تلاش می‌کنیم مسیر دولت بر بسط آزاداندیشی و رونق تولید باشد/ برگزیدگان پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۰۹

تلاش می‌کنیم مسیر دولت بر بسط آزاداندیشی و رونق تولید باشد/ برگزیدگان پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت

اختتامیه پانزدهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد حمیدی مقدم دبیر جشنواره و دیگر مدیران سینمایی در تالار وحدت در حال برگزاری است.

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» با حضور محمدحمیدی مقدم دبیر جشنواره، محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، فیلمسازان و اصحاب رسانه شامگاه پنجشنبه ۲۵ آذرماه ساعت ۱۸ در تالار وحدت برگزار شد.

پس از پخش سرود ملی و تلاوت قرآن مجید و پخش نماهنگ جشنواره محمد سلوکی مجری برنامه روی سن آمد و ضمن خوشامدگویی به حاضران مراسم اختتامیه را با دعوت از دبیر جشنواره این دوره از رویداد محمد حمیدی مقدم برای سخنرانی روی سن آغاز کرد.

محمد حمیدی مقدم دبیر پانزدهمین جشنواره بین اللمللی جشنواره سینماحقیقت اظهار کرد: بر این باوریم که نوبت درخشیدن سینمای مستند فرا رسیده است و به همین دلیل با کرونا  از میدان به در نرفتیم و در حالی که بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی و رویدادهای هنری به دلیل همه‌گیری کرونا با تاخیر و تعویق و تعطیلی را مواجه شدند  سینمای مستند در تمام صحنه‌ها حاضر و ناظر بود.

او افزود: هم مستندساز دوربینش را زمین نگذاشت و هم جشنواره با چراغ‌هایی روشن‌تر از همیشه این تلاش ایثارگرانه را بازتاب داد.

حمیدی مقدم با اشاره به اینکه وقتی از مستند حرف می‌زنیم از حضور در خط مقدم صحبت می‌کنیم، اظهار کرد: مستندسازان همیشه در صف اول مواجهه با چالش‌ها و دشواری‌ها ایستاده‌اند و در این مسیر خطر را به جان می‌خرند جلوه‌های فراوانی از این خطرپذیری و احساس مسئولیت را در شرایط همه گیری ویروس کرونا شاهد بودیم و هستیم.

دبیر پانزدهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت عنوان کرد: در چهاردهمین دوره جشنواره سینما حقیقت برای مقابله با تهدید کرونا با ایجاد سیستم برخط و روشن نگه داشتن چراغ جشنواره، عدالت نمایشی و عدالت فرهنگی تحقق یافت و مخاطبان وسیعی در سراسر کشور توانستند به مخاطبان فیلم‌های جشنواره تبدیل شوند. امسال، جشنواره پانزدهم گام تازه‌ای برداشت و برای نخستین بار یک ضابطه مهم را با هدف اعتبار بخشیدن، به مقررات جشنواره افزود. شرط  نخستین نمایش نتیجه دو سال برنامه‌ریزی است و به مرور همگی با این پدیده همراه شدند. این یعنی هر فیلمی که قصد حضور در بخش مسابقه ملی سینما حقیقت را دارد باید برای اولین نمایش خود در داخل کشور در جشنواره سینماحقیقت به نمایش درآید.

دبیر پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت گفت: وقتی از مستند حرف می‌زنیم از زندگی با تمام وسعت آن حرف می‌زنیم از همه شما که با حضور و همراهی‌شان مستند رشد می‌کند.

این مدیر سینمایی با تاکید بر اینکه طراحی شیوه نمایش آنلاین و پیشگامی در این که تهدید کرونا به فرصت تبدیل شود، توضیح داد: مرور کردن مسیر جشنواره سینما حقیقت در دوران نوین خود می‌تواند راهگشا و نشان دهنده گام‌هایی باشد که در آینده باید برداریم.

دبیر پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت تشریح کرد: با بهره‌گیری از همه تجربه‌های پیشین پوست‌اندازی جریان اصلی سینما حقیقت آغاز شده است. گام‌هایی که در این جشنواره برای استانداردسازی برداشته شده است فرصت‌های برابر و شرایط مناسب‌تری را برای شرکت کنندگان فراهم کرده است. بهینه‌سازی ارایه خدمات به تماشاگران، احترام به مخاطب، بهره‌گیری بهتر از فضای جشنواره، بلیت‌فروشی و پرداخت سهم فروش به فیلمسازان برای نخستین بار و بسیاری از برنامه‌های مرتبط دیگر در شکل جدید جشنواره انجام شده است.

