش خیلی خطرناک بود چراکه معمولا کارگردان ها برای کار اول چنین ریسکی نمی‌کنند و تا جایی که امکان داشته باشد کاملا کاراکتر و متن ایرانی در نظر می گیرند یا سراغ نمایشنامه های مشهوری می روند که خود متن ۷۰ درصد جذابیت اثر را به دوش بکشد ولی ما متنی را انتخاب کردیم که در مرز حساس انتخاب یا پس زده شدن توسط مخاطب قرار دارد زیرا هم برای بازیگر هم کارگردان و هم مخاطب پیش نیامده است که خلافی در این سطح انجام دهند و یا جنایت کرده باشد. در واقع بهتر است بگویم مخاطب با کارهای ملودرام، تاریخی و… آشناست و همذات‌پنداری می کند ولی در مواجهه با نقش یک قاتل و خلافکار سریع با بهترین نقشی که از این کاراکترها دیده قیاس می کند.

نابودی هر کاراکتر با ویژگی بارز خودش

این تهیه کننده فیلم کوتاه بیان کرد: خلاصه کار این است که گروهی توسط سردسته مافیا برای سرقت یک الماس فروشی _که اصل نقشه سرقت را همسر رییس مافیا کشیده است _دور هم جمع می شوند ولی به دلیل یکسری اختلافات درون گروهی این سرقت با مشکل مواجه می شود و هیچ کدام از ایده آل هایی که داشتند اتفاق نمی افتد و هر کاراکتری به دلیل بارزترین ویژگی خودش نابود می شود.

بازیگر فیلم کوتاه «تاریخیت» ادامه داد: کلیت متن به نمایشنامه اصلی وفادار است ولی با تغییراتی که ما در آن شکل داده‌ایم در واقع باید بگوییم براساس «سگ های انباری» تارانتیو نوشته شده است.

او خاطرنشان کرد: در این اوضاع ناامیدکننده که باید سیاست های کشور برمبنای امید و تلاش برای ماندن آدم ها در کشور باشد ما تلاش کردیم ناامید نباشیم و سعی کردیم با کار کردن به این سوال بعضی از دوستان که که کار می کنید که چه بشود؟ پاسخ بدهیم و در این شرایط بد اجتماعی و اقتصادی جنگیدیم و برای خودمان نقطه گذاری کردیم که می مانیم و هستیم.

امید به بازگشت ظرفیت سالن ها به ۵۰ درصد

این کارگردان و بازیگر تئاتر مطرح کرد: اما متاسفانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شرایط خیلی بدی را برای ما رقم زد زیرا در ابتدا با این قول مواجه شدیم که کار کنید و ما حمایت می کنیم و قولی داده شد که تا پایان سال شرایط حمایتی برای گروه ها وجود دارد در این شرایط ریسک کردیم و با سالن قرارداد بستیم و دو هفته بعد متاسفانه انگار اصلا اتفاقی نیفتاده است؛ محدودیت ها برداشته شد و کمک هزینه هایی که می توانست کمی به گروه ها کمک کند، کنسل شد.

مهدی اشرافی در پایان گفت: نباید تعداد کشته های مان دوباره زیاد شود تا به فکر جان مخاطبان باشیم ما با وجود تمام سختی ها هنوز هم برای حفظ جان تماشاگران با ۵۰ درصد ظرفیت اجرا می رویم و امیدوارم طرح تکمیل طرفیت سالن ها هم برای حمایت از گروه ها و هم حفظ جان مخاطبان برگردد.

نگار امیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    113/860/980/500
  • بی‌بدن
    28/001/036/000
  • سال گربه
    20/697/483/000
  • آپاراتچی
    4/337/816/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/385/558/500
  • پرویز خان
    3/300/677/000
  • نوروز
    3/136/309/000
  • آسمان غرب
    2/879/984/500
  • مست عشق
    پیش فروش 1/283/785/000