دبیر جشنواره فیلم فجر در طول یک دولت ثابت باشد/ جای خالی سینمای کودک در فجر | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۲۶
حسین ریگی در گفتگو با صبا:

دبیر جشنواره فیلم فجر در طول یک دولت ثابت باشد/ جای خالی سینمای کودک در فجر

حسین ریگی کارگردان سینما از مشکلات حضور فیلم اولی ها و دغدغه فیلمسازان ژانر کودک برای حضور در جشنواره فیلم فجر گفت.

حسین ریگی فیلمساز و کارگردان فیلم سینمایی «لیپار» در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا درباره فعالیت های جدید خود عنوان کرد: سال پیش با فیلم سینمایی «لیپار» در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر حضور داشتم ولی امسال به دلیل نبود سرمایه گذار نتوانستم ساخت فیلم جدیدم را آغاز کنم.

او افزود: پیدا کردن سرمایه‌گذار یکی از معضلات و مشکلات فیلمسازانی است که تازه وارد عرصه سینمای حرفه ای شده‌اند.

کارگردان فیلم سینمایی «لیپار» با اشاره به عملکرد جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: متاسفانه تغییر مدیران و دبیران جشنواره فیلم فجر سال هاست که آسیب زیادی به این رویداد می زند.

تغییر دبیر آسیب به سینما و تولید آثار سینمایی است

کارگردان مستند «فصل بادهای گرم» مطرح کرد: هر سال با تغییر دبیران جشنواره فیلم فجر شاهد تغییر سیاست های آن هستیم که این امر باعث احتیاط و حساسیت فیلمسازان و مدیران پایین دستی برای سال های آینده می شود و براساس آن شاهد آسیب به سینما و تولید آثار سینمایی هستیم.

این فیلمساز اظهار کرد: در جشنواره های بزرگ دنیا، حضور دبیر به صورت ثابت و چندین ساله است و تنها تغییرات ممکن است در برخی موارد فراخوان شکل بگیرد اما در ایران دبیران انتخاب شده هر دوره براساس تغییر دولت و با توجه به همسو بودن نگاه آنها به دولت جدید عوض می شوند.

کارگردان انیمیشن «عبور ممنوع» خاطرنشان کرد: قطعا اگر اصناف، بزرگان و مدیران سینمایی فضایی ایجاد کنند تا با جمع بندی یک دبیر برای سال ها انتخاب شود خیلی بهتر است چراکه ما در هر چهار سال و با تغییر دولت هایی که سکان اجرایی کشور را در دست می گیرند هر سال یا دوسال یکبار شاهد تغییر دبیر جشنواره هستیم در حالی که اگر هر دولتی یک دبیر برای چهار سال انتخاب کند سینما با برنامه ریزی و سیاست گذاری مشخص شده ای پیش می رود.

تامین سرمایه بزرگترین معضل فیلم‌اولی‌هاست

برنده پروانه زرین بهترین کارگردانی سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان درباره آثار فیلمسازان فیلم اولی گفت: فیلمسازان فیلم اولی برای حضور در سینمای حرفه ای سختی های زیادی به جان می خرند. خود من حدود ۳ الی ۴ سال به دنبال سرمایه فیلم اولم بودم تا بتوانم آن را بسازم. متاسفانه بحث جذب سرمایه و حمایت معضل اصلی همه فیلمسازان به ویژه فیلم اولی ها است.

کارگردان مستند «سلام آقای بل» بیان کرد: فیلمساز پس از جذب سرمایه و ساخت فیلم باید تلاش کند تا وارد جشنواره فیلم فجر شود آن هم جشنواره ای که ویترین سینمای ایران است و می تواند فضای خوبی برای دیده شدن کارش باشد که متاسفانه باز هم دچار کم لطفی می شود.

مدیر عامل شرکت سینمایی نگاران مطرح کرد: زمانی جایزه مستقلی در جشنواره فیلم فجر وجود داشت و ۲۲ فیلم در بخش سودای سیمرغ  و ۱۰ فیلم در بخش نگاه نو به عنوان فیلم اولی حضور داشتند ولی این بخش هم هر سال دچار تغییر شده است.

