اکنون نیاز سینمای ایران ممیزی در سرمایه است/ سود در تولید نظام سینما را به هم زده است | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۲۲
سجاد نوروزی در گفتگو با صبا:

اکنون نیاز سینمای ایران ممیزی در سرمایه است/ سود در تولید نظام سینما را به هم زده است

سجاد نوروزی مدیر پردیس سینمایی آزادی درباره سود در تولید و سرنوشت اکران ها توضیح داد.

سجاد نوروزی مدیر پردیس سینمایی آزادی در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا درباره سود در تولید و سرنوشت اکران ها در سینما عنوان کرد: یکی از مخاطرات جدی که اکنون نظام اکران ما را تهدید می کند و بهتر است هم در صنوف و هم در روند مجوزدهی در ارشاد مورد توجه قرار بگیرد، مساله سود در تولید است.

او گفت: اتفاق تلخی که می افتد این است که بخشی از فیلمسازان چه با سرمایه بخش خصوصی و چه سرمایه بخش دولتی اقدام به فیلمسازی می کنند و بالاخره اثری تولید می کنند، ولی سودی که باید در اکران به دست بیاورند در تولید به دست می آورند.

نوروزی درباره تاثیر این اتفاق در مساله اکران توضیح داد: طبعا با چنین اتفاقی، اکران موضوعیت خود را از دست می دهد و در واقع اکران به یک امر صوری تبدیل می شود و اثر مستقیم خود را روی مخاطب می گذارد.

فروش فیلم در گیشه برای برخی صاحبان فیلم مهم نیست

این مدیر سینما اظهار کرد: در این شکل از اکران، دیگر بود و نبود مخاطب فرقی ندارد و اگر اثری مخاطب هم نداشته باشد باز هم سازندگان اثر می توانند از آن اثر متنعم و منتفع شوند و این یک خطر بسیار جدی است و ما وارد چرخه ای شدیم که تولید فیلم با هدف ارتباط با مخاطب و تاثیر بر او و فروش در گیشه ساخته نمی شوند ببلکه با این هدف ساخته می شوند تا پولی برای تولید از جایی بگیرند و سود خود را همانجا بردارند. در چنین شرایطی فروش فیلم در گیشه برای صاحبان فیلم مهم نیست.

این عضو شورای صنفی نمایش با اشاره به اینکه سینما با مخاطب زنده است و سوددهی قبل از اکران به ضرر سینما است، توضیح داد: یکی از نقاط اختلاف در گذشته و اکنون این است که برخی از سالن‌دارها به این متهم می شوند که رویکرد هنری ندارند و صرفا به فیلم های کمدی یا فیلم های خیلی خاص روی خوش نشان می‌دهند. من نداشتن نگاه فرهنگی در برخی سالن‌دارها را رد نمی کنم اما قاطع رد می‌کنم که در کلیت همه سینمادارها اینگونه اند.

او اظهارکرد: ولی باید بدانیم مشکل سود در تولید و اینکه بعضی فیلم ها مخاطب ندارند، متاسفانه بعضی از سالن‌دارها را به این سمت سوق می دهد.

مدیر سینما آزادی عنوان کرد: شما نگاه کنید یک مساله ای که ریشه فردی دارد و سود یک فرد در آن نهفته است چگونه زنجیره وار و سلسله وار تمام شئونات سینما از جمله سینمادارها، نظام اکران و مخاطب و نظام فیلم های فرهنگی را مورد تهدید قرار می دهد.

این مدیر فرهنگی گفت: موفقیت فیلم هایی مثل «منصور»، «آتابای» و «پوست» در همین شرایط کرونایی، نشان می دهد که واقعا اگر مهندسی اکران انجام شود این فیلم ها مخاطب خودشان را خواهند داشت.

این سینمادار ادامه داد: منتها اگر چند فیلم ضعیف که قبل از اکران سودشان را هم بردند با هم اکران شوند خواه ناخواه سالن‌دار به سمت این می رود که فقط به آثار کمدی سانس بدهد و این در درازمدت تاثیری بسیار بد می گذارد.

الان نیاز سینمای ایران ممیزی در سرمایه است

وی گفت: ما در این مملکت برای همه چیز ممیزی داریم جز مواردی که باید ممیزی داشته باشند الان نیاز سینمای ایران ممیزی در سرمایه است.

مدیر سینما آزادی عنوان کرد: ممیزی سرمایه به ویژه در بخش حاکمیتی و دولتی لازم است الان خیلی فیلم ها هستند که برای بخش حاکمیتی تولید شده اند و اساسا هیچ موضوعیتی نداریم که در اکران چه اتفاقی برای آن می افتد و این خیلی بد است و تهدیدی در درازمدت برای نظام سینماست بنابراین این موضوع هم در بخش دولتی هم خصوصی نیازمند یک نکته استراتژیک و راهبردی است.

سجاد نوروزی در پایان مطرح کرد: این مورد در همه آثار و البته بیشتر در فیلم هایی است که ما آنها را در سینمای ارزشی و اجتماعی دسته بندی کردیم و این معضل اگر حل نشود ما تا چند وقت دیگر همین تعداد مخاطب کمی را که داریم هم از دست خواهیم داد.

نگار امیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است