مخاطب روحِ زنده تئاتر است/ «هام» روایتی رویاگونه از اساطیر | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۱۹
حسام الدین شریفی در گفتگو با صبا:

مخاطب روحِ زنده تئاتر است/ «هام» روایتی رویاگونه از اساطیر

حسام الدین شریفی کارگردان نمایش «هام» درباره تولید و اجرای این نمایش توضیح داد.

حسام الدین شریفی کارگردان نمایش «هام» که از ۸ الی ۲۹ آذر ساعت ۱۸ در تالار حافظ روی صحنه است درباره این نمایش در گفتگو با خبرنگار تئاتر صبا عنوان کرد: نمایش «هام» نوشته عباس عبدالله زاده را با کارگردانی خودشان ۵ سال پیش روی صحنه دیدم. آن زمان متن را خیلی دوست داشتم و وقتی دیدم شرایط برای اجرا به وجود آمد با اجازه نویسنده آن را در فضایی دیگر اجرا کردم.

او افزود: یک بخشی از این قصه به شخصیت های اساطیری و شخصیت‌هایی عزازیل، هام و داستان ها و روایت هایی که در زندگی آنها اتفاق می افتد، پرداخته است.

این بازیگر و کارگردان تئاتر عنوان کرد: بیشتر سعی کردم متن را به سمت فلسفه اصلی داستان ببرم یعنی حرف من این است که خدا درون انسان ها هدایتگر قرار داده است و بحث انتخاب در اثر پرداخت شده است و اصلی ترین مفهوم کار این است که انسانیت همچنان ادامه دارد؛ مهم ترین هدفی که در نمایشنامه هم به آن پرداخته شده است.

کارگردان نمایش «هام» درباره شروع تولید اثر مطرح کرد: در اوج کرونا تقریبا با تعداد کمی از بازیگران تمرین را شروع کردم و کم کم تعداد بازیگران بیشتر شد و بخش های مختلف جداگانه تمرین می شد و کم کم گروه با توجه به تعداد بازیگران بزرگ تر شد.

شریفی با اشاره به تعداد بالای بازیگران روند انتخاب آنها را اینگونه توضیح داد: بخش زیادی از بازیگران ما از هنرجویان علاقه مند به تئاتر هستند که در ورکشاپی رایگان با اهمیت به آموزش و پرورش شرکت کردند و با کار همراه شدند.

بازیگر فیلم سینمایی «غیبت موجه» ادامه داد: در مورد برخی از نقش های اثر سعی در ساختارشکنی داشتم چراکه همیشه شیطان در دیگر آثار بزرگ، زمخت و با چهره ای خیلی وحشتناک است در صورتی که شیطان را کسی ندیده و می توانیم او را در قالب های متفاوت و به دور از کلیشه های همیشگی ببنیم و البته بازیگر نمایش «هام» به خوبی توانست این نقش را ایفا کند تا این تغییر و ساختارشکنی برای مخاطب قابل قبول و پذیرش باشد.

تصویرسازی شیطان در یک نمایش

او گفت: ما برای نقش شیطان سایه ای در نظر گرفتیم که یکسری حرکات فرم از او و سایه اش می بینیم که سعی شده این اتفاقات در کنار هم جلوه ای مناسب برای القا وهم و رویاگونگی کار داشته باشد.

کارگردان نمایش «دزدان گیج و ویج» اظهار کرد: شخصیت هام جنی است که چهره وحشتناکی دارد و در اجرا سعی شده به این موضوع در گریم توجه شود و من نمی‌خواستم از او یک قهرمان بسازم ولی در اصل شخصیتی است در ظاهر ترسناک که قلب مهربانی در سینه دارد.

خواستیم تا فضایی برای رفع خستگی مخاطب ایجاد شود

کارگردان نمایش «هام» اظهار کرد: حدود یکسال و پنج ماه تمرین داشتیم که حدود ۶ الی ۷ ماه را به دلیل کرونا تعطیل بودیم ولی با وجود تعطیلات هم با تعداد کم تمرین می کردیم تا کار را جلو ببریم و سعی کردیم تا بتوانیم در یک فضای سوررئال و جادویی کار را اجرا کنیم به شکلی که تماشاگر خسته نشود به ویژه با توجه به فضای خفقانی که به دلیل کرونا، مسائل اقتصادی و … وجود دارد، خواستیم تا فضایی برای رفع خستگی مخاطب ایجاد شود.

شریفی عنوان کرد: این اثر خیلی مطابق متن پیش نرفته و تا حدودی درام کار تغییر کرده است چراکه نمایشنامه در فضای رئال نوشته شده است ولی اجرای ما در یک فضای سوررئال شکل گرفته و سعی کردم با بخش فانتزی تخیل مخاطب را در بخش های مختلف موسیقی، طراحی دیجیتال، طراحی فرم و سایر موارد اجرا همراه کار داشته باشیم.

این هنرمند بازخورد مخاطبان را خوب دانست و مطرح کرد: خوشبختانه بازخورد خوبی از مخاطب گرفتیم و این باعث افتخار است چون به عقیده من مخاطب روح زنده تئاتر است و واقعا لذت بخش است که مخاطب بعد از خروج از سالن احساس رضایت کند و رضایت تماشاگر بخشی از دغدغه و نگرانی های من را کم می کند.

کارگردان این اثر افزود: دوست داشتم که فضای ذهنی خودم را به مخاطب ارایه دهم و برای هر کارگردانی انتقال حس و تجربه اش به مخاطب و ارتباط با او مهم است.

بازیگر نمایش «بازی نامه فرود» درباره موسیقی نمایش اظهار کرد: ابتدا در نظر داشتم تا از موسیقی زنده بهره ببرم ولی در نهایت با همکاری فرزاد مهدی پور موسیقی برای اثر ساخته شد که در اصل به دو دلیل از موسیقی زنده استفاده نشد یک به این دلیل که همراه کردن گروه موسیقی در شرایط فعلی و هزینه هایی که باید تامین می شد امکان پذیر نبود و دوم نظرات و کمک های فرزاد مهدی پور که راهی شد تا به گزینه بهتری برسیم.

حسام الدین شریفی در پایان گفت: کار تئاتر سخت است و من همیشه مشق استاد می کنم و به قول امیر دژاکام تئاترغریب است و واقعا تئاتر نیاز به حمایت دارد سختی زیادی کشیدیم ولی توانستیم با همراهی تک تک اعضای گروه که قدردان آنها به ویژه همسرم همراه همیشگی من کار را به سرانجام برسانیم و تنها با حمایت مخاطب این سختی ها برای ما شیرین خواهد شد.

نگار امیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است