حرف‌های بی‌اساسی در صداوسیما به افراد نسبت می‌دهند/ «کمی دیرتر» هنوز در دست بررسی است | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۳۶
سیدمهدی شجاعی در گفتگو با صبا:

حرف‌های بی‌اساسی در صداوسیما به افراد نسبت می‌دهند/ «کمی دیرتر» هنوز در دست بررسی است

سیدمهدی شجاعی نسبت به اخبار ضدونقیضی که این روزها درباره بررسی جلد دوم کتاب «کمی دیرتر» او در ارشاد به گوش می‌رسد، انتقاد کرد و گفت فیلم پخش شده بخشی از کتابخوانی او است نه مواضع نویسنده.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، چندی پیش سیدمهدی شجاعی نویسنده مطرح کشور با انتشار پستی در صفحه مجازی خود گفت که مجوز چاپ جلد دوم کتاب «کمی دیرتر» نوشته او از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر نشده است و قصد دارد این کتاب را به صورت صوتی منتشر کند.

اما برنامه «کلاکت» «۲۰:۳۰» در تاریخ ۲ دی ماه خبری با تیتر «جلد دوّم کمی دیرتر که مدتی بود در وزارت ارشاد خاک می‌خورد، بالاخره در دسترس قرار می‌گیرد» به نقل از یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پخش کرد.

احمدوند در این خبر عنوان کرده بود: «درخواست صدور مجوز این کتاب در دولت قبل به اداره کتاب تحویل شده، بررسی شده و مجوز آن صادر نشده بود. لقب‌سازی و تهمت‌پراکنی بررسی این کتاب مربوط به این دوره نبوده است و سخنان نادرستی نسبت به دوره مدیریت فعلی در وزارت ارشاد بیان شده که منصفانه نیست. در حال بررسی مجدد این کتاب هستیم.»

اکنون سیدمهدی شجاعی در واکنش به تیتر بحث‌برانگیز خبر که به منظور رفع توقیف کتاب تلقی می‌شد و صحبت‌‌های احمدوند در گفتگو با خبرنگار صبا توضیح داد: در مورد جلد دوم کتاب «کمی دیرتر» به تازگی خبری از شبکه دو تلویزیون پخش شد با این تیتر که «جلد دوّم کمی دیرتر که مدتی بود در وزارت ارشاد خاک می‌خورد، بالاخره در دسترس قرار می‌گیرد» و دلالت بر رفع توقیف کتاب می‌کرد. به نظر من عبارت «در دسترس قرار گرفتن کتاب»، صراحتا به معنی‌ رفع توقیف و صدور مجوز است.

او ادامه داد: اما در متن خبر معلوم می‌شود که مقصود از این حرف این است که کتاب در دسترس خودشان است، نه مخاطب زیرا آقای احمدوند در ادامه می‌گویند که «در حال بررسی این کتاب هستیم».

نویسنده کتاب «کشتی پهلوگرفته» اظهار کرد: پاسخ دادن در صداوسیما به حرفی در فضای مجازی با مخاطب چند هزار نفری و البته اساسا گفته نشده، خودش سوژه جذابی است و البته بی‌سابقه هم نیست. این موضوع زیاد دیده شده است که در صداوسیما حرفی را به کسی منتسب می‌کنند‌ـ بی‌اساس‌ـ و بعد بر اساس آن حرف بی‌اساس، کار خودشان را انجام می‌دهند.

او در واکنش به نظرسنجی خود در پست اینستاگرامی توضیح داد: اصل ماجرای پست اینستاگرامی من نظرسنجی از مخاطبان در فضای مجازی بود در مورد انتشار نسخه صوتی جلد دوم کتاب «کمی دیرتر» که مجوز انتشار مکتوب دریافت نکرده بود. کسی نگفته که این کتاب در کدام دوره توقیف شده است ولی ایشان (یاسر احمدوند) فرمودند که حرف‌های نادرستی زده شده که منصفانه نبوده و این توقیف مربوط به مدیریت دوره قبل بوده است.

من بیانیه‌ای منتشر نکردم

نویسنده کتاب «پدر، پسر و عشق» درباره فیلمی که از او در فضای مجازی پخش شده است، تشریح کرد: من قبلا چند صفحه‌ای از جلد دوم کتاب «کمی دیرتر» را در نشست‌های داستان‌نویسی خوانده بودم. بخشی از آن چند صفحه اخیرا در صفحه اینستاگرام من منتشر شد با قید صریح رفرنس‌ «بخشی از کتاب “خبر از جانب ما” (جلد دوّم کمی دیرتر)» اما این فیلم در این چند روز بدون ذکر منبع در شبکه‌های مجازی دیگر مثل واتس اپ و تلگرام به طور وسیع منتشر شد و چون ذکر مأخذ نشده بود، برای عده‌ای این گمان پیش آمد که این مطلبی مستقل و بیانیه‌ای سیاسی و به نوعی اعلام مواضع نویسنده است در حالی که این فیلم تنها بخشی از صحبت‌های یکی از شخصیت‌‌های رمان بود.

شجاعی در پایان خاطرنشان کرد: البته جوسازان و حاشیه‌پردازان خودشان اطلاع و اشراف کامل به حقیقت مسأله داشتند ولی مصلحت را در کتمان و تحریف آن دیدند. ولی من حقیقتا هیچ شکوه و گلایه‌ای از آنان ندارم و شرایطشان را کاملا درک می‌کنم.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است