تاثیر خوشنویسی ایرانی در تمام خطوط اسلامی محسوس است/ طراحی یک برنامه ملی برای ثبت یونسکو | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۳۱
احمدمحیط طباطبایی با صبا مطرح کرد؛

تاثیر خوشنویسی ایرانی در تمام خطوط اسلامی محسوس است/ طراحی یک برنامه ملی برای ثبت یونسکو

کارشناس میراث فرهنگی یونسکو درباره جزئیات «برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی در ایران» توضیح داد.

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا، هنر خوشنویسی ایران با عنوان «برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی در ایران» در سازمان جهانی یونسکو ثبت شد در این رابطه احمدمحیط طباطبایی کارشناس میراث فرهنگی و رییس باشگاه نوروز کمیسیون ملی یونسکو در ایران در گفتگو با خبرنگار صبا درباه جزئیات این ثبت توضیح داد: «برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی در ایران» یکی از موارد ثبت در حوزه یونسکو و مربوط به میراث فرهنگی غیرملموس می‌شود که مواردی از مفاهیم و ویژگی های فرهنگی هر قوم و گروه اجتماعی در دنیا را مدنظر قرار می‌دهد و به همین منظور پرونده پاسداشت خوشنویسی ایران امسال از طرف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از طریق کمیسیون‌ ملی یونسکو در ایران به یونسکوی پاریس ارجاع داده شد.

او ادامه داد: هنر خوشنویسی در ایران به ویزه پس از اسلام از اهمیت بسیار خاصی برخوردار شد بدین صورت که نوشتن زیبای قرآن یکی از محسنات و مزیت‌های افراد به شمار می‌آمد و جامعه ایرانی در این مورد میان همه جوامع جهان اسلام پیشتاز بود و خوشنویسان ما در تمام خطوطی که در آن زمان وجود داشت تاثیرگذار بودند؛ چه خطوطی مانند نسخ و نستعلیق و چه خطوط کوفی و… .

این کارشناس فرهنگی درباره وضعیت خوشنویسی در طول تاریخ توضیح داد: مجموعه خطوطی که به خطوط فارسی ایرانی معروف است مانند نستعلیق، طی نزدیک به یک هزار سال به طور کلی توسط جامعه ما در سطوح مختلف مردم و حاکمیت که همواره دنبال خطوط خوشنویسی به عنوان ابزاری برای ارایه مواردی مانند قرآن یا کتب مختلف بوده‌اند، قرار داشت. یعنی هنر خوشنویسی در طول تاریخ در مثلثی میان هنرمند، جامعه و حاکمیت قرار داشته است و این روند تاکنون هم ادامه دارد و موجب برقراری ارتباطی عمیق و گسترده میان گذشته و حال ما شده است و این هنر همچنان به این صورت به حیات خود ادامه می دهد.

او درباره اتفاقی که به تازگی درباره خوشنویسی ایران در یونسکو افتاده است، خاطرنشان کرد: برنامه ویژه‌ای که توسط میراث فرهنگی بخش حفاظت و ثبت سازمان ملی یونسکو صورت گرفته است، فراتر از ثبت یک خط است و شامل پرونده جامع‌تری می‌شود که به ویژگی و نقش خود جامعه و هنرمند هم اشاره می‌کند و یک امر مهم فرهنگی است.

رییس باشگاه نوروز یونسکو درباره ثبت هنر خوشنویسی در ۱۶ کشور عربی تشریح کرد: به طور کلی موردی که در ثبت میراث غیرملموس بسیار پیش می‌آید، این است که چگونه یک پدیده در یک کشور دیگر ثبت شده است درحالی که می‌توانیم پایه‌ها و اساس آن را در حوزه فرهنگی ایران ببینیم؟ این مساله از طرفی می تواند برای ما یک مزیت محسوب شود زیرا بسیاری از جوامعی که امروز به ثبت آثار خود می‌پردازند و به نوعی آنچه را ثبت می‌کنند که از مختصات و ویژگی‌های ایران برخوردار است پس این نشانه غیرمستقیم اهمیت نقش ایران در تمدن اسلامی است. از این نظر من نه‌تنها آن را غلط نمی دانم بلکه به طور غیرمستقیم می‌تواند برای ما مثبت باشد.

طباطبایی در پایان اظهار کرد: فراموش نکنید زمانی که مسلمانان به گسترش اسلام پرداختند و دستور زبان عربی در دستور کار قرار گرفت صرف و نحو آن را ایرانیان انجام دادند و تمامی تحولات خطوط اسلامی مهم از ابتدا تاکنون همه متاثر از جامعه و فرهنگ ایران است و این امر واضح نشان از خدمات متقابل ایرانیان و اسلام است.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است