شرایط جامعه آستانه تحمل مردم را پایین آورده/ وجود سینما در مرکز خرید مضر یا مفید؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۳۹
تعدادی از مدیران سینماها در گفتگو با صبا مطرح کردند؛

شرایط جامعه آستانه تحمل مردم را پایین آورده/ وجود سینما در مرکز خرید مضر یا مفید؟

مدیران تعدادی از سینماهای تهران و رییس انجمن سینماداران درباره دلایل درگیری و برخوردهای پرخاشگرانه مشابه با اتفاق پیش آمده در پردیس سینمایی کورش گفتند.

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، سه شنبه شب گذشته برابر با هفتم دی ما ۱۴۰۰ در پردیس سینمایی کوروش دو تماشاگر ابتدا با سیگار کشیدن و سپس با قمه کشی نظم سینما را به هم می‌زنند و باعث رعب و وحشت دیگر تماشاگران می شوند که این موضوع با دخالت حراست سینما و پیگیری نیروی انتظامی حل می شود. در پی پخش ویدیوی این اتفاق در شبکه های مجازی علی سرتیپی مدیر پردیس سینمایی کورش توضیحاتی در این باره داده و با چندتن از سینماداران نیز درباره موارد مشابه در دیگر سینماها به گفتگو پرداختیم.

محاکمه خاطیان به دلیل حمل سلاح سرد و شرایط غیر طبیعی

علی سرتیپی مدیر پردیس سینمایی کورش درباره درگیری پیش آمده در پردیس سینمایی کورش بیان کرد: متاسفانه شب سه شنبه هفتم دی ماه حوالی ساعت ۲۳ در سالن سینما کوروش دو تماشاگر که در حالت عادی نبودند و چاقو هم داشتند هنگام تماشای فیلم شروع به سیگار کشیدن می‌کنند که با اعتراض دیگر تماشاگران مواجه می شوند و درگیری بین آنها پیش می آید. خاطیان با کمک حراست به بیرون از سالن هدایت می‌شوند و سپس نیروی انتظامی آن‌ها را دستگیر کرده و به دادسرا اعزام می کند تا به دلیل حمل سلاح سرد و داشتن شرایط غیر طبیعی محاکمه شوند.

مدیر پردیس سینمایی کورش ادامه داد: ما از لحاظ موقعیت، امکانات و حتی از لحاظ قانونی، توانایی این را نداریم که تک تک افرادی که وارد سالن سینما می‌شوند را چک کنیم تا چیزی همراهشان نباشد و این موضوع هم اتفاقی نیست که در اختیار سینما باشد. خود مجتمع تجاری کورش نیز دراین باره شکایتی تنظیم کرده و امیدواریم خاطیان به نتیجه کارشان برسند.

سرتیپی در پایان درباره علت رسانه‌ای نکردن این موضوع گفت: قمه کشی در سینما اتفاقی عادی نیست و با توجه به اینکه خدا را شکر کوچک‌ترین آسیبی به کسی وارد نشده است دلیلی نداشت که مردم را نگران کنیم.

به هم خوردن نظم و آرامش یک مکان فرهنگی در شان مردم فهیم ما نیست

محمد قاصد اشرفی مدیر سینما ماندانا درباره این مشکل ضمن اظهار بی اطلاعی از این موضوع بیان کرد: به طور کلی به هم زدن امنیت اماکن عمومی جرم است و کسی نباید رفتاری خارج از محدوده عرف جامعه انجام دهد. اگر چنین مواردی اتفاقی بیافتد قطعا حراست و انتظامات سالن با گفتگو و به صورت مسالمت آمیز این موضوع را حل می کنند.

او ادامه داد: اگر درگیری منجر به برهم زدن نظم اماکن عمومی و ایجاد رعب و وحشت شود، نیروی انتظامی برای حل مشکل وارد عمل می شود.

