تئاتر برای حضور در جشنواره نیست، نیاز به اجرای صحنه‌ای دارد/ جشنواره تئاتر تک نفره خلاق ایثار بازتعریف واژه ایثار است | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۱۷
شهرام سلطانی در گفتگو با صبا:

تئاتر برای حضور در جشنواره نیست، نیاز به اجرای صحنه‌ای دارد/ جشنواره تئاتر تک نفره خلاق ایثار بازتعریف واژه ایثار است

شهرام سلطانی دبیر دومین دوره از جشنواره تئاتر تک نفره خلاق ایثار در اراک، درباره روند برگزاری و جزییات این رویداد گفت.

شهرام سلطانی دبیر جشنواره تک نفره خلاق ایثار در گفتگو با خبرنگار تئاتر صبا درباره روند اجرا و برگزاری این جشنواره عنوان کرد: ابتدا طرح این جشنواره برای بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مرکزی مطرح شد و طبق صلاحدید دوستان با توجه به اینکه اراک تاکنون جشنواره کشوری نداشته، این طرح باید از طرف بنیاد شهید و ایثارگران تهران تایید و سپس به اجرا می رسید.

او افزود: با ارایه طرح به سیدمرتضی حسینی مدیر کل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور و با استقبال از این طرح متوجه شدیم که بنیاد شهید چنین طرحی را در سال پیش و در استان گلستان با عنوان جشنواره کوتاه خلاق ایثار برگزار کرده است و جشنواره اراک دومین دوره این رویداد به حساب می آید.

دبیر جشنواره تک نفره خلاق ایثار اظهار کرد: این رویداد پذیرای نمایش های بلند از ۳۰ الی ۶۰ دقیقه است و در آن واژه ایثار تنها شامل معنا و مفهوم دفاع مقدس نیست چرا که ایثار امروزه در مسائل اجتماعی نیز زیاد دیده می‌شود و این واژه در فراخوان نیز به معنا و مفهوم ایثار اجتماعی در نظر گرفته شده است.

کارگردان نمایش «بوتیک» عنوان کرد: پس از جلساتی که درباره روند اجرایی و بودجه جشنواره با حضور همکاران برگزار شد، تصمیم نهایی و تاریخ برگزاری این جشنواره ۱۷ الی ۲۰ اسفندماه در اراک اعلام شد و باید بگویم پس از ۴۳ سال که از پیروزی انقلاب می گذرد این اولین بار است که جشنواره کشوری ویژه استان مرکزی برگزار می شود.

کارگردان نمایش «بیا با من برقص» بیان کرد: یکی از مهم ترین دلایل تک نفره بودن جشنواره، همه گیری ویروس کرونا بود چرا که تک نفره بودن باعث می‌شد گروه ها تعداد کمتری داشته باشند و امکان رعایت موازین بهداشتی در صحنه بیشتر باشد.

کارگردان نمایش «گراز» ادامه داد: زمان ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره تا ۲۰ آذرماه بود که البته با توجه به استقبال از این رویداد فرصت ۱۰ روزه ای برای ارسال آثار در نظر گرفته شد و تا اول دی ماه آثار به دبیرخانه رسید.

کارگردان نمایش «کافی شاپ» مطرح کرد: طبق زمانبندی جدید اول بهمن ماه اسامی برگزیدگان از طرف هیات عنوان می شود و پس از آن گروه ها حدود ۱۶ الی ۱۷ روز فرصت تمرین برای اجرای صحنه ای دارند.

بازیگر نمایش «جیغ» توضیح داد: تعداد ۱۳۰ اثر نمایشی از اراک و دیگر استان های کشور به دبیرخانه ارسال شده است و هیات بازبینی این رویداد طبق اعلام قبلی شامل پیام لاریان، وحید لک، سیروس همتی، محمد لارتی و شهرام سلطانی اسامی را در اول بهمن ماه اعلام خواهند کرد و البته لازم به ذکر است که آرش زرنیخی از بازبین های اولیه جشنواره است که در ابتدا به همراه من در بازبینی آثار حضور داشت.

این هنرمند اظهار کرد: با گفتگو و همفکری همکاران در بنیاد شهید و امور ایثارگران در نظر گرفتیم که ارجمندی هنرمندان حفظ شود و با در نظر گرفتن این موضوع که حدود ۲ سال به دلیل همه گیری ویروس کرونا جشنواره ای برگزار نشده است تمام تلاش مان بر این است تا از لحاظ میزبانی با بهترین امکانات چه به لحاظ اسکان و چه از نظر ورودی به جشنواره برای شرکت کنندگان کم نگذاریم و سعی شده تا جوایز ارزنده ای برای برگزیدگان در نظر گرفته شود تا از نظر اقتصادی کمک مناسبی برای گروه های اجرایی باشد.

او ادامه داد: به این اعتقاد دارم که کارهای ارسالی به جشنواره قطعا از نظر کیفی در درجه بالا و مطلوبی قرار دارند چرا که با توجه به زمان بیش از ۱۰۰ روزه ای که برای آماده سازی نمایش‌ها در نظر گرفته شده است هنرمندان فرصت مناسبی برای تهیه اثر فاخر داشته اند.

دبیر سومین دوره جشنواره تئاتر تک نفره خلاق ایثار گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران رسالتی دارد که باید در اجرا به آن توجه کرد و از بهترین ویژگی دوستان در این بنیاد نگاه بازی بود که به آثار داشتند و بازتعریف مناسبی برای استفاده از کلمه ایثار به عنوان کلیدواژه محوری آثار در نظر گرفتند.

سلطانی اشاره کرد: بازتعریف ایثار در مفهومی عام مورد نظر است و ما تنها ایثار با محوریت دفاع مقدس را مدنظر نداریم در کنار دفاع مقدس مسائل اجتماعی و دیگر مسائل روز جامعه تحت پوشش قرار دارد و سعی شده تا آثار مختص دفاع مقدس نباشد و با عمومیت دادن جامعه آماری این واژه را درباره کادر درمان و ویروس کرونا هم  در نظر گرفتیم تا با نگاهی نو جشنواره را پیش ببریم.

این نویسنده و کارگردان مطرح کرد: هر اثری که از استان ها پذیرفته شود برای حمایت از آن با بنیاد شهید و امور ایثارگر آن استان صحبت می شود تا حمایت های لازم به منظور اجرا از آن صورت بگیرد چرا که تئاتر برای نمایش جشنواره نیست و قطعا نیاز به اجرا صحنه ای و مخاطب دارد و از آنجا که بحث عرضه و تقاضا است مدیرانی که جایگاه تعریف شده ای دارند، باید از آثار حمایت کنند و دوستان را تشویق کنند تا زحمتی که می کشند به اجرای عموم برسد.

شهرام سلطانی در پایان اظهار کرد: ضمن قدردانی از همه همکاران و همراهان این جشنواره در بنیاد شهید و امور ایثارگران استان تهران و اراک لازم می دانم که بگویم برای بهتر دیده شدن آثار در طول جشنواره در نظر داریم در بازه زمانی جشنواره که در نیمه اسفندماه سال جاری خواهد بود آنها را به صورت آنلاین از سایت تیوال در معرض دید علاقه مندان قرار دهیم.

نگار امیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است