حمیدی‌مقدم ادامه داد: در چهاردهمین دوره جشنواره سینما حقیقت برای مقابله با تهدید کرونا و با ایجاد سیستم برخط و روشن نگه داشتن چراغ جشنواره  عدالت نمایشی و عدالت فرهنگی تحقق یافت و مخاطبان وسیعی در سراسر کشور توانستند به مخاطبان فیلم‌های جشنواره تبدیل شوند. امسال جشنواره پانزدهم گام تازه‌ای برداشت و برای نخستین بار یک ضابطه مهم را با هدف اعتبار بخشیدن به مقررات جشنواره افزود.

وی گفت: شرط نخستین نمایش نتیجه دو سال برنامه‌ریزی است و به مرور همگی با این پدیده همراه شدند. این یعنی هر فیلمی که قصد حضور در بخش مسابقه ملی سینما حقیقت را دارد باید برای اولین نمایش خود در داخل کشور در جشنواره سینماحقیقت به نمایش درآید. به این ترتیب در واقع سال تحویل مستندسازی با جشنواره سینما حقیقت آغاز می‌شود.

محمد حمیدی مقدم با تاکید بر اینکه جهش بعدی در برگزاری جشنواره ضرورت نمایش نخست فیلم‌ها در گستره بین‌المللی در جشنواره سینماحقیقت خواهد بود، گفت: یعنی فیلم برای حضور در بخش مسابقه ملی باید اولین نمایش ملی و بین‌المللی خود را در جشنواره سینما حقیقت تجربه کند. گام بعدی تلاش برای رسیدن به این جایگاه است که فیلم‌های بخش بین‌الملل جشنواره اولین نمایش آسیایی یا بین‌المللی خود را در جشنواره سینما حقیقت آغاز کنند.

رییس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با اشاره به اینکه اعتباربخشی به جشنواره باید پله پله طی شود، گفت: این حرکت طی سه گام طراحی شده که گام اول امسال اجرا شد و گام های بعدی در آینده برداشته خواهند شد.

دبیر سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت ادامه داد: وقتی از مستند حرف می زنیم باید به تنگناهای مالی و دشواری‌های کار در شرایط کرونا هم اشاره کنیم شرایط سخت ۲ سال گذشته مستند را نحیف تر کرد و کمبودها و کاستی‌ها از تعداد تولیدات کاست و مستندسازان را ناگزیر کرد با دستان خالی و امکانات محدود به تولید بپردازند. این جاست که حمایت نهادهای فرهنگی در همه سطوح می تواند راهگشا باشد و ظرفیت های این سینما را تقویت کند.

حمیدی‌مقدم اشاره کرد: داشتن جسارت واکاوی آسیب‌ها در سینمای مستند یک ارزش ستودنی است ولی فیلمساز چشم و چراغ جامعه برای رسیدن به یک نقطه امیدبخش و رهیافت واقعی است. راهکار و پیشنهاد و توان جامعه را برای ایستادگی در برابر مشکلات تقویت می‌کند. سنگین شدن کفه ترازو به سمت تولید مستندهای اجتماعی یکی از دلایلی است که چنین فیلم هایی حضور خود را بیشتر به رخ می‌کشند.

دبیر این دوره از جشنواره سینماحقیقت با اشاره به جایزه سرباز وطن که به منظور الگوبخشی از مکتب شهید سردار حاج قاسم سلیمانی طراحی شده است، بیان کرد: این جایزه فراتر از پرداختن به دلاوری‌های این شهید بزرگوار در عرصه مقاومت به همه ستارگان درخشانی می‌پردازد که در این کهکشان فکری و فرهنگی می‌شود رصد کرد مفاهیم ارزشمندی که جامعه ما و دنیای معاصر به آن نیازمند است.

این مدیر هنری اظهار کرد: همراه با همکاران پرتلاش مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی کوشیدیم با تمام توان جشنواره سینماحقیقت را پیش ببریم وخوشحا‌لیم که با برگزاری جشنواره در ۲ قالب فیزیکی و برخط توانستیم تعامل فیلم‌های مستند و مخاطبان را شاهد باشیم. فرصتی که از طریق آن مستند توانایی خود را به همه نشان داد. هم به مخاطبان مردمی و هم به تصمیم‌گیران و مسئولان گرامی که با توجه به آغاز کار دولت سیزدهم می‌توانند از این قابلیت برای برنامه‌ریزی و تحلیل در سطوح مختلف بهره‌مند شوند.

