امنیت کشورهای مسلمان در سایه همکاری مشترک و بدون دخالت قدرت‌های فرامنطقه‌ای است | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۰۱
نامه علیرضا مختار‍پور به 56 رییس کتابخانه ملی کشورهای سازمان همکاری اسلامی؛

امنیت کشورهای مسلمان در سایه همکاری مشترک و بدون دخالت قدرت‌های فرامنطقه‌ای است

رییس سازمان اسناد وکتابخانه ملی ایران به مناسبت دومین سالگرد شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی نامه‌ای به روسای کتابخانه های ملی جهان اسلام نوشت.
به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، علیرضا مختارپور رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به مناسبت دومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، در پیامی به به ۵۶ رییس کتابخانه های ملی جهان اسلام با اعلام آمادگی برای تقویت ارتباطات میان کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران با کتابخانه های ملی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی به عنوان هدف ارسال این نامه، این اقدام را موجب هم افزایی، همگرایی و پیوند عمیق میان کشورهای مسلمان با بهره گیری از کتاب و کتابخوانی در عصر اطلاعات دانست.

در بخش‌هایی از این نامه آمده است:

«بر اساس نظریه «امنیت دسته جمعی» شهید سلیمانی، ایشان معتقد بود که امنیت کشوری تأمین نمی‌شود، مگر اینکه با مشارکت همه کشورها، کل منطقه امنیت داشته باشد. او حمایت از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی کشورها را محترم می شمرد و معتقد بود امنیت کشورهای مسلمان، تنها درسایه همکاری مشترک و بدون دخالت قدرت های فرا منطقه ای تأمین می شود. او بر این اساس، محور مقاومت را با مشارکت کشورهایی که در معرض آسیب رژیم صهیونیستی بودند، متحد کرد و اگر این چنین نمی‌شد چه بسا رژیم نامشروع اسراییل و حامیان وی به اهداف خود در منطقه رسیده بودند.

سردار شهید قاسم سلیمانی نمونه برجسته‌ای از تربیت ‌شدگان اسلام بود و زحمات و خدمات ارزشمند وی به اسلام و مسلمین، بی شک ذخیره ارزشمندی در دیوان عدل الهی است. الگو بودن مکتب سردارسلیمانی را باید در دو حوزۀ جهانی و منطقه ای مورد توجه قرار داد.
در حوزه جهانی، سردار سلیمانی بر مبنای آموزه های اسلامی، دفاع از مظلومان جهان، صرف نظر از ملیت، جنسیت، قومیت، دین و مذهب را وظیفه خود می‌دانست. به همین دلیل، او فقط متعلق به دنیای اسلام نیست و با تعلق به جهان انسانیت، برای تمام مردم جهان می‌تواند یک الگوی شاخص باشد.

شهید سلیمانی برای ریشه کن کردن تروریسم و جلوگیری از انتقال تفکر و عناصر آن به اروپا، آسیا، آفریقا و حتی آمریکا، با خطرناک ترین تهدید صلح جهانی یعنی گروه داعش مبارزه و فداکاری کرد. سردار سلیمانی نقش مهمی در کمک به آزادی گروگان های داعش، اعم از کشیش های مسیحی، راهبان، اقلیت های مذهبی، زنان و مردم غیرنظامی در عراق و سوریه داشت و در کنار نیروهای جبهه مقاومت از مراکز فرهنگی، تاریخی و مذهبی مسلمانان، مسیحیان و یهودی‌ها در عراق و سوریه دفاع کرد.

در حوزه منطقه ای، نقش شهید قاسم سلیمانی در جلوگیری از فروپاشی دولت های قانونی مستقر در عراق و سوریه و تلاش برای ایجاد ثبات و امنیت در این کشورها، غیرقابل انکار است. سردار به ‌عنوان پرچمدار اتحاد اسلامی، خود را متعلق به همۀ قومیت‌ها و مذاهب اسلامی می‌دانست و عملا در کنار آنها بود. او به هنگام حملۀ داعش به کردستان عراق، داوطلبانه، به کمک مردم اهل سنت منطقه شتافت و موجب شکست داعش شد. شبیه همین حادثه در غزه و فلسطین که اکثر مردم آن از برادران اهل سنت هستند، اتفاق افتاد و همزمان با حملۀ رژیم صهیونیستی به این مناطق، سردار سلیمانی تا پایان مبارزه در صحنه حاضر بود. حمایت از حزب الله لبنان در جنگ با اشغالگران که منجر به عقب نشینی رژیم اشغالگر قدس شد و ایجاد اجماع و تفاهم ملی در میان مردم افغانستان، برای تشکیل دولت جدید در سال ۲۰۰۱ نیز از آثار فراموش نشدنی و ماندگار سردار سلیمانی بود.

سردار شهید قاسم سلیمانی، این پیش قراول صلح وعدالت و اعتلای فرهنگی و رفاهی کشورهای مسلمان، در تاریخ ۱۳ دی ماه سال ۱۳۹۸ شمسی، هنگامی که برای انجام یک مأموریت دیپلماتیک به عراق سفر کرده بود، در یک اقدام آشکار تروریستی به همراه ابومهدی المهندس، رییس نیروهای مردمی عراق، به دستور مستقیم ربیس جمهور وقت آمریکا به شهادت رسید و به لقای معبود شتافت.»

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است