«فانتزی» استنباط‌های ذهنی آدم‌ها از یکدیگر است/ رویاهای خارج از دسترس | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۴
سعید نودهی در گفتگو با صبا:

«فانتزی» استنباط‌های ذهنی آدم‌ها از یکدیگر است/ رویاهای خارج از دسترس

سعید نودهی درباره ایده شکل‌گیری نمایشگاه «فانتزی» و روابط میان فیگورها در این تصاویر توضیح داد.

سعید نودهی هنرمندی که نمایشگاه نقاشی‌های او به نام «فانتزی» این روزها در گالری اعتماد برپا است در گفتگو با خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا عنوان کرد: «فانتزی» از دل یک مجموعه دیگر با عنوان «قهقهه» به وجود آمد که این مجموعه را از سال ۲۰۱۵ شروع کردم و در آن آثار سایز کوچک میکس‌مدیا کار می‌کردم که بعدها الگوی من برای شکل‌گیری مجموعه حاضر شدند و چند اثر از آن هم در این نمایشگاه حضور دارد.

او ادامه داد: اتفاقات جالبی که در مجموعه «قهقهه» رخ می‌داد این بود که روابط بین سوژه‌ها و فیگورها و اتفاقات، فراتر از عینیت بودند و یک‌سری ایده‌‌آل‌ها مورد توجه من‌ قرار گرفتند و برای من شبیه به فانتزی‌های ذهنی شدند. کارهای کوچکی که از مجموعه «قهقهه» الگوی من قرار گرفتند، کمی اغراق بیشتری در ترسیم فیگورها داشتند اما در این‌ مجموعه کمی واقع‌گرایانه‌تر با ساختار فیگورها برخورد کردم تا اثر را به دنیای عینی نزدیک‌تر کنم و در نتیجه مخاطب راحت‌تر با آن‌ها ارتباط برقرار کند.

این هنرمند درباره انتخاب نام نمایشگاه توضیح داد: واژه فانتزی از اینجا آمد که ما انسان‌ها معمولا یک‌سری رویاها و تصویرهای ذهنی داریم که دور از دسترس‌مان قرار دارند و من این‌ رویاها را به گویش عامیانه «فانتزی» معنا کردم.‌

او درباره تلفیق شعر و نقاشی در این آثار خاطرنشان کرد: پیش‌فرض اولیه من این نبود که در آثار از اشعار فارسی استفاده کنم‌ بلکه بعد از اتمام نقاشی‌ها قصد داشتم با این کار فضا یا گویش دوم یا سومی در کار ایجاد کنم. به این ترتیب که ابتدا در این‌ نمایشگاه اثر دیده می‌شود و مخاطب برداشت خود را از تصاویر دارد و بعد شعرها را می‌خواند؛ شعرهایی که بعد از تکمیل نقاشی‌ها انتخاب شده‌اند و یک مضمون اضافه به اثر می‌دهند.

وی افزود: یک جاهایی تعمدا نقطه‌های حروف شعر را برداشته‌ام تا کمی ناخواناتر شوند و هر کسی براساس نگرش خود نقطه‌ها را بچیند، حتی اگر گاهی این شعرها اشتباه خوانده شوند و دیدگاه افراد را تغییر دهند.

این هنرمند نقاش تصریح کرد: اصل اولیه این بود که ابتدا ساختار تصویری مجموعه تکمیل شود و هدفم از اضافه کردن شعر فارسی نزدیک کردن آثار به نقاشی ایرانی نبود اما به دلیل روابط فیگوراتیو این مجموعه که کمی مرا یاد نقاشی ایرانی می‌انداخت، احساس کردم که جای نوشته هم در این آثار خالی است.

نودهی درباره فیگورهایی که در این‌ مجموعه به تصویر کشیده است، تشریح کرد: من‌ همه انسان‌ها و حیوان‌های تصاویر را شکلی از فیگور می‌بینم و برایم‌ تفاوتی ندارند و بر اساس تصور فانتزی خود سعی کردم این‌ تصاویر را کنار هم بچینم و شکلی از تعامل را میان فیگورهایی که در فضای عینی کم‌تر دیده می‌شوند، به تصویر بکشم.

او ادامه داد: شاید تعاملاتی به لحاظ مفهومی میان آدم‌ها وجود دارد که گاهی همدیگر را در ذهن خود تحلیل می‌کنند، جایگاه برای هم تعریف می‌کنند، یکدیگر را تخریب و تشویق می‌کنند، من هم فکر می‌کنم این تصاویر بسیار شبیه استنباط‌های ذهنی ما آدم‌ها نسبت به یکدیگر است که در شکل دیداری و عینی آن‌ها را نداریم و من این فاصله را با «فانتزی» پر کردم. شاید این نقاشی‌ها کمی طنز هم داخل خود داشته باشند اما وارد آن‌ها که می‌شویم اصلا شیرین نیستند و بین روابط میان سوژه‌ها تلخی حاکم است.

نودهی در پایان درباره تکنیک خلق این آثار اظهار کرد: به لحاظ تکنیک گاهی با خودگار و گاهی با اکرلیک، میکس مدیا، روی کاغذ یا بوم کار کردم اما سعی من بر این‌ بود که با وجود پراکندگی تکنیک آثار به لحاظ مفهومی خیلی از هم دور نشوند و در نهایت همه آن‌ها با یک نگاه و برداشت کار شدند.

نمایشگاه انفرادی «فانتزی» تا ۲۱ دی ماه در گالری اعتماد ۱ به نشانی تهران، میدان هفت تیر، مفتح جنوبى، بن بست شیرودى، پلاک ۲۵ در معرض تماشا قرار دارد.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است