جنبه مسابقه‌ای همیشه در جشنواره تجسمی فجر پررنگ بوده است

رضوان صادق‌زاده دبیر رشته نقاشی چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در گفتگو با خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا در پاسخ به اینکه جشنواره باید به شکل یک جشنواره هنر و بدون جداسازی رشته‌های هنری برگزار شود و یا رشته‌ها به صورت جداگانه داوری شوند، گفت: در صحبت و نوشتار به نظر می‌آید حالت اول که همه آثار هنری در کنار هم جمع شده و داوری شوند به ذات هنر امروز نزدیک‌تر است و شکل درست‌تری دارد، اما در عمل مشکلاتی دارد. حتی در دوره‌هایی که جشنواره به چنین شکلی نزدیک شده بود باز هم رشته‌های هنری از هم جدا بودند.

او ادامه داد: اگر مرز میان رشته‌ها برداشته شود بعضی از شاخه‌های هنری به دلیل ماهیت خاص آن‌ها نادیده گرفته می‌شوند. تا جایی که من تجربه کرده و دیده‌ام در جامعه هنری ما توانایی این نیست که بدون توجه به ویژگی‌های رشته‌های هنری، رویدادی به صورت کلی برای هنر برگزار شده و بدون اشکال داوری شود. به همین دلیل بهتر است جشنواره هنرهای تجسمی فجر رشته‌های مختلف را در کنار هم داشته باشد. شاید بهتر است که چنین رویکردی برای برگزاری جشنواره هنر ابتدا در سطوح کوچک توسط بخش‌های دیگر آزموده شود.

این هنرمند با بیان اینکه در جشنواره فجر همیشه جنبه مسابقه‌ای پررنگ‌تر بوده است، خاطرنشان کرد: با توجه به انتخاب برگزیدگان و اهدای جوایز به آن‌ها؛ جشنواره می‌تواند رویکرد استعدادیابی هم داشته باشد، هرچند که این استعدادها بعدا پیگیری نمی‌شود. بخش‌های جنبی که هر سال در جشنواره وجود دارد نیز از جمله فعالیت‌هایی است که در صورت عدم وجود این جشنواره مغفول می‌ماند و شاید جای دیگری به آن‌ها توجه نمی‌شد.

ایجاد بخش اقتصادی در جشنواره تجسمی فجر با حضور گالری‌ها

دبیر رشته نقاشی درباره ارتباط میان جشنواره تجسمی فجر و اقتصاد هنر تشریح کرد: جشنواره‌ها معمولا در حوزه اقتصادی فعالیت نمی‌کنند و مسئولان قصد دارند تا کمتر به اقتصاد هنر نزدیک شوند، زیرا بیرون از جشنواره نهادهایی هستند که در این بخش فعالیت می‌کنند، هرچند که شرکت‌کنندگان ترجیح می‌دهند در جشنواره نیز آثارشان به فروش رود. حضور و مشارکت گالری‌ها می‌تواند اقدام موثری در این زمینه باشد و ضمن اینکه به جشنواره لطمه نمی‌زند می‌تواند بخش اقتصادی را در جشنواره ایجاد کند تا پاسخگوی نیاز هنرمندان باشد.

او درباره تاثیرات این جشنواره در جامعه هنری عنوان کرد: به نظر من جشنواره نتوانسته منتهی به جریانی شود که جامعه تجسمی با توجه به آن کار کنند. هنرمندان همیشه کار خودشان را می‌کنند و این رویداد به اندازه کافی تأثیری در دیدگاه هنرمندان نداشته است.

صادق‌زاده در پایان درباره چگونگی جذب مخاطب عام به جشنواره هنرهای تجسمی فجر اظهار کرد: تبلیغات گسترده در شهر می‌تواند به عموم مردم اطلاع‌رسانی کند. الان بخش عمده بازدیدکنندگان جشنواره از میان خود هنرمندان هستند و به دلیل آشنا نبودن مردم با این حوزه، مخاطب غیرهنری وارد چنین مکان‌هایی نمی‌شود پس شاید تبلیغات هم نتواند عموم مردم را جذب کند، مگر اینکه مکان برگزاری این رویداد جایی باشد که مردم آنجا رفت و آمد دارند و در  این صورت خود به خود می‌توانند آثار هنری را هم ببینند.

چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر هم اکنون در مرحله فراخوان است و هنرمندان فرصت دارند تا تاریخ 12 دی ماه آثار خود را به نشانی fajrtajasomi.ir ارسال کنند.

انتهای پیام/