ویرایش نشدن داده‌های خانه کتاب مشکل‌سازست/ حیات ناشران در گروِ حیات کتابفروشی | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۳۰
محمدجعفر کبریایی با صبا مطرح کرد؛

ویرایش نشدن داده‌های خانه کتاب مشکل‌سازست/ حیات ناشران در گروِ حیات کتابفروشی

مدیر واحد فروش انتشارات علمی و فرهنگی با اشاره به مشکلات دور اول نمایشگاه مجازی کتاب گفت که بروزرسانی کتاب‌ها در سامانه خانه کتاب سخت است.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، دومین‌ دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران بهمن ماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد. این در حالی‌ست که ناشران و مخاطبان حاضر در اولین دوره نمایشگاه مجازی با مشکلات مختلفی ازجمله سیستم نمایشگاه و پست کتاب‌ها مواجه بودند. در همین راستا سراغ برخی از ناشران رفتیم تا از تجربیات خود برای برگزاری بهتر دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران بگویند.

محمدجعفر کبریایی مدیر واحد فروش انتشارات علمی و فرهنگی در گفتگو با خبرنگار صبا گفت: زیرساخت‌های فنی سایت نمایشگاه مجازی کتاب سال گذشته هم در چند روز ابتدایی دچار مشکل شده بود، درنتیجه اولین پیشنهاد من رفع این مشکل است.

صف‌های طولانی تحویل پست

وی افزود: دوم اینکه درگیری عمده ناشران بزرگ با صف طولانی تحویل بسته‌های پستی بود که ما باید روزانه ۱-۲ ساعت در صف تحویل بسته های کتاب خود به پست منتظر می ماندیم زیرا فکر می‌کنم سال گذشته زیرساخت‌‌های شرکت پست هم برای برگزاری چنین رویدادی آمادگی نداشت. قرار اولیه این بود که شرکت پست هر روز کتاب‌ها را از ناشران تحویل بگیرد اما این اتفاق رخ نداد و ما خودمان روزی حدود ۱۰۰۰ بسته پست می‌کردیم که کار سختی بود و پست هم کالاها را جمع‌آوری نمی‌کرد.

مدیرفروش انتشارات علمی و فرهنگی در ادامه درباره بسته‌های مرجوعی پست اظهار کرد: ممکن بود کتابی که ما ارسال می‌کنیم به هر دلیلی به دست مخاطب نرسد و این کتاب‌ها به پست مرجوع می‌شدند، از طرفی خانه کتاب و ادبیات اعلام می‌کرد که کتاب به دست مخاطب نرسیده است و باید مجدد کتاب را ارسال کنید تا پول کتاب به ناشران پرداخت شود. حتی مورد داشتیم که یک‌ کتاب را برای مخاطب سه بار پست کردیم و هنوز به دستش نرسیده بود.

سامانه خانه کتاب باید به سیستم ناشران متصل شود

کبریایی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره مشکل ویرایش نشدن اطلاعات کتاب در سایت خانه کتاب و ادبیات عنوان کرد: برای ناشرانی که بیش از هفتصد عنوان کتاب در سایت دارند، سخت است که بخواهند موجودی‌ تمام کتاب ها را تک به تک در سایت بروزرسانی کنند. شاید عملی کردن این پیشنهاد کمی به طول انجامد اما باید سازوکاری پیش‌بینی شود که اپلیکیشن‌هایی از طریق api به سامانه انتشارات متصل شوند و دیگر نیاز نباشد ما خودمان داده ها و موجودی‌ کتاب‌ها را وارد کنیم‌ بلکه خودشان به سامانه ما وصل اند و مدام به‌روز می‌شوند.

او ادامه داد: شاخص خانه کتاب برای شناسایی کتاب ها شابک کتاب است و تنها کافی بود یکی از شابک‌ها غلط باشد درنتیجه موجودی و قیمت کتاب اشتباه درج می‌شد و مشکلات مختلفی به وجود می آمد. در نمایشگاه مجازی کتاب اصفهان هم که چندی پیش برگزار شد ما این مشکل را با داده‌های سایت خانه کتاب و ادبیات داشتیم زیرا نمی‌توانستیم آن‌ها را ویرایش کنیم. به طور مثال کتابی ۱۰ سال گذشته با جلد شومیز چاپ شده است و ما از ۵ سال گذشته آن را با جلد سخت چاپ می‌کنیم و به تبع آن کتاب افزایش قیمت هم داشته است اما قیمت سامانه خانه کتاب را نمی‌توانستیم تغییر دهیم و کتاب با همان قیمت قدیم به فروش می‌رفت.

این مدیر فرهنگی در ادامه اعلام کرد که در صورت حضور در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران در طول برگزاری نمایشگاه مجازی، کتاب ها را با همان درصد تخفیف در سایت انتشارات علمی و فرهنگی عرضه می کنند.

تقویت شبکه توزیع کتاب و کتابفروشی‌ها

کبریایی در پایان با تاکید بر تقویت شبکه توزیع کتاب خاطرنشان کرد: تا زمانی که کتابفروشی‌ها و مراکز پخش وجود داشته باشند، انتشارات هم به حیات خود ادامه می‌دهند. وقتی کتابفروشان به برگزاری نمایشگاه اعتراض می‌کنند در مقابل خانه کتاب هم طرح‌های فصلی را برگزار می‌کند. به نظر من این هنر خانه کتاب و ادبیات است که اگر بناست نمایشگاه مجازی کتاب هم برگزار شود، کتابفروشی‌ها هم درگیر این رویداد شوند. به طور مثال امکانی فراهم شود تا کتابفروشی‌ها هم‌ بتوانند در نمایشگاه مجازی کتاب شرکت کنند زیرا بقای ناشران در گرو بقای کتابفروشی‌ها قرار دارد و اگر هر رویداد و برنامه‌ای منجر به تعطیلی یا ضعف کتابفروشی شود این دود به چشم‌ خود ناشران می‌رود. به اعتقاد من در این اوضاع و احوال بد اقتصادی کشور که به تبع آن کتاب کم کم از سبد مصرفی مردم حذف می‌شود، ما باید به کتابفروشی‌ها کمک و از آن‌ها حمایت کنیم.

بیشتر بخوانید:

نمایشگاه مجازی کتاب برای ناشران مفید و برای کتابفروشان خسارت است/ دردسرهای فراوان با پُست

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است