او ادامه داد: در جشنواره های بزرگ دنیا هنوز به فیلمسازان فیلم اولی و حتی فیلم دومی ها به صورت ویژه نگاه می کنند و در فرم شرکت در جشنواره از آنها سوال می‌شود که فیلم اول یا دوم فیلمساز است چراکه زمانی که فیلم اول و دوم خود را می سازد قطعا تجربیات فیلمسازهای دیگر را ندارد و باید با نگاه خاص تر به او نگاه کرد.

ضربه بزرگ ادغام بخش سودای سیمرغ و نگاه نو

کارگردان فیلم انیمیشن «عبور ممنوع» با انتقاد از ادغام بخش سودای سیمرغ با بخش نگاه نو مطرح کرد: ادغام این دو بخش ضربه بزرگی به فیلمساز زده است. درست است که تکنیک و نگاه فیلمسازان فیلم اولی پیشرفت کرده ولی باز هم در برخی موارد نیاز به تجربه دارند و داوری در یک سطح با آثار کارگردانان با تجربه تر اجحاف در حق آنهاست و امیدوارم در چهلمین جشنواره فیلم فجر حداقل بخشی از مشکلات جشنواره سال های قبل مرتفع شود.

ریگی گفت: فیلم «لیپار» در جشنواره سی و نهم فجر حضور داشت اما براساس شرایط کرونا مدیران تصمیم گرفتند که ۱۶ اثر داوری شود و به این صورت بدون مشخص شدن ساختار انتخاب، ۱۶ فیلم کاندید و در جشنواره اکران شدند.

مدیر تولید اسبق سینمای جوانان زاهدان اظهار کرد: در جشنواره سی و نهم خیلی خوب بود اگر به جای انتخاب ۱۶ فیلم و تخصیص سانس ویژه برای تعدادی از آنها به فیلم های دیگر اکران تعلق می‌گرفت چراکه همه ما می دانیم اکران های جشنواره فیلم فجر برای فروش بلیت یا بازگشت سرمایه نیست بلکه برای دیده شدن فیلم است و این فضا می توانست فضایی برای فیلمساز اولی برای تجربه بیشتر باشد.

ژانر کودک و نوجوان گران است

حسین ریگی بیان کرد: یکی از مهم ترین کم لطفی های جشنواره فیلم فجر رویکرد آن به ژانر کودک و نوجوان است. برطبق شنیده ها در برخی از داوری های جشنواره بلافاصله فیلم های ژانر کودک و نوجوان را برای شرکت در جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان کنار می گذارنداین در حالی است که در کل جشنواره های دنیا اصلا ژانر کودک و نوجوان، ملودرام و …مطرح نیست و به نگاه سینمایی فیلمساز و اثری که خلق کرده فارغ از ژانر آن اهمیت می دهند. درست است ما جشنواره ای به نام کودکان و نوجوانان داریم ولی اگر یک فیلم خوب ساخته شود که هم سطح فیلم های جشنواره فیلم فجر باشد چرا نباید دیده شود و چرا نباید در ویترین جشنواره فیلم موفق کودک و نوجوان داشته باشیم در حالیکه توجه به این آثار می تواند فضایی برای رغبت کارگردانان و سرمایه گذاران به فیلم کودک و نوجوانان ایجاد کند.

کارگردان مستند «سلام آقای بل»  عنوان کرد: امسال فیلم «لیپار» سه جایزه مهم بهترین کارگردانی، بهترین موسیقی و تقدیر دبیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان را دریافت کرد و من فکر می کردم اگر این اتفاق بیفتد راحت تر می توانم وارد ساخت فیلم بعدی شوم ولی متاسفانه تهیه کنندگان دغدغه کودک و نوجوان ندارند در حالی که  ژانر کودک و نوجوان از مهم ترین ژانرهای سینمایی سراسر دنیاست و برعکس ایران گران ترین فیلم های تاریخ سینما در این ژانر ساخته شده است.

حسین ریگی در پایان گفت: من به عنوان فیلمسازی که بخشی از دغدغه اش فیلم کودک و نوجوان است مجبورم به دلیل استقبال جامعه از آثار اجتماعی به سراغ این ژانر بروم با وجود اینکه این هم نگاه یک فیلمساز است ولی من برای فیلم دوم هم موضوع کودک و نوجوان را مدنظر داشتم ولی براساس مشکلاتی که مطرح کردم باید آن را کنار بگذارم. گرچه حتی اگر فیلم اجتماعی بسازم دوباره به ژانر کودک و نوجوان باز می گردم و به آن خواهم پرداخت.

نگار امیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است