ایرانیان در طول تاریخ مبدع خوشنویسی بودند/ توجه جهانی به این هنر

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا، هنر خوشنویسی ایران با عنوان «برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی در ایران» در سازمان جهانی یونسکو ثبت شد و در این رابطه سراغ علی اشرف صندوق‌آبادی نایب رییس انجمن خوشنویسان ایران رفتیم تا درباره این ثبت جهانی صحبت کنیم.

او در گفتگو با صبا ابتدا این رخداد را تبریک گفت: این رخداد ملی را به جامعه خوشنویسی و همچنین ملت ایران و هنرمندان کشور تبریک‌ می‌گویم و باید خوشحال باشیم که در میان ۱۶ کشور عربی و کشور ترکیه که همه دنبال ثبت هنر خوشنویسی به نام خودشان بودند، این توفیق حاصل شد که جمعه 25 آذر ماه هنر سنتی خوشنویسی ایران‌ به نام‌ ایران در یونسکو ثبت شود.

این هنرمند ادامه داد: ثبت جهانی هنر خوشنویسی می تواند از توجه بیشتر و معطوف کردن سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های کلان مدیران به این هنر سنتی تاثیرگذارتر باشد. وقتی یک هنر به عنوان یک کشور ثبت می‌شود یعنی خواستگاه و زادگاه این هنر در آن کشور است و این هنر در زندگی مردم آن سرزمین موثر است و در باور، ذوق و سلایق آن‌ها حضور داشته و دارد. این مساله می‌طلبد که متولیان فرهنگی ما در بخش سیاست‌‌گذاری‌های کلان و اختصاص اعتبارات و بودجه حوزه‌های مختلف به هنر خوشنویسی و تعالی و ترویج آن توجه ویژه داشته باشند.

نایب رییس انجمن خوشنویسان ایران خاطرنشان کرد: یک بخش این اهمیت هم به حوزه تخصصی خوشنویسی و مجموعه کسانی که در ترویج این هنر هستند، بازمی‌گردد و موجب می‌شود آن‌ها با انگیزه و علاقه‌مندی بیشتر در تداوم و رشد و تعالی این هنر کوشش کنند. هر دو مورد در نهایت موجب تعالی هرچه بیشتر هنر خوشنویسی و باعث گسترش و تعمیق این هنر در جامعه ایران می‌شود.

او با اشاره به اینکه در این مدت شاهد بودیم که برخی کشورها دنبال این بودند که هنر خوشنویسی را با هر عنوانی به نام خود ثبت کنند، اظهار کرد: به طور مثال کشور ترکیه به عنوان «ثبت هنر خوشنویسی اسلامی» و با شعار اینکه «قرآن در مکه نازل شد، در مصر قرائت شد و در استانبول کتابت شد»، دنبال ثبت هنر خوشنویسی به نام خود بود. هرچند باید اشاره کرد که آن‌ها هم در ترویج خوشنویسی در طول تاریخ موثر بودند مثلا در قرن ۹ هجری و زمان دولت عثمانی هنر خوشنویسی در آن منطقه آغاز شد.

دبیر سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر افزود: هرچند ترکیه‌ای‌ها در کتابخانه‌هایشان میرعماد حسنی قزوینی را به عنوان خوشنویس استانبولی معرفی می‌‌کنند اما زمانی که هنر خوشنویسی تازه در عثمانی شروع شده بود ما استادان بنامی مانند استاد میرعماد داشتیم‌ که کاتبان قرآن‌های نفیسی و نسخ مهمی بودند.

این خوشنویس تشریح کرد: به هرحال ثبت این‌ هنر به نام ایران حق مسلم ایرانیان است که مبدع این خطوط بودند و حتی مبدع خطوط نسخ و ثلث و خطوطی که به خطوط عربی معروف هستند، ایرانی ها بودند که بعد به کشورهای عربی رفت.

صندوق‌آبادی در پایان با اشاره اینکه توجه مسئولان کشور به هنر خوشنویسی باید در ابعاد جهانی باشد، بیان کرد: از مسئولان فرهنگی و هنری کشور درخواست دارم با توجه به این ثبت جهانی هنر خوشنویسی، روی این‌ هنر جهانی برنامه‌ریزی و فکر کنند زیرا اکنون باید بیش از پیش به تعلیم و ترویج آن توجه داشته باشیم.

ندا زنگینه

انتهای پیام/