او افزود:  آثاری که قدرت و قابلیت‌های کشور را بیش از پیش به تصویر بکشند و چشم انداز روشن و امیدآفرینی از ظرفیت‌های بی پایان کشور را به مخاطبان ارایه دهد به حمایت جدید در همه حوزه های کشور نیازمند است چرا که بدون کمک مستند بسیاری از چهره‌های ارزشمند، حرف‌های دلنشین و اقدامات اساسی در متن وقایع روزمره گم می‌شد.

محمد حمیدی‌مقدم در پایان با احترام به همه مستندسازانی که جهان را از قاب تصویر آنها بهتر می‌شناسیم و با کسانی آشنا می‌شویم که برای ساختن دنیایی بهتر تلاش می‌کنند، گفت: وقتی از مستند حرف می‌زنیم از زندگی با تمام وسعت آن حرف می‌زنیم از همه شما که با حضور و همراهی‌تان مستند رشد می‌کند و می‌درخشد.

در ادامه برنامه محمدرضا عباسیان و محمد شهبا داوران بخش مستند کوتاه و نیمه بلند برای اهدای جوایز روی سن آمدند.

جایزه بهترین فیلم کوتاه بخش مسابقه بین الملل به فیلم یک سال در تبعید با کارگردانی مالاز اوستا از کشور ترکیه اهدا شد.

جایزه بهترین فیلم نیمه بلند بخش مسابقه بین الملل به فیلم یک تصویر، دو برداشت ، به کارگردانی ساناز سهرابی از کشور کانادا رسید.

جایزه ویژه هیات داوران  با تقدیر از فیلم سارا جان به فیلم در جریان کلمات  به کارگردانی الیان استر بوتس از کشور هلند رسید.

جایزه بهترین فیلم بلند بخش مسابقه بین‌الملل به‌ طور مشترک به ۲ فیلم بچه های اعجوبه با کارگردانی احمد نکترکوپور محصول کشورهای فرانسه، آلمان و ترکیه  و فیلم چهره‌پرداز به کارگردانی جعفر نجفی از کشور ایران اهدا شد.

جایزه ویژه هیات داوران با تقدیر از فیلم آخرین بازمانده هیل بیلی به فیلم استخوان‌های شکسته به کارگردانی علیرضا معماریانی از کشور ایران رسید.

ناجی هنر جایزه اش را به فیلم‌ مستند به هیچ کس منتظرت نیست به کارگردانی محسن اسلام‌زاده اهدا شد و ناجی هنر از سپیده علیزاده مدیرعامل موسسه نور سپید هدایت تقدیر ویژه داشت.

محسن یزدی مدیر شبکه مستند با حضور روی سن به منظور اهدای جایزه به مستند برتر از نگاه این شبکه پرداخت و جایزه این شبکه به مستند تفنگ برادرم به کارگردانی کامران جاهدی اهدا شد.

با پخش تیزری اهدای جوایز بخش شهید آوینی آغاز شد و محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی و محمد حمیدی مقدم دبیر جشنواره به همراه هیات داوران این بخش روی سن رفتند.

تندیس برنزی شهید آوینی، دیپلم افتخار و مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال به کامران جاهدی کارگردان فیلم تفنگ برادرم، تندیس نقره‌ای شهید آوینی، دیپلم افتخار و مبلغ ۲۵۰میلیون ریال به مهدی قربان‌پور کارگردان فیلم روزهای ناتمام، تندیس طلایی و دیپلم افتخار و مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال به محمد سلیمی‌راد کارگردان فیلم سرباز شماره صفر و ۲ جایزه ویژه دبیر در بخش شهید آوینی به مستند آن مرد به کارگردانی مهدی حجت پناه و مستند راکال به کارگردانی احمد ابراهیمی اهدا شد.

پس از اهدای جوایز بخش شهید آوینی، محمد خزایی در ابتدای صحبت‌هایش با تشکر از برگزارکنندگان جشنواره و مستندسازان گفت: خوشحالم که امشب در خدمت شما هستم؛ مهمان ویژه ما امشب سرکار خانم زینب سلیمانی است.

معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مهم‌ترین بحث فرهنگی دولت سیزدهم به ویژه در زمینه سینما، گفتمان جدیدی است که روی آن کار می‌کنیم؛ گفتمان انقلابی و نهضت تولید محتوایی در کشور و مضامینی که در ماه ‌های آینده بر اساس سیاست‌ها و راهبردهایی که به ما ابلاغ شده در دستور کار قرار می‌دهیم؛ اما این، به معنای ایجاد محدودیت برای سینماگران نیست. بلکه امیدواریم کمک کننده باشیم تا شرایط بهتری برای تولید و عرضه فیلم‌ها فراهم شود.

