جشنواره فیلم عمار اکران آنلاین خواهد داشت/ وزارت خارجه برای حضور مهمانان آمریکایی در بزرگداشت حاج قاسم همکاری نکرد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۱۹
نادر طالب‌زاده در نشست خبری:

جشنواره فیلم عمار اکران آنلاین خواهد داشت/ وزارت خارجه برای حضور مهمانان آمریکایی در بزرگداشت حاج قاسم همکاری نکرد

نشست خبری دوازدهمین جشنواره فیلم مردمی عمار و اولین جشنواره علوم انسانی عمار با حضور مدیران این رویداد و جمعی از اصحاب رسانه صبح روز یکشنبه ۱۲ دی ماه در حسینیه هنر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، نشست خبری دوازدهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار و اولین جشنواره علوم انسانی عمار روز یکشنبه ۱۲ دی ماه ساعت ۱۰ با حضور نادر طالب‌زاده، سعید خورشیدی و مجتبی نامخواه و جمعی از اصحاب رسانه در حسینیه هنر برگزار شد.

در ابتدای این نشست پس از قرائت قرآن و سرود ملی، حمید صالحی دبیر اجرایی دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار ضمن خوشامدگویی به حاضران درباره جزییات جشنواره اظهار کرد: در تولید آثار رشد زیادی وجود داشته زیرا از زمانی که فراخوان ارایه شد یعنی از اوایل مهرماه تا ۳۰ آبان بالغ بر ۳ هزار اثر به دبیرخانه در حوزه های مختلفی همچون فیلم، فیلمنامه، پویانمایی، نماهنگ و … ارسال شده است.

او اظهار کرد: ۵۸۰ اثر در حوزه متن به دبیرخانه جشنواره رسیده است که در بخش های رویای ایرانی، جنگ اقتصادی، ملت قهرمان و … است و به زودی اسامی آثار اعلام خواهد شد. پس از تهران بیشترین آثار از خراسان رضوی و پس از آن از قم، اصفهان و گیلان به دبیرخانه رسیده است.

صالحی خبر داد: افتتاحیه جشنواره در ۱۸ دی ماه و در سالن اندیشه حوزه هنری برگزار می شود و از روز ۱۹ تا ۲۳ دی ماه اکران آثار در سینما فلسطین صورت می گیرد و اختتامیه آن نیز در ۲۴ دی ماه در همان سالن اندیشه برگزار می شود.

دبیر اجرایی دوازدهمین جشنواره فیلم مردمی عمار گفت: امسال پاسداشت دو نفر از جبهه فرهنگی، یک نفر زنده یاد محمد سرور رجایی نویسنده افغانستانیِ عضو جبهه فرهنگی که به دلیل کرونا از دست رفت و دیگری پاسداشت مسعود جعفری جوزانی را در اختتامیه خواهیم داشت.

صالحی در پایان این بخش از صحبت هایش عنوان کرد: اکران های مردمی به صورت حضوری در سراسر کشور انجام می شود و متقاضیان اکران می توانند از طریق سایت عمار ثبت نام کنند و خوشبختانه امسال شرایط اکران مردمی آنلاین هم برای اکران های غیرحضوری بهره برداری خواهد شد.

نادر طالب زاده دبیر دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار با یادی از پیمان جبلی رییس سازمان صدا و سیما عنوان کرد: یکی از سیاست گذاران عمار که بارها شاهد دغدغه او بوده ام پیمان جبلی است و خوشحالم که امروز او رییس سازمان صدا و سیماست. این نشان از آن دارد که عمار یک زمینه جدی، استخوان دار و صاحب عقیده ریشه ای در کل وطن ماست و حال که جبلی با شعار ایجاد تحول در صدا و سیما در راس این سازمان است، باید ببینیم چه خواهد شد.

او افزود: جشنواره مردمی فیلم عمار عقیده ای بود که براساس آن باید اقدام می‌شد و بنیان‌های اصلی را آوینی پی ریخت و ما در زمینه اینکه انقلاب چه چیزی است حرکت کردیم. هیچ کدام از دولتمردان نقطه ها را به هم نچسباندند و نمی دانند انقلاب چه چیزی است و به همین دلیل درگیر برجام ها شدیم، ولی عمار در حوزه جنگ نرم و فکر یکی از جاهایی که شعله اش خیلی خوب گرفت و روشنگر بود.

دبیر جشنواره فیلم عمار اظهار کرد: فعالان عمار نگهبانان انقلاب هستند که از اول انقلاب تاکنون حضور دارند و باید بگویم که در دوازدهمین جشنواره عمار برای اولین بار فعالان حرفه ای همراه و نگهبان عمار شدند.

