هنرمند از لحظه نخست آفرینش هنری در انتظار دریافت نقد و داوری‌ست | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۳۴
یادداشتی به قلم الناز شاکردوست؛

هنرمند از لحظه نخست آفرینش هنری در انتظار دریافت نقد و داوری‌ست

الناز شاکردوست برگزیده سیزدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران یادداشتی درباره این جشن نوشت.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی چهاردهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران، الناز شاکردوست بازیگر و برنده تندیس بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» از سیزدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران در یادداشتی به جایگاه جشن و اهمیت نقد که به رشد و اعتلای سینما کمک می‌کند، پرداخت.

متن یادداشت به شرح زیر است:

«هنرمند از لحظه‌ای که به خلق اثر می‌اندیشد، چه بخواهد و چه نخواهد مخاطبی در ذهن دارد. او معنا و مقصودی دارد و اثر با آن محتوا و صورتی که مخاطب و مقصود و معنا ایجاب می‌کنند، پدید می‌آید. آنچه در این کنش صورت می‌پذیرد به محض پیدایش و به خاطر تداوم، پائیدن و ماندگاری، نیازمند عرضه است.

عرضه‌اى اجتماعى، که به داوری کم و کیف هر اثر می‌نشیند و بدیهی‌است در راس این داوران نخست منتقدان و اهل قلم و هنر واقعند، همان نقد و داوری که هنرمند از لحظه نخست آفرینش هنری در انتظار دریافت آن بوده و هست و سرانجام این رد و قبول، چه مورد پذیرش هنرمند باشد و چه نه، در خلق آثار آتی وی موثر می‌افتند و رسالت بر دوش هنرمند را روز به روز سنگین‌تر می‌کنند تا از آن پس هنرمند با آگاهی و شناخت دقیق‌تری از توان خود و مختصات و مقتضیات فرهنگی جامعه‌اش به خلق آثارش بپردازد و بدین شکل نقشی هر چند کوچک در رشد و اعتلای فرهنگی جهان پیرامونش داشته باشد. پس ضروری است و مفید فایده و چون چراغی روشن‌گر مسیر اعتلای هر سرزمین خواهد بود و زنده‌ماندش نیز نشانه تداوم و پویایی تفکر و قدم گذاشتن جامعه در مسیر آگاهی است؛ ما به تماشای شما خشنودیم و به نگاه شما خرسند، که تماشای ارزشمند شما بر کار و مقدار قدر ما افزون می‌کند، ما را در نگاه دیگران دیدنی و تماشایی‌تر می‌کند.

از جشن و جشنواره که چه می‌کند با روح و روان هنرمند بگذریم، شما را نه جشن می‌بینیم نه جشنواره، شما محل تماشائید محل دیدار، «محل قدر دیدن و به هنرناب برگزیده شدن»، امید که چراغ جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران سال‌های سال زمینه‌ساز رشد و اعتلای سینمای سرزمین عزیزم ایران باشد.»

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است