اشرفی خاطرنشان کرد: چنین مشکلات و برخوردهایی به ندرت اتفاق می افتد چراکه به هم خوردن نظم و آرامش یک مکان فرهنگی در شان مردم فهیم ما نیست.

مدیر سینما ماندانا بیان کرد: همراه داشتن چاقو به عنوان سلاح سرد جرم محسوب می‌شود واگر در جایی از آن به عنوان وسیله ضرب و جرح استفاده شود جرم سنگین تری دارد و قابل توجیه نیست. همراه داشتن قمه یا چاقو قطعا به قصد و نیت خاصی است و مسلما افرادی که چنین مواردی را همراه دارند آدم های آرامی نیستند و خارج از محدوده سینماها و وظایف سینماداران، دولت از این موضوعات به سادگی نمی گذرد.

او در پایان بیان کرد: افرادی که تنها یا با خانواده برای تماشای فیلم به سینما یا دیگر مکان های عمومی می‌روند باید در نظر داشته باشند که  این چنین رفتارهایی در شان ما که مدعی فرهنگ هستیم، نیست و اگر افرادی هستند که قصد دعوا و بر هم زدن نظم عمومی را دارند باید خودشان را اصلاح کنند چراکه بخش بیشتری از فرهنگ درونی است و به خود فرد بستگی دارد.

سینماهای واقع در مراکز فروش آسیب پذیرتر هستند

زرگر مدیر پردیس سینمایی ملت با اشاره به اینکه مورد مشابه با مشکلی که در پردیس سینمایی کورش رخ داده، نداشتند با اشاره به فضای سینمای ملت گفت: از آنجا که پردیس ملت صرفا سینماست و تنها یک محل غذا خوردن دارد، خوشبختانه تاکنون با چنین مواردی برخورد نداشتیم و مراجعان اکثرا اهل سینما و به دور از چنین برخوردهایی هستند.

او ادامه داد: با توجه به فیلم هایی که در پردیس سینمایی ملت به فروش می رسد شاهدیم که آثار اجتماعی طرفدار و مخاطب بیشتری دارد و با توجه به این موضوع سطح مخاطبانی که در سینما حضور پیدا می‌کنند قابل قیاس با رفتارهای پرخاشگرانه و زد و خورد به این شکل نیست.

این مدیر سینمایی عنوان کرد: فکر می‌کنم سینماهایی که در مراکز فروش و همگانی قرار می گیرند با توجه به اینکه پذیرای مخاطبان زیادی هستند بیشتر با مشکلاتی از این دست روبه‌رو می شوند.

مدیر پردیس سینمایی ملت با اشاره به پیشگیری سینمادارها توضیح داد: سینماها باید نیروی حفاظتی بیشتر و متبحرتری داشته باشند. نیروهای سینمایی اکثرا تعلیم دیده هستند و معمولا از طریق گفت‌وگو افراد را دعوت به آرامش می کنند تا چنین اتفاقاتی رخ ندهد.

او در ادامه گفت: البته که این مسائل غیرقابل پیش بینی است و گاهی در پارکینگ سینما ملت نیز مشکلاتی پیش می آید که من سعی کرده ام شخصا به عنوان مدیر سینما وارد بحث شوم و با گفت‌وگو و به صورت دوستانه مشکل را حل کنم.

زرگر در پایان بیان کرد: با توجه به شرایط جامعه متاسفانه آستانه تحمل مردم پایین است و ممکن است برای مسائل خیلی معمولی در برخی شرایط در آستانه انفجار قرار گیرند و بگومگوهایی ایجاد شود که البته نیروهای حفاظت سعی می کنند از طریق دیالوگ و حتی در برخی موارد از موضع پایین تر با عذرخواهی مشکلات را حل کنند، ولی وقتی که کار بالا می گیرد کسی به شخصه درگیر نمی‌شود و با نیروهای انتظامی تماس می گیرند.

