«قافیه بیاموزیم» رعایت قافیه را کارگاهی آموزش می‌دهد/ توقف انتشار چند کتاب به دلیل مشکل کاغذ | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۰۱
اسماعیل امینی در گفتگو با صبا:

«قافیه بیاموزیم» رعایت قافیه را کارگاهی آموزش می‌دهد/ توقف انتشار چند کتاب به دلیل مشکل کاغذ

اسماعیل امینی گفت که در کتاب «قافیه بیاموزیم» رعایت قافیه را به زبان ساده و با تمرین‌های کارگاهی و تجربه به علاقه‌مندان شعر آموزش داده است.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، کتاب «قافیه بیاموزیم» نوشته اسماعیل امینی شاعر، پژوهشگر و استاد دانشگاه به زودی به همت نشر ایهام منتشر می‌شود.

این شاعر در گفتگو با خبرنگار صبا عنوان کرد: پیش‌تر هم کتاب «وزن شعر بیاموزیم» را کار کرده بودم که شامل بیست تمرین ساده برای آموزش وزن شعر است و برای تکمیل شدن آن، کتاب «قافیه بیاموزیم» را هم نوشتم که این کتاب هم شامل بیست تمرین و تجربه ساده برای یاد گرفتن رعایت قافیه در شعر است.

او درباره هدف تالیف این کتاب توضیح داد: برای کسانی که به عنوان شاعر یا دوستدار شعر با قافیه و وزن سروکار دارند، خواندن اطلاعات کتاب های دانشگاهی ضرورتی ندارد زیرا این کتاب‌ها اصطلاحات مختلف و مطالب انبوهی دارند که بیشتر برای محققان لازم است. کسی که می خواهد با قافیه کار کند، کار کارگاهی انجام می‌دهد درنتیجه تحلیلگر نیست که این حجم از اطلاعات را لازم داشته باشد.

این طنزپرداز خاطرنشان کرد: پس به نظرم رسید با این‌ تمرین‌های ساده مخاطبان می‌توانند درست و نادرست قافیه را تشخیص دهند و با این مطالب برخی فنون کارگاهی و تجربی را برای علاقه‌مندان به شعر تشریح کنیم.

وی درباره زبان این کتاب تشریح کرد: کتاب‌های دانشگاهی وظیفه دارند پژوهشگر و محقق تربیت کنند اما کتاب کارگاهی برای کسی‌ست که علاقه‌مند است و می‌خواهد این عناصر را برای اصلاح قافیه شعرش و تشخیص دادن درست و نادرست قافیه به کار ببرد بنابراین کتاب به زبان بسیار ساده نوشته شده است. برخی مواقع که ابهامی در متن وجود دارد سوال مطرح شده است و من به آن پاسخ داده‌ام همچنین پاسخ تمرین‌های کتاب را هم در پایان کتاب نوشته‌ام تا افراد بتوانند تمرین‌ها را با پاسخ‌شان مقایسه کنند.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: من کتاب درباره مقدمات شعر زیاد دیده‌ام که شاعران باتجربه هم‌ نوشته‌اند اما وقتی به مبحث وزن و قافیه رسیدند همان مطالب کتاب‌های دانشگاهی را تکرار کرده‌اند که در این صورت برای عموم قابل استفاده نیست. به نظرم باید این زبان و روش ساده کردن را درنظر بگیریم تا مخاطبان بیشتری از این نوع کتاب‌ها و مطالب بهره ببرند.

امینی در پایان درباره کتاب‌های در دست انتشار خود گفت: چند کتاب در دست ناشران دارم اما به دلیل شرایط کاغذ فعلا چاپ آن‌ها متوقف مانده است.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است