انتشارات ویستا هنر از کتاب‌های پژوهشی حوزه هنرهای تجسمی حمایت می‌کند | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۲
پریسا پهلوان خبر داد:

انتشارات ویستا هنر از کتاب‌های پژوهشی حوزه هنرهای تجسمی حمایت می‌کند

مدیر گالری ویستا و انتشارات ویستا هنر گفت که قصد دارند از کتاب‌های پژوهشی حوزه تجسمی حمایت کنند و امیدوار است نمایشگاه خودنگاره‌های کتاب «صورت صورتگران» سال آینده برگزار شود.

به گزارش صبا، به گفته پریسا پهلوان، مدیر گالری ویستا و انتشارات ویستا هنر، کتاب تازه منتشر شده «صورت صورتگران» که به تازگی در موزه هنرهای معاصر تهران رونمایی شد، با چاپ ۲۵۶ اثر خودنگاره از ۲۰۵ هنرمند شامل ۱۵۴ مرد و ۵۱ زن به عنوان یکی از کتاب های مرجع در زمینه پرتره نگاری تاریخ هنر ایران محسوب می شود.

پهلوان عنوان کرد: با توجه به خلایی که در حوزه کتاب های پژوهشی- تجسمی در بازار نشر ایران احساس می شود، مجموعه فرهنگی ویستا بر آن شده است تا از کتاب های پژوهشی در این حوزه حمایت و زمینه انتشار این آثار را فراهم کند.

مدیر انتشارات ویستا هنر گفت: ۹ سال پیش زمانی که گالری ویستا فعالیت خود را آغاز کرد، تصمیم داشتم تا انتشارات ویستا را هم راه اندازی کنم تا مستندات و پژوهش‌هایی که برای برپایی یک نمایشگاه انجام می دادیم را در قالب کتاب و کاتالوگ منتشر کنیم اما سال ها زمان برد تا این خواسته‌ام تحقق یافت.

او افزود: تا زمانی که مجوز انتشارات ویستا هنر صادر شود پژوهش هایمان را در قالب کاتالوگ منتشر می کردیم و همزمان با هر نمایشگاه کاتالوگ ها را در خود گالری ارائه می کردیم و این آثار به بازار نشر راه پیدا نمی کردند و در گذر زمان دسترسی به این منابع پژوهشی میسر نبود. با توجه به این که تعداد ناشرانی که در حوزه تجسمی فعالیت می کنند کم است، تصمیم گرفتیم که تمرکزمان را در حوزه نشر تنها معطوف به حوزه تجسمی کنیم.

پهلوان خاطرنشان کرد: پس از اینکه مجوز انتشارات در سال ۱۳۹۵ صادر شد به تمام پژوهشگران و هنرمندانی که با آن‌ها همکاری داریم، اعلام کردیم که اگر کتاب پژوهشی و تالیفی قابل تاملی دارند برای انتشار آثارشان از آن‌ها حمایت خواهیم کرد.

مدیر گالری ویستا توضیح داد: کتاب «صورت صورتگران» که تاریخ مصور خودنگاره در نقاشی ایران است نخستین کتاب انتشارات ویستا هنر است اما پس از این که مجوز انتشارات صادر شد برای کتاب_کاتالوگ هایی که پیش از آن منتشر کرده بودیم مجوز گرفتیم تا زمینه ارائه این آثار در خارج از فضای گالری نیز فراهم شود.

او درباره اهمیت کتاب «صورت صورتگران» بیان کرد: زمانی که شهروز مهاجر با انتشارات ویستا هنر درباره کتاب پژوهشی اش درباره خودنگاره در نقاشی ایران وارد گفتگو شد، بخشی از کار را پیش برده بود و پس از بررسی کارشناسانه تصمیم گرفتیم از این کتاب پژوهشی حمایت و زمینه انتشار آن را فراهم کنیم. کتاب «صورت صورتگران» اثر ارزشمند و قابل تاملی است و جای خالی این کتاب نه تنها در فضای تجسمی ایران بلکه در تاریخ هنر نیز احساس می شد. این کتاب یک منبع مدون و دست اول درباره خودنگاره نقاشان ایرانی است و اسناد ارزشمندی در این کتاب ارائه شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه در این کتاب ۲۵۶ اثر خودنگاره از ۲۰۵ هنرمند شامل ۱۵۴ مرد و ۵۱ زن منتشر شده است، منبع دست اولی برای پژوهشگران به شمار می رود تا با رویکرد بصری این نقاشان در دوره ها و دهه های مختلف آشنا شوند.

به گفته پهلوان با تدوین و انتشار این کتاب با توجه به پراکندگی این آثار زمینه ای فراهم شد تا از گزند فراموشی مصون بمانند و در این کتاب سه مقاله مهم از شهروز مهاجر، مهرنوش علی مددی و باربد گلشیری منتشر شده است.

مدیر انتشارات ویستا هنر در پایان اظهار کرد: با توجه به جذابیت و اهمیت کتاب پژوهشی «صورت صورتگران» قصد داشتیم همزمان با انتشار کتاب، نمایشگاه «خودنگاره» که شامل مجموعه ای از خودنگاره هایی که تصویرشان در این کتاب موجود است، برگزار کنیم  اما به دلیل پراکندگی این آثار در مجموعه های شخصی و موزه ها و فراگیری بیماری کرونا این امر در زمان مقرر میسر نشد. اما امیدواریم که سال آتی شاهد برپایی نمایشگاه «خودنگاره» باشیم.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است