خزایی ادامه داد: در این ۶۰ روز در جلساتی که با مستندسازان داشتم متوجه شدم که مهم‌ترین بحث‌شان، عرضه و اکران مستندها بود. می‌گفتند در جشنواره سینماحقیقت یا تلویزیون تنها برخی آثار نمایش داده می‌شوند و پلتفرم‌ها هم هزینه اندکی برای پخش فیلم‌ها در اختیارشان قرار می‌دهند. باید با صنوف و برنامه‌سازان برنامه مدونی تهیه کنیم و به راهکاری برسیم که سینمای مستند بهتر دیده شود و پخش آنها منحصر به جشنواره سینماحقیقت و جشنواره‌های خارجی نشود. در همین راستا، برنامه جامع اکران را تدوین کرده‌ایم تا دغدغه سینماگران مستند را رفع کنیم.

او در زمینه بودجه سینمای مستند هم گفت: با حمایت خوبی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام داده‌اند و برنامه‌هایی که در دست پیگیری داریم می‌خواهم این نوید را بدهم که با اینکه بودجه سینما هیچ افزایشی نداشته اما سال بعد، سال جهش تولید خواهد بود و این قول را می‌دهم که حداقل بودجه مستند در بخش تولید به صورت چشم‌گیری افزایش پیدا کند.

رئیس سازمان سینمایی خطاب به محمد حمیدی‌مقدم خواست تا برای عرضه بین‌الملل آثار فیلمسازان مستند فکر اساسی و برنامه‌ریزی کنند که چگونه می‌توان به آنها کمک کرد که آثارشان در جشنواره‌ها و تلویزیون‌های خارجی نمایش داده شود تا در سال‌های بعد شاهد شکوفایی در این زمینه باشیم.

یک نفر را ندیدم که گله نداشته باشد

خزایی یادآور شد: در این مدت ۶۰ روز بیش از ۵۰۰ نفر را ملاقات کردم که شامل سینماگران و دست اندرکاران تولید و مردم بوده و همگی از شرایط موجود ناراضی بودند. یک نفر را ندیدم که گله نداشته باشد. با یک بررسی اجمالی درباره دغدغه و اضطراب آنها دیدم که ریشه آن در تساهل و تسامح دوستان ما در سازمان سینمایی بوده است. اما قول می‌دهیم که در دوره جدید، در تولید محتوا عزمی راسخ‌تر خواهیم داشت.

محمد خزایی در ادامه بیان کرد: سینمای ایران متعلق به ده هزار نفر است، نمی‌توانیم بگوییم که همه امکانات و تجهیزات در اختیار ۲۰؛ ۳۰ نفر باشد. دوران پدر خواندگی در سینمای ایران تمام شده است، اکنون سینمای ما به پدری نیاز دارد که خوب بشنود و خوب عمل کند و عدالت را رعایت کند.

دوران تلفن زدن و سفارش کردن تمام شده است

او ادامه داد: امروز در سینمای ایران قوانین حکم‌فرماست، دوران تلفن زدن و سفارش کردن تمام شده است، حداقل تا زمانی که من در سازمان سینمایی باشم بر مبنای قانون جلو می‌رویم.

رییس سازمان سینمایی در ادامه بیان کرد: در سازمان سینمایی و مدیران این سازمان به روی همه افراد با هر اندیشه‌ای باز است، همه می‌توانند مشکلات را با ما در میان بگذارند و ما تمام تلاش خود را برای حال چالش‌های پیش روی فیلمسازان انجام می‌دهیم. این ماموریتی است که دولت به ما داده و باید آن را انجام دهیم.

نگران هنرمندان بدون رانتی هستم که درهای مختلف را روی خود بسته می‌بینند

خزایی با نگرانی از شرایط نابرابر فیلمسازان در شهرهای مختلف در ادامه عنوان کرد: نگران چشمان منتظر فیلمسازان شهرستان‌ها هستیم که چشم دوختند تا شرایط برای ساخت فیلم آنها درست شود. نگران هنرمندان بدون رانتی هستم که درهای مختلف را روی خود بسته می‌بینند. من نگران خانواده‌های ارجمند همکاران و سینماگران هستم که به سختی روزگار می‌گذرانند و مشکل کار و معیشت دارند.

او ادامه داد: عزیزان بزرگواران من به عنوان یک عضو کوچک این خانواده بزرگ مثل شما نگران بسیاری از مسائل هستم و دغدغه سینما و مردم را دارم. ولی مطمنم که آینده و افق پیش رو بسیار روشن و امیدوارکننده است. اگر همه افرادی که دلشان برای سینما می‌تپد در کنار هم همدل و یکپارچه و محکم بایستند و تلاش کنیم برای تولید محتوای انقلابی و مردمی و توسعه عدالت فرهنگی در مناطق کشور ، آینده و افق پیش رو بسیار روشن است.

