«آن مرد دیگر در را باز نکرد» نگاهی روان‌کاوانه به زندگی مهدی آذریزدی دارد | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۰۷
سید هادی موسوی با صبا مطرح کرد؛

«آن مرد دیگر در را باز نکرد» نگاهی روان‌کاوانه به زندگی مهدی آذریزدی دارد

کارگردان مستند «آن مرد دیگر در را باز نکرد» گفت که با فرمی جدید و نگاهی روان‌کاوانه به زندگی و تنهایی مهدی آذریزدی پرداخته است.

سید هادی موسوی نویسنده و کارگردان مستند «آن مرد دیگر در را باز نکرد» که در پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» حضور دارد در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره ایده ساخت این مستند گفت: من در سال ۸۲ مستندی درباره مهدی آذریزدی نویسنده کودک و نوجوان ساختم به نام «تاریکای روشن» و در آن فیلم تنهایی‌ها و داستان ازدواج نکردن آذریزدی و فضایی را که در آن زندگی می‌کرد، بررسی کردم. در آن زمان‌ بخشی از گفتگوی ما به دلیل تمایل نداشتن آذریزدی در فیلم کار نشد و او به شوخی یا شاید جدی به من گفت که «بعد از مرگم می‌توانی این گفتگوها را منتشر کنی».

او ادامه داد: من در این ایام تقریبا هر سه‌-چهار سال یک بار یک مستند پرتره در کنار دیگر آثار خود می‌ساختم و این بار به مستند «سرآمد» درباره استاد ابوالحسن صدیقی (پدر مجسمه‌سازی نوین ایران) رسیدم و بعد وارد داستان زندگی او شدم و به استاد علی اکبر صنعتی شاگرد ایشان رسیدم.

این مستندساز درباره دلیل ساخت مستندی جدید درباره مهدی آذریزدی توضیح داد: دلیل اینکه من دوباره تمایل پیدا کردم درباره آذریزدی کار کنم ویژگی مشترک‌ میان‌ آذریزدی و استاد صنعتی یعنی پشتکار، جدیت و سختگیری در کار بود، اما با همه این‌ها تفاوتی هم‌ داشتند اینکه استاد صنعتی یک حامی به نام صنعتی بزرگ داشت که او را به مدرسه صنایع مستظرفه فرستاد. می‌خواهم بگویم‌ استاد صنعتی از حمایتی برخوردار بود که انگار آذریزدی آن را نداشت یا عشق و تنهایی‌ای که آذر تجربه کرده بود صنعتی هرگز تجربه نکرده بود و یا تنهایی درونی آذر را او نداشت. درنتیجه این تفاوت‌ها به علاوه اشتراکاتی که با هم داشتند، باعث شد که من‌ ترغیب شوم تا دوباره فیلمی از آذریزدی بسازم.

کارگردان مستند «او مثل هیچ کس نیست» تشریح کرد: شکل و فرم فیلم «آن‌ مرد دیگر در را باز نکرد» کمی جدیرتر از «تاریکای روشن» است اما نکته مهم این است که در این فیلم با نگاهی روان‌کاوانه سراغ مهدی آذریزدی رفتیم و سعی کردیم به واکاوی زندگی، تنهایی و اینکه در اواخر عمر به دلیل تنهایی بیش از حد دچار وهم و خیال شده بود، بپردازیم‌.

کارگردان «سفر سنگ» با اشاره به اینکه مستندسازی کار دشواری است، عنوان کرد: با اینکه من‌ فکر می‌کردم در طول یک سال می‌توانم فیلم «آن‌ مرد دیگر در را باز نکرد» را تمام‌ کنم اما به دلیل اینکه بخشی از مستند بازسازی است و شاعرانگی در آن حضور دارد باز من را به سمت دیگری کشاند که با همه دوستان و آشنایان این نویسنده صحبت کنم، مقالاتی را بخوانم و با رویکردی جدید سراغ مستند بروم. بر همین اساس ساخت این مستند دشواری‌های خود را داشت.

موسوی در پایان درباره انگیزه‌ای که جشنواره سینماحقیقت در مستندسازان ایجاد می‌کند، اظهار کرد: همه دوستان مستندساز و منتقدان جشنواره سینماحقیقت باید قبول کنند که برند سینمای مستند ایران جشنواره سینماحقیقت است و همه ما باید کمک کنیم‌ تا این این جریان ادامه پیدا کند زیرا همه مستندسازانی که در دوره‌های کاری مختلف قرار دارند، دوست دارند سراغ این جشنواره بیایند و بخت خود را امتحان کنند. دلیل مهم‌تر اینکه خود جشنواره یک درگاه مهم برای حضور مستندسازان در جشنواره‌های خارجی است و به نظرم‌ همین تمایل مستندسازان را برای حضور در جشنواره بیشتر می‌کند.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است