جشنواره‌های فجر ویترین هنر و فرهنگ ایران است/ اصطلاحات گفتمان‌مان را از دست داده‌ایم

به گزارش صبا ستاد خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، محمود سالاری معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با همراهی قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی، رضا بصیرت مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران و مسعود اللهیاری سرپرست روابط‌ عمومی معاونت امور هنری از دبیرخانه چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بازدید کرد.

در ابتدای این نشست توضیحاتی درباره ظرفیت‌های ایجاد شده توسط سامانه تلویزیون تئاتر ایران برای جشنواره به معاون امور هنری ارایه شد از جمله ایجاد فضایی در این سامانه که در کنار حذف ارسال لوح فشرده آثار توسط متقاضیان شرکت در جشنواره منجر به سهولت دسترسی هیات‌های انتخاب بخش‌های مختلف و امکان افزایش تعداد اعضا هیات انتخاب بدون محدودیت جغرافیایی شده است.

محمود سالاری در این دیدار ضمن عرض خداقوت و خسته نباشید به برگزارکنندگان چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: اعتبار جمهوری اسلامی ایران به هنر و فرهنگش است و ویترین هنر و فرهنگ جشنواره‌های فجر است. امیدوارم همه دوستان همان‌طور که تاکنون اهتمام ویژه داشته‌اند ازاین پس نیز به گونه‌ای عمل کنند که جشنواره تئاتر فجر آبرومندانه برگزار شود

او ادامه داد: خاطرم هست از دوران دانشجویی برای حضور در جشنواره تئاتر فجر به عنوان شرکت‌کننده چه میزان ذوق و اشتیاق را تجربه می‌کردیم چرا که صرف حضور در فجر برایمان اهمیت داشت. این را عرض کردم تا فراموش نکنیم که چه مسئولیت سنگینی برای برگزاری شایسته بر دوش داریم.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این که آنچه ما می‌بایست در جمهوری اسلامی ایران بر حفظش بکوشیم پاسداری از گفتمان‌هایمان است، تاکید کرد: گفتمانی که بر اصطلاحات سوار است و اگر اصطلاحاتش را از آن بگیریم فرومی‌ریزد. بنابراین همه ما در حوزه‌های فرهنگ عمومی و تخصصی ضروری است برای یافتن، حفظ و ارتقای اصطلاحات گفتمانی‌مان بکوشیم آن‌چه در طول این سال‌ها موجب دریغ من است این است که گاهی در جشنواره‌های‌مان حواس‌مان به اصطلاحات گفتمان‌مان نبوده است.

سالاری با بیان این که منظورش از «اصطلاح»، «واژه» نیست، ادامه داد: اصطلاح همه آن چیزی است که می‌تواند بار یک گفتمان را به دوش بکشد و ما موظف به مراقبت و ارتقای آن‌ها هستیم.

حسین مسافرآستانه دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز ضمن تشریح فعالیت‌های برگزارکنندگان این دوره از جشنواره گفت: دبیرخانه چشنواره چهلم کار خود را به محض پایان سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر در سال ۱۳۹۹ آغاز کرد و تلاش ما بر این بود که تا حد ممکن تعادلی در بخش‌های رقابتی ایجاد کنیم چرا که دوستان می‌دانند من معتقدم اگر می‌خواهیم در حد و اندازه جشنواره‌های معتبر جهان ظاهر شویم باید بر وجه غیررقابتی جشنواره بیشتر تمرکز شود و هم اکنون شاهد برگزاری جشنواره به صورت بینابینی هستیم در بخش ملل نیز توجه بر حضور آثاری از همسایگان‌مان بوده است که امیدواریم شرایط کرونایی پیش رو به برنامه‌ریزی‌های ما لطمه نزند.

مسافرآستانه با بیان این که یکی از دغدغه‌های همیشگی اهالی تئاتر ظن کم‌توجهی به تئاتر استان‌هاست، افزود: افزایش فرصت مشارکت اهالی تئاتر استان‌ها در چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از جمله نکات مورد توجه ماست و به همین واسطه امکان شرکت مستقیم در جشنواره فجر در کنار امکان حضور از طریق شرکت در جشنواره‌های تئاتر استان‌ها برای این عزیزان وجود داشته است.

دبیر چهلمین جشنواره فجر با اشاره به سابقه برگزاری بخش فجر استانی در سال‌های گذشته توضیح داد: امسال قرار بر این شد که با مشارکت سایر استان‌ها شاهد از سرگیری برگزاری بخش‌هایی از جشنواره در خارج از تهران باشیم و از جمله در پی توافق با استانداری یزد مراسم افتتاحیه با مشارکت استانداری یزد و دیگر نهادهای استان در آن‌جا برگزار می‌شود.

دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر همچنین از رقابت ۳۲۱ نمایشنامه در بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی خبر داد.

قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی نیز در صحبت‌هایی کوتاه با اشاره به ارقام اعلام‌شده از سوی دبیر چهلمین جشنواره تئاتر فجر و تاکید بر حضور ۳۲۱ متقاضی برای حضور در بخش نمایشنامه‌نویسی گفت: این آمار قابل توجه و حاصل همت و اراده هنرمندان بر خلق نمایشنامه‌های ایرانی با محوریت هویت ملی است. امری که امیدواریم به برپایی هرچه باشکوه‌تر چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر منجر شود.

چهلمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از ١٤ تا ٢٦ بهمن‌ماه به دبیری حسین مسافرآستانه برگزار می‌شود.

انتهای پیام/