خالق بحرطویل های «عصرجمعه با شما» درگذشت/ هنرمندی خلاق در طنز | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۱۲

خالق بحرطویل های «عصرجمعه با شما» درگذشت/ هنرمندی خلاق در طنز

تهیه کننده «صبح جمعه با شما» از سابقه محمد حاجی حسینی نویسنده و شاعر طنزپرداز در برنامه های طنز سخن گفت.

ساجد قدوسیان تهیه کننده برنامه رادیویی «صبح جمعه با شما» در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا، درباره محمد حاجی حسینی شاعر و نویسنده طنز پرداز که شب گذشته ۲۳ شهریور ماه درگذشت، بیان کرد: ایشان مدت طولانی در بستر بیماری و همچنین مدتی در بیمارستان قلب تهران بستری بودند. در طی چند سال اخیر نیز دچار آلزایمر نسبت شدیدی شده بودند که اطرافیان خود را خیلی نمی شناختند.

وی با بیان اینکه از سابقه حاجی حسینی در برنامه «صبح جمعه با شما» نمی توان چشم پوشی کرد، گفت: اکثر بحر طویل های ماندگاری که در این برنامه توسط هنرمندان اجرا شده است، دست نوشته و حاصل فکر محمد حاجی حسینی بوده و یکسری خلاقیت ها هم در بحر طویل نوشتن طنز داشت.

تهیه کننده «صبح جمعه با شما» افزود: همچنین او در بیشتر مواقع از آهنگ و ریتم بحر طویل استفاده می کرد برای حرف های تند و نیشداری که نمی شد در رادیو بیان کرد و به این ترتیب، فضای شادی را برای مخاطب ایجاد می کرد.

قدوسیان، با بیان این که حاجی حسینی بیش از ۴۰ سال در رادیو فعالیت داشته است، در ادامه تاکید کرد: حتی بعد از مدتی که دیگر نمی توانست بنویسد و فعالیت کند، از متن ها و بحر طویل های او نه فقط در برنامه «صبح جمعه با شما» بلکه در بسیاری از برنامه های طنز که از شبکه های مختلف روی آنتن می رفت، استفاده می شد.

تهیه کننده «صبح جمعه با شما» با بیان اینکه حاجی حسینی حدود ۷ سال به دلیل ناتوانی با این برنامه همکاری نداشته است،اظهار کرد: فکر می کنم آخرین همکاری او در برنامه «جمعه ایرانی» بوده است. همچنین ایشان با مجله های قدیمی مانند گل آقا و توفیق نیز سابقه همکاری داشته است.

قدوسیان در پایان درباره زمان مراسم ختم زنده یاد حاجی حسینی عنوان کرد: هنوز زمان این مراسم مشخص نیست و اخبار آن به زودی اعلام می شود.

محمدحاجی حسینی سال ۱۳۰۸ در روستای کن به دنیا آمد و  از سن ۱۵ سالگی به سرودن اشعار طنز و فکاهه پرداخت و با نشریات قدیمی  و جدید‌تر طنز همچون توفیق، گل آقا و خورجین فعالیت داشت . در این نشریات به خصوص گل آقا بحر طویل های خلاقانه ای از او منتشر می شد. او از دوستان قدیمی کیومرث صابری مرحوم «گل آقا» بود.

همکاری مرحوم حاجی حسینی از سال ۱۳۵۲ با رادیو آغاز می ‌شود که پس از وارد شدن به این رسانه با تمام بخش ‌های آن ارتباط برقرار کرد و آثار فراوانی از خود بر جای گذاشت. ترانه معروف «سلام کوچولو» یکی از سروده های وی است که برای گروه کودک رادیو سروده است. همچنین از سال ۱۳۶۴ با برنامه «صبح جمعه با شما» همکاری خویش را در بخش طنز ادامه داد به طوری که در برنامه‌های «قند و نمک» و ۱۳ سال برای «جمعه ایرانی» مطلب می‌نوشت.

«بهارستان طنز»، «بحر طویل»، «فال حافظ» و «طنز سیاسی» با مشارکت طنز پردازان از آثار اوست که به همت معاونت پژوهش صدا و با کمک انتشارات سروش منتشر شده است.

مراسم تشییع پیکر مرحوم مغفور نویسنده و شاعر طنز پرداز محمد حاجی حسینی امروز یک شنبه ۲۴ شهریور از حسینه الغدیر واقع در کن، محله اسماعیلیان به سمت امامزاده جعفر(ع) برگزار می شود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است