برگزاری نشست سفیر؛ روایتی از پویش سرزمین

به گزارش «صبا»؛ در تعریف این نشست آمده است: پویش سرزمین، همیشه بر بنیاد پژوهش نیست. بر مدار جهانگردی هم نیست، گاهی ممکن است این پویش بر اساس بینش و اهداف انسان دوستانه و فرهنگی صورت گیرد اما دست آورد آن کمتر از پژوهش نباشد.

اینان سفیران دانایی‌اند و پویششان در قالب کتاب کودک، در پویشی چندین و چند ساله، روستاها و مناطق عشایری فراوانی را از سرزمین‌های سبز شمالی و دامنه‌های کوهستان‌های سرد غربی تا مناطق تفتیده تفتان و بلوچستان، سواحل هرمزگان، خوزستان و دامنه‌های لاله‌های واژگون پارس، درنوردیده‌اند و دست در دستان کودکان سرزمینمان با شادی آن‌ها شادمانی کرده‌اند و برای رشد دانایی‌شان عاشقانه تلاش کرده‌اند. اکنون نیز با کوله بار دانایی به سرزمینی می‌روند که رودبار جنوبی‌اش خوانند. جایی که نه از رود خبری هست و نه از باران. رودبار جنوبی (کرمان) داغ خشک‌سالی و فقر بر جبین دارد، با ساکنینی که نجابت و سادگی و محرومیت از نگاهشان لبریز است.

وجه مشترک همه این مناطق، محرومیت است، روستاهای شمالی با محرومیتی کمتر و آب و هوائی بهتر، در میانه ایران محرومیتی متعادل و سرسبزی کمتر و در جنوب و شرق ایران محرومیتی از جنس خشک‌سالی و فقر مطلق و همه مناطق محروم از کتاب برای کسب دانش بیشتر… در این نشست، سفیران از سفرهایشان می‌گویند و از آرزوهای کودکان بلوچ که رویاهایشان را به تصویر کشیده‌اند. از داشتن تانکرها و وانت‌های نفتکش و اتوبوس‌هایی که سوخت و کالای قاچاق حمل می‌کنند تا گل‌های اساطیری و باغ‌های پر از گل و میوه، باران و خانه امن …

و چه با شکوه است که پرچم ایران یکی از پرشمارترین عنصر این نقاشی‌هاست.

در سیصد و دومین گفتمان هنر و معماری که به کنشگران حوزه فرهنگ در مناطق محروم اختصاص دارد، اسماعیل آزادی، ورنا بلوچ، سلمان دست افشان و دکتر عباس ویشته سخن خواهند گفت.

در این برنامه که با نمایش فیلم همراه است، مهندس فاطمه ظفرنژاد به عنوان دبیر پنل حضور دارد.

علاقه‌مندان به حضور در این نشست می‌توانند چهارشنبه 12 دی ماه 1397 از ساعت 15:30 الی 17:30 به موزه هنرهای دینی امام علی (ع) واقع در خیابان ولیعصر (عج)، بالاتر از ظفر، بلوار اسفندیار، شماره 35 مراجعه کنند.