رئیس سازمان سینمایی در پایان صحبت‌هایش با اشاره به حضور خانواده سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و تشکر از حضور آنها با ذکر خاطره‌ای گفت: امروز که خانواده سردار شهید حاج قاسم سلیمانی که در کنار ما هستند خوب است که خاطره‌ای تعریف کنم. فیلمسازی در حال برگشت به شهر خود بود و خواست سر خاک حاج قاسم برود. او در این حین مردم روستایی می‌بیند و پیش آنها می‌رود. از آنها اسم روستایشان را می‌پرسد که پیرمردی در بین آنها می‌گوید: اسم روستای ما حاج قاسم سلیمانی است. علت را جویا می‌شود که می‌گویند ما از اشرار بودیم، حاج قاسم ما را ساماندهی کرد و در روستایی اسکان داد. اما حال که او از دنیا رفته، هیچکس حالی از ما نمی‌پرسد. از آنها مشکل‌شان را می‌پرسد. دلیل آن را جویا می‌شود. مشکل‌شان بی آبی بود که با بچه‌های جهادی مشکل را حل کردند. این نشان می‌دهد که شهدا در بین ما زنده هستند. برای سینمای ایران بهترین‌ها را آرزو می‌کنم.

پس از پایان سخنان محمد خزاعی با پخش تیزر معرفی داوران بخش مسابقه ملی با حضور ۶ داور  اهدای جوایز در این بخش آغاز شد.

آثار منتخب در این بخش عبارتند از جایزه بهترین صداگذار به فیلم بی‎بی جان با کارگردانی میثم حسنلو به صدا گذاری بامداد افشار، بهترین موسیقی متن به مستندهای تکیه دولت با کارگردانی مهدی محمود خانی و ماجرای سال آخر به کارگردانی یونس اسکندری.

جایزه بهترین تدوین به حجت طاهری و عبدالخالق طاهری برای تدوین فیلم مستند احتضار تقدیم شد.

جایزه بهترین کارگردانی فیلم مستند کوتاه به برگ ساخته حمید جعفری، جایزه بهترین کارگردانی فیلم مستند نیمه بلند به قلعه برقرار ساخته فرشاد فداییان، جایزه ویژه هیات داوران به فیلم خروج ممنوع ساختهوعلی همراز و آن شب ساخته مینا قاسمی زواره اهدا شد.

بخش اهدای ویژه جایزه سرباز وطن یادبود سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با پخش تیزری از این شهید آغاز شد.

در این بخش محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی، محمد حمیدی‌مقدم دبیر این رویداد و زینب سلیمانی دختر شهید سلیمانی برای اهدا جایزه روی سن آمدند.

جایزه ویژه سرباز وطن به فیلم مستند حسن وزیرزاده کارگردان فیلم  آورتین اهدا شد.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به ایراد سخنانی در زمینه هنر و فیلم مستند پرداخت و گفت: تلاش می‌کنیم مسیر دولت بر بسط آزاداندیشی و رونق تولید است.

او ادامه داد: در فضای سینمای مستند کارهای مهمی شده و واقعیت به تصویر کشیده شده است و ما در جامعه نیازمند امید هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: جامعه هنری مثل همیشه باید در کنار وطن باشد ما در مرکز گسترش سینمای مستند باید از هنرمندان مستندساز تمام قد حمایت کنیم و متعهدیم به حمایت از مستندسازان و تلاش کنیم آنچه اتفاق افتاده بازنمایی کنیم.

پس از پایان سخنان وزیر ارشاد اهدای جوایز فیلم های مستند بلند با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی و محمد حمیدی مقدم دبیر این رویداد جایزه بهترین کارگردانی فیلم مستند بلند جشنواره به دبستان پارسی حسن نقاشیو جایزه بهترین فیلم مستند به فیلم قلعه برقرار به فرشاد فداییان و الهه نوبخت اهدا شد.

جایزه ویژه دبیر جشنواره به محمد صیاد که مستند آقای صیاد را ول کنید براساس سال ها تلاش او ساخته شده بود و  رضا محمدپور نوروز بلاغی برای فیلم  بوی مادر بوی دریا اهدا شد.

جایزه ویژه تماشاگران پس از پخش تیزر با حضور منوچهر شاهسواری  به فیلم مستند بی بی جان به تهیه کنندگی نرگس جودکی و ایمان پاکنهاد تعلق گرفت.

نگار امیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است