کارگردان «بشارت منجی» مطرح کرد: عمار در خود هویت انقلاب اسلامی دارد و الان در وین بر سر هویت انقلاب دعواست که انقلاب چیست. این یک نبرد نرم است و ما باید محافظ انقلاب باشیم چراکه جاهایی نگهبان خوبی در عمار نبودیم و این به دلیل احتیاط و سن کم فیلمسازان است.

این فیلمساز اذعان کرد: باید به سراغ حوزه های امنیتی رفت، باید سراغ ارگان های میلیاردی رفت که معلوم نیست پول شان از کجا می آید و کجا می رود. وقتی امام خمینی می گوید مال مردم را مصادره نکنید چرا بعد از رحلت او این اتفاق بیشتر می افتد. اتفاقاتی که فساد می آورد و عمار باید دنبال اینها باشد‌ چون بحث مبارزه با فساد اقتصادی بحث عمار است.

طالب زاده ادامه داد: ما به عمود انقلاب اعتقاد داریم و باید فساد را پیدا کنیم. آخرین دستور امام خمینی در جلد ۲۱ صحیفه نور فرمانی به موسوی اردبیلی بود که بعد از رحلت امام و جایگزین شدن موسوی اردبیلی این فرمان نادیده گرفته شد. این موضوع جراحی می خواهد، بچه های انقلاب باید این کار را برای حفظ انقلاب انجام دهند و نترسند، چراکه ماموریت ویژه عمار نترسیدن است.

این مستندساز در پایان با اشاره به بزرگداشت حاج قاسم سلیمانی  اظهار کرد: چند هفته است که برای بزرگداشت حاج قاسم مهمانانی از آمریکا دعوت کرده‌ایم اما به آن‌ها ویزا نمی‌دهند، در حالی که وزیر فرهنگ و ارشاد اجازه برگزاری نشست با این افراد را دادند، ولی کمیته‌ای در وزارت امور خارجه اجازه ورود نمی‌دهد، پس این ریای آمریکا را چه کسی باید بگوید؟ این مسایل باعث می‌شود گاهی اوقات شک کنم ولی در هر حال تحلیل‌ها نیاز به برنامه سازی و فیلمسازی دارد. اولین اقدام دولت قبلی جلوگیری از کنفرانس ما بود، دولت فعلی هم تا جایی که می تواند ما را محدود می کند، چراکه فکر می‌کنند ما باید جلوی دهان‌مان زیپ بکشیم اما عمار دهانش را نخواهد بست.

سعید خورشیدی عضو شورای سیاستگذاری عمار پس از سخنان دبیر جشنواره عنوان کرد: دوازدهمین دوره جشنواره را در شرایطی شروع می‌کنیم که این رویداد توانسته متناسب با آسیب‌شناسی که از فضای سینمایی و رسانه‌ای کشور داشته در جهت رفع نواقص بخش سینما و رسانه تلاش کند.

او افزود: ما از فقدان عدالت رسانه‌ای رنج می‌بریم. وضعیت رسانه و سینما به گونه‌ای است که بخشی از مردم و اقدامات در سینما و رسانه دیده نمی‌شوند. ما در این یازده دوره ای که از جشنواره می گذرد، تلاش کردیم تا مردم معمولی هم دیده شوند.

خورشیدی اظهار کرد: در آمار رسیده از جشنواره لوکیشن روستا بسامد معناداری در فیلم‌های عمار دارد. در حوزه نقد درون گفتمانی مخاطبان را به حل مسایل دعوت می کنیم و خوشبختانه آغاز جشنواره علوم انسانی عمار هم امسال خواهیم داشت تا از این طریق برای حل مسایل و کاستی‌هایی که در فضای انقلاب اسلامی ایجاد شده، استفاده کنیم.

این عضو شورای سیاستگذاری عمار در پایان گفت: عمار به محلی برای تعامل و تامل تمام فعالان حوزه اندیشه، رسانه و مردم تبدیل شده است و حالا با تنوعی از تخصص‌ها و افراد رو به رو هستیم که بخشی از آن موضوع ناشی از نگاه عمار به سینما بوده که آن را صنعت و هنر می‌دیده و تلاش داشته بخشی از گسل‌ها را مرتفع کند. به همین دلیل از دل جشنواره عمار جشنواره جدیدی تحت عنوان جشنواره علوم انسانی عمار ایجاد شد، به این امید که مسیر آغاز شده بتواند فضای جدیدی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی برقرار کند و در راستای تحقق آرمان‌ها و اهدافی که وجود دارد، کمک کننده باشد.

