تبریک دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در پی ثبت جهانی پاسداشت خوشنویسی | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۲۱

تبریک دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در پی ثبت جهانی پاسداشت خوشنویسی

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو_ایران با تبریک ثبت جهانی پاسداشت هنر خوشنویسی از سوی ایرانیان خواستار نگاه ویژه دستگاه های مختلف فرهنگی در برنامه های مختلف مسئله خوشنویسی شد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو_ایران، در پی ثبت جهانی پاسداشت خوشنویسی حجت الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو_ایران با تبریک ثبت جهانی این روز اظهار کرد: برای ما باعث خوشحالی است تا اعلام کنیم پرونده جمهوری اسلامی ایران که برای پاسداشت خوشنویسی در یونسکو مطرح شده بود امروز به تصویب رسید همچنین از کارشناسان برجسته کشور در وزارت میراث فرهنگی که نقش اصلی را در تدوین این پرونده داشتند تشکر می‌کنم.

وی گفت: سال گذشته نگرانی عمومی درباره خوشنویسی پدید آمده بود و برخی ادعاها در برخی کشورها جامعه فرهنگی و به ویژه خوشنویسان ما را نگران کرده بود و همان موقع نیز اعلام شد که دوستان کار خود را حرفه ای در این باره آغاز کرده اند و جای نگرانی نیست.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران با اشاره به تصویب پرونده پاسداشت هنر خوشنویسی توضیح داد: جای خوشحالی است که نه تنها مردمان ما خالق هنر آسمانی خوشنویسی در جهان هستند بلکه در پاسداشت هنرهای مختلف نیز ایرانیان تلاش های بسیاری کردند و این تلاش های آگاهانه امروز به ثبت جهانی رسیده است.

ایوبی ادامه داد: در فضای دو سال گذشته اقدام بسیار سترگ و ارزشمندی به نام جشنواره جهانی رقص قلم در راه ابریشم از سوی کمیسیون ملی یونسکو_ایران برگزار شد و در آن فضا برگزاری این برنامه با چالش های سیاسی روبرو بود اما با تلاش و عزم و اراده بخش های مختلف این نمایشگاه با شکوه فراوان برگزار شد.

حجت الله ایوبی تصریح کرد: در نمایشگاه رقص قلم آثار هنرمندان کشورهایی که در راه ابریشم و کشورهای صاحب خوشنویسی هستند نمایش داده شده است و این رویداد از شهر مشهد که به نوعی شناسنامه فرهنگی ما نیز محسوب می شود و بارگاه حضرت ثامن الحجج به عنوان قبله گاه شیعیان و عاشقان در این شهر قرار دارد آغاز شد و در تهران ادامه پیدا کرد.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو یادآور شد: آثار برجسته هنرمندان خوشنویس ایرانی و خارجی بر فراز برج آزادی ویدیو مپینگ شد و این جشن نور بازتاب گسترده ای در دنیا داشت و سخنرانی های علمی و خروجی های بزرگ این رویداد فرهنگی به یونسکو رفت و قطعا این اتفاق کمک شایانی به ثبت این پرونده کرد.

ایوبی گفت: یادآوری می کنم هرجا باهم باشیم به قول شمس تبریزی نورها یار یکدیگرند این هم افزایی اگر بدون هیچ چشمداشت و حاشیه ای انجام شود ثمره اش برای همه ایران خواهد بود و امیدوارم به برکت این رویداد دومین دوره جشنواره رقص قلم را آغاز کنیم.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو عنوان کرد: مگر ممکن است بگوییم ایرانیان در ثبت و نگهداری هنر خوشنویسی نقش جهانی داشتند اما وقتی وارد دستگاه های فرهنگی می شویم بر دیوارها تصاویر چاپی نامناسب و بی معنا، بی مفهوم و بنرهای عجیب و غریب ببینیم؟ لشگری از هنرمندان در انجمن خوشنویسان حضور دارند که آثارشان همه را به وجد می آورد و امیدواریم همه ادارات و دستگاه ها برای خرید آثار خوشنویسان دستورات لازم را بدهند و شاهد نهضت خرید این نوع آثار باشیم تا هر ایرانی و خارجی وارد هر دستگاهی می شود متوجه شود ایرانیان در حفظ هنر خوشنویسی نقش جهانی داشتند و این بخشی از آرزوهای ما است.

قابل ذکر است که پرونده برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنو‌یسی در ایران در شانزدهمین نشست کمیته بین‌الدول حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس که به صورت مجازی از ۱۳ تا ۱۸ دسامبر ۲۰۲۱ برابر با ۲۲ تا ۲۷ آذرماه ۱۴۰۰ در پاریس – مقر یونسکو در حال برگزاری است مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت تحت عنوان برنامه‌های خوب پاسداری اقدامات مثال زدنی ثبت جهانی شد.

این نخستین‌بار است که ایران در فهرست برنامه‌های خوب پاسداری یونسکو برای محافظت از میراث معنوی یک پرونده را ثبت می کند و پیش از این نیز ۱۶ اثر دیگر از آداب، آیین‌ها، هنرهای نمایشی، مهارت‌ها، دانش و فرهنگ ایرانی در فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است