«پالیدن» در تابلوی نقاشی/ ارائه آثار برای ادامه کار هنری ضروری‌ست | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۱۸
عباس نسل‌شاملو در گفتگو با صبا:

«پالیدن» در تابلوی نقاشی/ ارائه آثار برای ادامه کار هنری ضروری‌ست

عباس نسل‌شاملو درباره نمایشگاه «پالیدن» و نام و ایده نگارش و ارائه آثار توضیح داد.

عباس نسل‌شاملو هنرمندی که نمایشگاه انفرادی او به نام «پالیدن» روز جمعه ۱۰ دی ماه در گالری این/جا افتتاح شد در گفتگو با خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا درباره نام این نمایشگاه توضیح داد: فعل پالیدن گرچه در فارسی معیار اکنون کاربرد ندارد اما در گویش خراسان هنوز استفاده می‌شود. این فعل به معنی گشتن دنبال چیزی یا به نوعی کورمال کورمال چیزی را جستجو کردن یا صافی کردن است.

او ادامه داد: گزیده سه مجموعه اخیر من به نام‌های «پس از بیگانگی»، «سرزمین بی‌خورشید» و «پالیدن» برای من همین حالت جستجو را داشته است؛ جستجو در فضاهای هنری یا به لحاظ تکنیکی و برخورد فیزیکی یا بوم نقاشی.

این هنرمند با اشاره به اینکه هر تابلوی نقاشی داستان خود را دارد، عنوان کرد: زمانی که هنرمند نقاشی را شروع می‌کند، دنبال چیزی می‌گردد که دقیقا نمی‌داند چیست، محدوده آن را می‌شناسد اما دقیق نمی‌داند چیست و چه زمانی به دست می‌آید، به همین دلیل پروسه نقاشی کردن بسیار شبیه به پالیدن است. حالتی از جستجو که می‌کاویم و تصفیه می‌کنیم تا چیزی که می‌خواهیم را به دست بیاوریم.

او درباره همکاری گالری سرادی‌پور ماهشهر و گالری این/جا در تهران برای نمایش این آثار توضیح داد: من دوست داشتم کارهایم در تهران دیده شود زیرا خواه ناخواه هنرمندان و مردم کشور ما بیشتر در پایتخت تمرکز دارند.

وی افزود: یک قسمتی از پروسه پالیدن و صافی کردن این است که کار هنرمند روی دیوار برود و افراد آن را تماشا کنند و لذا کنار تعریف از آثار هنری نقدی هم ارایه کنند تا بدین ترتیب هنرمند چیز جدیدی یاد بگیرد. هنرمندان بعد از هر مجموعه‌ای که کار می‌کنند تقریبا خالی از ایده می‌شوند و باید این آثار را در معرض تماشا و قضاوت گذاشت تا هم ایده‌های جدید مطرح شود و هم خود هنرمند روی دیوار گالری سطح کار خود را بهتر درک کند. فکر می‌کنم برای ادامه کار هنری این نکته مهم است که کارها دیده شود.

نسل‌شاملو در پایان خاطرنشان کرد: من پیش‌تر هم با گالری زیرزمین دستان همکاری می‌کردم و نمایشگاه‌های من در تهران برگزار می‌شد و به نوعی این ایده برگزاری نمایشگاه در تهران خیلی جدید نبود و مدتی روی آن فکر می‌کردیم.

نمایشگاه «پالیدن» تا جمعه ۱۷ دی ماه از ساعت ۱۳ تا ۱۹ در گالری این/جا به نشانی تهران، ﺧﯾﺎﺑﺎن کریمخان‌زند، خیابان میرزای‌شیرازی، شماره ۹۵ میزبان مخاطبان است.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است