«فرودگاه، پرواز شماره ۷۰۷» خلاف جریان رایج تئاتر است/ شاعرانه‌ای خاص با نگاه به ادبیات | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۴۷
کوروش سلیمانی در گفتگو با صبا:

«فرودگاه، پرواز شماره ۷۰۷» خلاف جریان رایج تئاتر است/ شاعرانه‌ای خاص با نگاه به ادبیات

کورش سلیمانی کارگردان نمایش «فرودگاه، پرواز شماره 707» این اثر را یک شاعرانه خاص معرفی کرد.

کوروش سلیمانی بازیگر سینما و تلویزیون و کارگردان تئاتر که از ۱۸ آذرماه الی ۱۷ دی ماه ۱۴۰۰ نمایش «فرودگاه، پرواز شماره ۷۰۷»  نوشته احمدرضا احمدی را در سالن استاد سمندریان خانه هنرمندان روی صحنه می‌برد در گفتگو با خبرنگار تئاتر صبا درباره نمایشنامه این اثر عنوان کرد: نمایشنامه ای که احمدرضا احمدی به نگارش درآورده است قرار بود حدود سال ۱۳۹۰ توسط داوود رشیدی کارگردانی شود و من به عنوان بازیگر در گروه حضور داشته باشم که متاسفانه قسمت نشد و اصلا روی صحنه نرفت.

او با اشاره به اینکه این نمایشنامه در راستای سایر فعالیت های ادبی احمدرضا احمدی است، توضیح داد: احمدی از سال های ۱۳۴۰ به عنوان یکی از شاعران بزرگ موج نو شعر در بین مردم شناخته می‌شود اما در زمینه نمایشنامه نویسی با اینکه ایده و طرح این نمایشنامه ها قدیمی است ولی حدود سال ۱۳۹۰_۱۳۸۹ نمایشنامه هایی از وی چاپ شد.

کارگردان نمایش «سکوت سفید»با اشاره به دلیل انتخاب این اثر اظهار کرد: انتخاب نمایشنامه «فرودگاه، پرواز شماره ۷۰۷» در ابتدا به دلیل این است که با فضای شاعرانه این کار احساس قرابت می کنم و نکته دوم این که یک نمایشنامه واقعا ویژه و شاعرانه است که حداقل در ادبیات خودمان شبیه آن را نخوانده ایم.

کارگردان نمایش«خرده نان »ادامه داد: نمایش، روایت زندگی شاعری است که در یک شب پاییزی و سرد به یکباره متوجه اتفاقات عجیبی می شود. رادیوی شخصی اش مستقیم با او صحبت می کند و ما در ادامه سفری در ذهن شاعر داریم و با داستان هایی مواجه می شویم که مشخص نیست در زندگی اش رخ داده اند یا فکر می کند که اتفاق افتاده اند.

او گفت: در نهایت همه داستان های پراکنده ای که از دنیای ذهنی شاعر می‌بینیم اشاره به رنج های او در زندگی اش دارد.

بازیگر سریال «موج نو» با اشاره به اینکه این اثر به نوعی قابل تعمیم به قشر متفکر و فرهنگی جامعه است درباره شیوه اجرایی این اثر مطرح کرد: شیوه اجرایی با توجه به متن نیاز به نزدیک شدن به فضای شاعرانه داشت که این کارِ ساده ای نبود اما از آنجایی که گروه طراحانی که سال ها با هم همکاری داریم با ذهنیت نویسنده آشنایی داشتند و همه ما می‌دانستیم چه می‌خواهیم سعی شد تا به فضای مینی مالیستی آثار احمدرضا احمدی نزدیک شویم و در عین حال خواب و خیال گونگی نمایشنامه را هم به تصویر بکشیم.

کارگردان نمایش«فالومی» گفت: دو ماه زمان برای تمرین سپری شد که با توجه به شرایط کرونا دو برابر سال های قبل دچار سختی و مشکلات بودیم چراکه تعداد بازیگران زیاد بود و در چنین شرایطی تردد آنها دشوار می شد ولی با توجه به اینکه نمایش صحنه به صحنه است و در هر صحنه ۲ الی ۳ نفر از بازیگران حضور دارند سعی کردیم با رج زنی برای رعایت پروتکل ها جداگانه تمرین ها را انجام دهیم و ۱۵ جلسه آخر را با حضور کل اعضای گروه تمرین کنیم.

