«ایستادن به وقت رفتن» روایت جدال اندیشه و تعصب است | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۱۸
غلامرضا عربی در گفتگو با صبا:

«ایستادن به وقت رفتن» روایت جدال اندیشه و تعصب است

غلامرضا عربی کارگردان نمایش «ایستادن به وقت رفتن» این اثر را در زمره آثار فلسفی دانست و درباره آن توضیح داد.

غلامرضا عربی کارگردان نمایش «ایستادن به وقت رفتن» که از ۱۵ آذر الی ۷ دی ماه در سالن شماره ۲ خانه نمایش مهرگان روی صحنه است در گفتگو با خبرنگار تئاتر صبا درباره این نمایش عنوان کرد: داستان نمایش در ظاهر جدال دو نفر برای احقاق حقشان است که یکی می خواهد از اتاقی که در آن محبوس شده نجات پیدا کند و دیگری می خواهد در آن اتاق بماند.

کارگردان نمایش «فصل بهار نارنج» بیان کرد: حد فاصل این دو اندیشه، دری است که نقطه اشتراک هر دوی آنهاست انسان ها موجوداتی هستند اجتماعی، آنها علاقه‌مند به زندگی گروهی هستند پس در این زندگی گروهی ممکن است اشتراکات زیادی در زندگی‌شان داشته باشند که آن اشتراکات در زیستن آزادانه آنها تاثیر گذار باشد و داستان این نمایش بر روی این مساله شکل می‌گیرد.

عربی با اشاره به روند تمرین این اثر اظهار کرد: این نمایشنامه از هفت سال پیش توسط این گروه تمرین می‌شود و طی این هفت سال در سالن‌ها و جشنواره های متفاوتی به مرحله بازبینی رسیده اما هیچگاه روی صحنه نرفت.

این کارگردان درباره مشکلات تولید این اثر توضیح داد: از اصلی ترین مشکلاتی که در این اجرا با  آن مواجه بوده و هستیم سالن مناسب و نبود حمایت های مالی لازم چرا که سالن های خصوصی و بار مالی که بر دوش گروه‌های نمایشی است عرصه را برای گروه ها تنگ می‌کند و دنیای خلاقیت‌ها را به چالش می‌کشاند.

کارگردان نمایشنامه نمایش «ایستادن به وقت رفتن» گفت: این نمایش نوشته محمود ناظری است که در مجموعه نمایشنامه‌های فلسفی قرار می‌گیرد و یکی از علاقه‌مندی های زندگی من محسوب می‌شود.

کارگردان نمایش «کبوتری ناگهان» با اشاره به محتوای نمایشنامه بیان کرد: دو گانگی اندیشه ای که در این اثر است و جدال نیک و بد یا این تنوع پذیری همیشگی، عنصر قدرتمندی است که از ازل همراه بشر بوده و تا به ابد هم خواهد بود.

کارگردان نمایش «شاباش خوان» مطرح کرد: نمایشنامه سوال هایی را مطرح می کند که ریشه در تاریخ زیست بشر دارد و البته با تغییراتی که گروه در اجرای نمایش روی نمایشنامه ایجاد کرده است این نمایش را وارد مراحل تخیل و رویاهای عاشقانه هم می کند که این مقوله هم اتفاقا همیشه از چالش‌های بزرگ بشر بوده و هست.

غلامرضا عربی در پایان با اشاره به برنامه های آتی خود اظهار کرد: چند نمایشنامه است که سالها دارم روی آنها کار می کنم و جزو برنامه های آینده گروه محسوب می شود اما چه زمانی روی صحنه خواهد رفت را نمی‌توانم به قطعیت بگویم هر چند نزدیکترین اجرا نمایش «شهادت پیوتر اوهه» به نویسندگی اسلاومیر مروژک و ترجمه محمدرضا خاکی در تالار حافظ و در اردیبهشت ۱۴۰۱ خواهد بود اما دنیای هنرهای نمایشی به من آموخته است که یک اثر تا روی صحنه اجرا نشود جزو برنامه های آینده نمی تواند محسوب شود.

عوامل نمایش «ایستادن به وقت رفتن» عبارتند از نویسنده: محمود ‌ناظری، کارگردان: غلامرضا ‌عربی، بازیگران: مجتبی گوهرخای، حمیدرضا حسینعلی، طراح صحنه و لباس: جواد مرآتی، برنامه ریز: مجید یاراحمدی، دستیار کارگردان، منشی صحنه: سارا سعادت نیا، موسیقی: حسین جوانمرد، طراح پوستر و بروشور: فاطمه ‌عبدالرحیمی، عکاسان: مینا ‌قانع و پیام ‌احمدی ‌کاشانی، مدیر تولید: نازنین پاشا، علیرضا ناظم بافقی، مدیر صحنه: امیرمهدی میرزایی، مدیر روابط عمومی و تبلیغات: فریبا جدیدی، مدیر تبلیغات مجازی: فرشته ‌سهی، مشاور رسانه: پیام احمدی کاشانی، طراح گریم: مهلا شهریاری و مجری گریم: محمدعلی شهریاری.

نگار امیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است