«قاتل و وحشی»؛ جنجال این روزهای سینما/ فراخوان فجر از بازبینی حرف می‌زند نه ارزیابی | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۴۲
صبا گزارش می‌دهد؛

«قاتل و وحشی»؛ جنجال این روزهای سینما/ فراخوان فجر از بازبینی حرف می‌زند نه ارزیابی

فیلم «قاتل و وحشی» این روزها در صدر اخبار سینمایی است و مناقشه امکان شرکت او در چهلمین جشنواره فیلم فجر همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، در روزهای گذشته اختلاف نظرها بر سر قانونی بودن یا نبودن شرکت فیلم سینمایی «قاتل و وحشی» در چهلمین جشنواره فیلم فجر، حواشی زیادی را به وجود آورده است.

ابتدا مسعود نقاش‌زاده دبیر جشنواره ۲۵ آذرماه از کنار گذاشته شدن این فیلم از جشنواره خبر داد. سپس روابط عمومی فیلم ۲۹ آذرماه در بیانیه‌ای به صحبت‌های او واکنش نشان داد. در پاسخ به این بیانیه، دبیرخانه چهلمین جشنواره فیلم فجر در بیانیه‌ای، به بازبینی شدن فیلم در دوره سی‌وهشتم این رویداد سینمایی تاکید کرد. همایون اسعدیان عضو هیات انتخاب سی‌وهشتمین جشنواره ملی فیلم فجر اول دی ماه در گفتگویی به این بیانیه پاسخ داد و سپس امروز جشنواره فیلم فجر در بیانیه مجددی، سند بازبینی شدن فیلم را در جشنواره سال ۹۸ منتشر کرد. در این روزها همچنین رسانه‌های اجتماعی نیز محل بحث اهالی و علاقه‌مندان سینما در این باره بوده است.

عصر امروز ۲ دی ماه دو تن از اعضای هیات انتخاب سی‌وهشتمین جشنواره ملی فیلم فجر درباره صورتجلسه هیأت انتخاب جشنواره که توسط دبیرخانه چهلمین دوره منتشر شده است، اظهارنظر کردند.

همایون اسعدیان در کامنتی در صفحه اینستاگرام خبرگزاری صبا، موضع خود را در گفتگو با ایسنا تکرار کرد و نوشت: گفته‌ام فیلم را دیدیم، کامل نبود. به درخواست دبیر جشنواره ارزیابی نشد و نمره ندادیم. هیچ‌جا نگفتم فیلم بازبینی نشد، گفتم ارزیابی نشد. حالا مسوولین جشنواره چه کشفی کرده‌اند که با انتشار برگه بازبینی مثلا دست به روشنگری زده‌اند، بماند. همچنان بر صحت آنچه اتفاق افتاده و من بازگو کرده‌ام مصرم.

اسعدیان روز اول دی ماه در گفتگو با ایسنا گفته بود: هیچ برگه یا نوشته‌ای برای ارزیابی درباره این فیلم امضا نشد، چرا که از دستور کار خارج شد و در واقع مثل این بود که هیات انتخاب اصلا فیلم را ندیده است.

او همچنین در پاسخ به پرسشی درباره ارزیابی شدن یا نشدن «قاتل و وحشی» اظهار کرده بود: خیر، چون به دستور دبیر جشنواره هیچ گونه بررسی درباره فیلم «قاتل و وحشی» صورت نگرفت و اگر بازبینی شده بود، ما حتما مثل بقیه فیلم‌ها باید به آن نمره می‌دادیم تا مشخص شود از هیات انتخاب نمره لازم برای ورود به بخش سودای سیمرغ را گرفته است یا خیر.

اسعدیان در این گفتگو از واژه بازبینی استفاده کرده است و بر اساس متن فراخوان چهلمین جشنواره فیلم فجر که بازبینی نشدن توسط هیات انتخاب در دوره گذشته جشنواره را شرط پذیرش فیلم می‌داند، «بازبینی» شدن یا نشدن فیلم توسط هیات انتخاب اهمیت دارد و نه «ارزیابی» شدن یا نشدن آن توسط هیات انتخاب.

در همین باره سیدمحمود رضوی دیگر عضو هیات انتخاب دوره سی‌وهشتم جشنواره ملی فیلم فجر نیز در یک استوری اینستاگرامی نوشت: «قاتل و وحشی» جزو آخرین فیلم‌هایی بود که بازبینی شد، یک نسخه ۱۵۰ دقیقه‌ای که چند پلان از سکانس فینال را نداشت و کارگردان فیلم جناب آقای حمید نعمت‌الله رو به دوربین، توضیحاتی در خصوص پایان‌بندی فیلم ارایه می‌کردند. فیلم با توجه به نامه معاون نظارت و ارزشیابی وقت به دبیر جشنواره در خصوص اختلاف حقوقی پیش‌آمده بین سرمایه‌گذار اولیه فیلم و تهیه‌کننده جدید فیلم، از جشنواره کنار گذاشته شد.

حال با توجه به متن فراخوان و تصریح آن بر شرط «بازبینی نشدن توسط هیات انتخاب»، به نظر می‌رسد در مورد فیلم سینمایی «قاتل و وحشی»، حق با دبیرخانه چهلمین جشنواره فیلم فجر است و این فیلم امکان شرکت در جشنواره فیلم فجر را ندارد زیرا فیلم توسط هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر بازبینی شده و صورتجلسه بازبینی نیز توسط آنها امضا شده است و فراخوان جشنواره درباره بازبینی است نه ارزیابی توسط هیات انتخاب.

مصطفی قاسمیان

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است