سمفا و مشکلاتی که همچنان ادامه دارد | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۱۷

سمفا و مشکلاتی که همچنان ادامه دارد

مشکلات سامانه بلیت‌فروشی سمفا می تواند در گفتگو با سینماداران مرتفع شود.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، در سالیان گذشته همواره بحث اکران و فروش آثار سینمایی یکی از مباحث مهم و پراهمیت در میان فیلمسازان و سینماداران بود. از همین رو شفافیتی هم در بحث فروش وجود نداشت و تولیدکنندگان آثار به راحتی می‌توانستند اعداد و ارقام را به نفع خود جابه جا کرده و در اختیار اذهان عمومی قرار دهند. بنابراین شفافیتی وجود نداشت و شبهات بسیاری همراه آنچه که بود وجود داشت. از این رو بنا به شکست انحصار و شفافیت سازی شد.

پیشنهاد راه‌اندازی سامانه مدیریت فروش و اکران فیلم‌ها (سمفا) از دل بررسی معضلات اکران در همه سال‌های گذشته سینمای ایران در زمان حسین انتظامی مدیر سازمان سینمایی وقت، درآمد و هدف از آن شکستن انحصار و شفاف‌سازی اکران اعلام شد و با شعار عدالت در اکران و مدیریت فروش، با حذف انحصار در سینما، این طرح دنبال شد. برای مدیریت بخشی از مسائل و مشکلات اکران مراکز فروش بلیت از یک سامانه به پنج شرکت رسانده شد تا زمینه رقابت ایجاد شود.

اصول اکران، سرگروه‌ها، محاسبه کف فروش، آغاز و پایان اکران، ثبت مصوبات شورای صنفی نمایش و سایر موارد مرتبط از طریق این سامانه انجام گرفت تا دیگر حرفی در آن باقی نماند.

از سوی دیگر فعالان سینما، ذی‌نفعان مشترک، منتقدان، روزنامه نگاران و همه شهروندان این امکان برایشان فراهم شد تا از وضعیت فروش سینمای ایران برحسب شاخص‌های مختلف، مطلع شده و بتوانند به آن دسترسی داشته باشند. این نظام آماری نقطه اتکا برای هرگونه سیاستگذاری و بهبود بود.

شکل گیری سمفا قرار بود تحولی در سیستم فروش بلیت سینماها ایجاد کند. در واقع این سامانه به عنوان ترمینال مرکزی برای داده‌های سینمای ایران در بخش فروش بلیت در نظر گرفته شد و براساس تصمیمات شورای صنفی اکران به روزرسانی شد. اما این سامانه جامع هنوز مشکلاتی در این بخش دارد که نیازمند بررسی و رفع آن است.

سینماداران و به‌خصوص گیشه‌داران در این بخش مشکلاتی دارند که همچنان حل نشده باقی مانده است و همین امر نیز در بحث فروش، آن‌ها را درگیر مشکلات ریز و درشتی چون نمایش ندادن نقشه فروش در روزهای گذشته، نمایش ندادن ساعت ثبت فروش بلیت به شکل ساعت رسمی، امکان تعریف سانس حتی با اختلاف چند دقیقه پیش از نمایش، دو مرحله‌ای بودن چاپ بلیت، دسترسی نداشتن به اطلاعات مخاطبان اینترنتی و چندین و چند مشکل ریز و درشت دیگر کرده است که همچنان پس از گذشت دو سال از راه‌اندازی این سامانه با بیان تمام این مشکلات به تیم برنامه‌نویسی ادامه دارد و سینماداران به‌خصوص در روزهای پرمخاطب با اختلالات چند ساعته و مشکلات این چنینی دست و پنجه نرم می‌کنند.

از سوی دیگر این سامانه در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر نیز مشکلاتی به همراه داشت که از جمله آن می‌توان به بحث اختلال در فروش بلیت‌ها و سیمرغ مردمی که کار شمارش آرا را برعهده داشت، اشاره کرد.

اما این تمام مشکلات این سامانه نیست. چرا که در بخش فروش نیز اشکالاتی بر عملکرد این سامانه وارد است از جمله می‌توان به وجود نداشتن یک برنامه‌نویسی مشخص برای کدهای نوشته شده در سامانه اشاره کرد، هرچند که بیان می‌شود از یک تیم برنامه نویس خبره بهره گرفته شده است تا دستورات شورای صنفی اکران را به کد تبدیل کرده و بحث پشتیبانی به صورت جداگانه پیگیری و اجرایی شود، اما این اتفاق رخ نداده است. از سوی دیگر بالا رفتن خطا در روزهای نیم بها و تعطیلات، وجود نداشتن نیروی پشتیبان به تعداد کافی و وجود نداشتن نیروهای متخصص حرفه‌ای در این زمینه باعث ایجاد مشکلاتی شده است که سینماداران را نیز به دردسرانداخته است.

همچنین با وجود آنکه اعلام شده این سامانه جامع است و شفاف سازی در آن نقش اساسی دارد، اما باید به این نکته توجه کرد که هنوز در این سامانه شما دسترسی به اطلاعات سینمای ایران ندارید و تنها می‌توان اطلاعات فروش فیلم‌ها را از سال ۱۳۹۹ به بعد دریافت کرد و قبل از آن اطلاعاتی در این حوزه وجود ندارد و باید بار دیگر جامه به تن کرد و از سایتی به سایت دیگر رفت تا بتوان به اطلاعات فروش سال‌های قبل دسترسی یافت.

از سوی دیگر اعلام شد که با شکل‌گیری سمفا حذف کاغذ امکان‌پذیر شد، این در حالیست که در هنگام ابطال بلیت با قیمت‌های بالا، امکان صدور بلیت تک برگ (بلیت کلی) وجود ندارد و باید میزان کاغذ زیادی صرف شود تا به تعداد هر صندلی یک بلیت صادر شود.

ضعف سیستم پشتیبانی در روزهایی که سینماها شلوغ هستند، اختلالاتی که در این مواقع در سامانه به وجود می‌آید، سردرگمی مخاطب در انتخاب پلتفرم‌ها، وابستگی سیستم به اینترنت و نداشتن قابلیت فروش بلیت در حالت آفلاین و سرعت پایین سامانه، اشکالات نرم افزاری، نمایش ندادن سانس‌هایی که اکران آن تمام شده است، نمایش ندادن سانس‌های تکمیل ظرفیت، اشتباه در امکان ایجاد چند سانس در یک زمان و یک سالن، نداشتن دسترسی به اطلاعات کاربر و بلیت اینترنتی، نداشتن امکان گزارش‌گیری از فروش و … همگی از جمله مشکلاتی هستند که سمفا همچنان داراست و به نظر می‌رسد تیم برنامه‌نویسی این سامانه باید یک بار برای همیشه درباره این مشکلات با سینماداران به گفتگو نشسته و آن را حل کنند تا نه خود و نه مخاطبان سردرگم نباشند و از سوی دیگر بتوان به این سامانه به عنوان محلی برای ارجاع اعتماد کرد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است