بازیگر نمایش «مکبث» عنوان کرد: در اواخر سال ۱۳۹۷ متن دیگری را برای اجرا به سالن ارایه داده بودم ولی از آنجا که برای من مهم است در شرایطی که می‌خواهم کار کنم چه متنی مناسب تر است و چه متنی می تواند مسئولیت خودش را در فضای تئاتری به درستی انجام دهد در تصمیم نهایی، این اثر را برای نمایش آماده کردم.

بازیگر نمایش «روال عادی» اظهار کرد: ویژگی مهم این کار متفاوت بودنش است شاید خیلی کم مشابه این کار در سال روی صحنه برود و فکر می کنم افرادی که به شکل جدی به تئاتر و ادبیات نگاه می کنند از تماشای این کار لذت بیشتری می برند.

کارگردان نمایش «ناگهان پیت حلبی» افزود: کیفیت بالای کار برای من، بازیگران و گروه طراحان کار همیشه دغدغه بوده است و سعی کردیم تا با نهایت دقت نمایش را برای اجرا آماده کنیم و کوتاهی در این زمینه نداشته باشیم به ویژه حالا که بعد از مدت ها تئاتر کار می‌کنیم.

بازیگر فیلم سینمایی «متولد ماه مهر» توضیح داد: خوشبختانه با وجود اینکه نمایش ما خلاف جریان رایج تئاتر پیش می رود و شبیه هیچ کدام از کارهایی که خیلی استقبال می‌شود، نیست یعنی نه از جنس کمدی هایی که صرفا برای خنداندن باشد یا از سری کارهای پرهیجان و تنش نیست، مورد استقبال تماشاگران قرار گرفته است.

بازیگر فیلم سینمایی «تیغ و ترمه» مطرح کرد: هدف ما بیشتر با بازی دقیق بازیگران و ریتم و شرایطی که متن ایجاب می کرد اشاره به مفاهیم است چراکه این نمایش اثری ویژه و شاعرانه است که به بحث های اجتماعی و قابل تفکر می پردازد و در نتیجه مخاطب خاص تری دارد.

بازیگر فیلم سینمایی «یک گزارش واقعی» ادامه داد: ما وظیفه داریم کیفیت و اصالت تئاتر را حفظ کنیم و قرار نیست که برای فروش بیشتر یا تشویق های عجیب و غریب مسئولیت مان را فراموش کنیم بالاخره کار دشوار است و ما داریم سازی را می‌زنیم که خیلی در تئاتر شنیده نشده و این شنیده نشدن به معنای نادرست بودن نیست گوش ها به این ساز عادت ندارد وگرنه این ساز کار خود را درست انجام می دهد.

بازیگر سریال «ایلدا» خاطرنشان کرد: هر متن و نمایشنامه ای ریتم و میزانسن خودش را می خواهد و تماشاگرهای ما در طی سال های اخیر به ریتم تند و میزانسن های پر از اتفاق عادت کردند و فکر می کنند اگر چیزی غیر از این باشد کیفیت و استاندارد ندارد در حالیکه این غلط است و قطعا هر نمایشنامه ای زبان تصویری و بیانی خودش را می خواهد و در این کار نیز به بیان و زبان ویژه کار توجه شده و خوشبختانه طیف زیادی از تماشاگران با کار ارتباط برقرار می کنند.

کورش سلیمانی در پایان گفت: برای یک کار شاعرانه از استقبال مخاطبان خوشحال هستم و بیشتر از حدی که انتظار داشتم استقبال شده است چراکه با ارایه بهترین بازی از سمت بازیگران، بهترین طراحی از طرف طراحان و تمام اقلام تبلیغاتی کار با دقت و وسواس و در بهترین کیفیت برای مخاطب آماده شده است.

نگار امیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    120/288/595/500
  • بی‌بدن
    30/533/880/500
  • سال گربه
    26/041/466/500
  • مست عشق
    13/226/218/500
  • آپاراتچی
    4/625/524/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/954/223/000
  • آسمان غرب
    3/777/294/500
  • پرویزخان
    3/346/264/500
  • نوروز
    3/292/711/000