انتظامات سالن سوپرمن نیست/ استثنا را قاعده نکنیم

سجاد نوروزی مدیر پردیس سینمایی آزادی نیز در واکنش به این موضوع بیان کرد: در هیچ مجموعه ای نمی‌توان از انتظامات توقع داشت که در نقش یک سوپرمن برخورد کند چراکه در صورت وجود چنین مشکلاتی نیاز به حکم قضایی است و تنها ضابطان قضایی یعنی نیروهای انتظامی حق برخورد دارند. انتظامات سالن به لحاظ قانونی اجازه ورود به برخوردها و درگیری های شدید را ندارد و این ریزه کاری هایی است که برخی از دوستان باید به آن توجه کنند.

مدیر پردیس سینمایی آزادی اظهار کرد: خدا را شکر این اتفاق منجر به آسیب ناگوار و تلخ نشده است، ولی باید بگویم در تمام سینماها چنین شرایط و برخوردهایی در سطوح متفاوت وجود دارد.

او افزود: متاسفانه تشدید شرایط بد اقتصادی و فشارهای روحی برای مردم سخت شده و انگار دیگر نمی توانند کنار هم بنشینند.

نوروزی در پایان با اشاره به تفکیک مخاطب سینما از دیگر افراد جامعه عنوان کرد: استثنا را قاعده نکنیم، این یک اتفاق است که ممکن است هرچند وقت یک بار پیش بیاید. فکر نکنیم مخاطبی که سینما می آید یک تافته جدابافته است و وضعیت خاص و متضادی با دیگر افراد جامعه دارد. متاسفانه شرایط به گونه‌ای شده که ما روزانه شاهد درگیری های این چنینی در مکان های مختلف هستیم.

اتفاقات این چنینی به وجود سینما در مراکز خرید مرتبط نیست

محمدرضا صابری رییس انجمن سینماداران نیز با اشاره به درگیری پردیس سینمایی کورش عنوان کرد: سینمادارها امکان و اجازه تفتیش بدنی مخاطب را ندارند و متاسفانه هر از گاهی شاهد چنین اتفاقاتی هستیم.

او افزود: خوشبختانه در درگیری پردیس سینمایی کورش با توجه به ابلاغ انجمن سینماداران به سالن های سراسر کشور مبنی بر حضور مسئول سالن در داخل سالن طی مدت اکران فیلم، شاهد حضور و اقدام به موقع مسئول سالن و حراست پردیس بودیم که اگر چنین مواردی لحاظ نمی‌شد، امکان داشت اتفاق بدی را شاهد باشیم.

صابری اظهار کرد: واقعا باعث تاسف است که در یک مکان فرهنگی مخاطب به دلیل استعمال دخانیات و مشروبات الکی به این شکل باعث درگیری شود.

رییس انجمن سینماداران بیان کرد: آن افراد در شرایط عادی نبودند و با اقدام به موقع مسئولان و حراست پردیس کورش و ورود کلانتری منطقه از یک اتفاق ناگوار پیشگیری شد.

این مدیر سینمایی عنوان کرد: ما به عنوان سینمادار راهکاری برای جلوگیری از حضور چنین افرادی نداریم و همانطور که بیان شد این افراد در شرایط عادی نبودند و قطعا به این مورد رسیدگی می شود.

صابری در پایان با اشاره به اینکه اتفاقات این چنینی به وجود سینما در مراکز خرید مرتبط نیست، گفت: در سراسر دنیا سینماهای بزرگ داخل مراکز فروش وجود دارند و خوشبختانه این اتفاق در کشور ما هم رخ داده و ما سینماهای پرفروشی چون کوروش، ایران مال، مگامال را داریم که همه داخل مراکز فروش هستند، مخاطب سینما قطعا برای تماشای فیلم به این مراکز مراجعه می کند ولی متاسفانه گاهی نیز درگیری هایی مثل اتفاق پیش آمده در پردیس کورش، رخ می دهد.

نگار امیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است