جشنواره علوم انسانی عمار پاسخ به مطالبه اندیشمندان علوم اجتماعی و انسانی است

حجت‌الاسلام مجتبی نامخواه دبیر علمی جشنواره علوم انسانی عمار دیگر مسئول حاضر در این نشست درباره ایده اولین جشنواره علوم انسانی عمار گفت: ایده جشنواره به سیر عمار برمی‌گردد؛ ۱۰ سال پیش وقتی این رویداد برگزار شد به جشنواره علوم انسانی هم فکر می‌کردیم، این ایده خود را در هیات داوران نشان داد. خروجی آن جلسات برای هر دو گروه جذاب بود و از حدود هزار ساعت گفتگو که از گفتگوی یک ساده خارج و به داد و ستدی در هر دو حوزه منجر شد، ضرورت شکل‌گیری یک جشنواره علوم انسانی منتج شد.

نامخواه بیان کرد: این جشنواره تنها یک جشنواره صرف نیست و این بدان معنا نیست که به‌دنبال روایت واقعیت نیستیم، بلکه جشنواره عمار می‌خواهد تجربه‌ای را تبدیل به یک نهاد منسجم کند. این جشنواره اهالی علوم انسانی را دعوت می‌کند که به مسایل عینی بیشتر توجه کنند. فرض کنید در جشنواره عمار به گونه‌ای از روایت انسان‌هایی دست پیدا کرده‌ایم که در عین معمولی بودن قهرمان زندگی خود هستند. فیلمساز با موضوع روایت خود از جایگاهی برابر برخورد می‌کند که ما مجموع این مستندها را تحت عنوان «انسان انقلاب اسلامی» شکل دهی کردیم.

دبیر علمی جشنواره علوم انسانی عمار اذعان کرد: در حوزه هنر آثاری را در ادوار مختلف داشتیم که کارهای بعد از انقلاب را روایت می‌کرد، روایت اتفاقات هنری که در دل انقلاب اسلامی رخ داده  و نیازمند بررسی نظری است که در بطن جشنواره علوم انسانی عمار انجام خواهد شد.

او ادامه داد: در جشنواره علوم انسانی امکان دریافت آثار در قالب گفتار علمی هم وجود دارد. در حال حاضر تأملات قابل توجهی از اندیشمندان علمی اسلامی داریم که نیازمند تقریر است و همچنین بخش حاشیه نویسی هم جزو موارد قابل توجه است.

این پژوهشگر اظهار کرد: در هیات علمی جشنواره علوم انسانی عمار آقایان پارسانیا، شجاعیان و کچویی حضور دارند که سال‌ها در حوزه علوم اجتماعی فعالیت داشته اند و در ادامه رویدادهایی خواهیم داشت که از اواسط دی ماه شروع می‌شود و ایده جشنواره علوم انسانی را توضیح می‌دهد.

او بیان کرد: امید داریم همانطور که جشنواره فیلم عمار رشد جنبش واره داشت، جشنواره علوم انسانی عمار هم چنین رشدی داشته باشد و باید بگویم این جشنواره اساساً یک دیکته نیست، این رویداد پاسخ به مطالبه‌ای است که از سوی اندیشمندان علوم اجتماعی و انسانی مطرح شده است و جنبه دستوری ندارد و به همین دلیل نمی‌تواند به محدودیت‌های علوم انسانی رسمی پایبند باشد و ما امیدواریم این جشنواره رونمایی از گفتگوها باشد و به نقد صاحب نظران و مردم به چشم امیدواری نگاه می‌کنیم.

خورشیدی در تکمیل سخنان نامخواه گفت: بخشی از کاستی‌های علوم انسانی به دلیل تکرار و کلی‌گویی است یکی از تئوری‌های رایج این است که ما اهل کار جمعی نیستیم و مروری که بر تولیدات ما در دوران کرونا و تعاون اجتماعی انجام شد، مثال نقضی بر این تئوری بود و نشان داد که در بعضی موارد نیاز به بازنگری داریم.

در پایان مراسم طالب‌زاده درباره پاسخ به سطح کیفی آثار گفت: سطح کیفی آثار پایین نیست و ما تا جایی که بتوانیم در معرفی و ارایه آثار تلاش می کنیم.

سعید صالحی نیز در تکمیل سخنان دبیر جشنواره اظهار کرد: خیلی از آثار دوره های قبل عمار فروش میلیونی داشتند و برخی از آنها، هم‌تراز دیگر جشنواره ها هستند و ما سعی کرده ایم که برای اکران آثار جدا از بحث اکران های سراسری، اکران ویژه عمار را داشته باشیم. در این مورد می توانم فیلم منصور را مثال بزنم که نزدیک به یک میلیارد فروش در اکران های عمار داشت و از همین جا از اهالی رسانه می خواهیم که عمار و فیلمسازان آن را در طول سال همراهی کنند.

نگار امیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000