طبیعت دارد آثار به‌جا مانده از انسان‌ها را در خود هضم می‌کند/ ارتباط میان انسان، آب و خاک | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۰۳
بابک حقی در گفتگو با صبا:

طبیعت دارد آثار به‌جا مانده از انسان‌ها را در خود هضم می‌کند/ ارتباط میان انسان، آب و خاک

بایک حقی درباره ارتباط میان انسان، آب و خاک در مجموعه عکس «بوطیقای آب» توضیح داد.

بابک حقی هنرمندی که نمایشگاه انفرادی او به نام «بوطیقای آب» این روزها با همکاری گالری مژده در گالری آ برپاست در گفتگو با خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا گفت: عکاسی مجموعه «بوطیقای آب» تقریبا از زمان شروع پاندمی کرونا آغاز شد.

او درباره شکل‌گیری ایده این مجموعه تشریح کرد: ایده این مجموعه در طول عکاسی هایی که طی دو سال اخیر انجام دادم، شکل گرفت. به این صورت که بعد از شیوع ویروس کرونا به دلیل فضای بسته‌ و قرنطینه‌ای که ناگهان‌ به وجود آمد و بیشتر کارها تعطیل و اغلب افراد خانه‌نشین شدند، من در این شرایط تصمیم گرفتم سفر کنم و با این سکوت مواجه شوم.

این هنرمند عکاس ادامه داد: طی این سفرها متوجه شدم که همه‌چیز نسبت به قبل تغییر کرده و محیط ها خلوت و خالی شده‌اند. من هم از اشیا یا ضایعاتی که از آدم‌ها در طبیعت به جا مانده بود، عکاسی کردم و اینگونه تصور کردم که گویا طبیعت دارد این‌ آثار باقیمانده از انسان‌ها را به نوعی در خود هضم می‌کند.

حقی درباره حضور دریا در این عکس‌ها توضیح داد: انتخاب نواحی کنار دریا برای عکاسی به این دلیل بود که دریا همواره برای من فضای آرامش‌بخش و در عین حال وهم‌آلود و شاعرانه‌ای بوده است و همچنین از طرفی می‌خواستم بیانی از ارتباط میان انسان، آب و خاک داشته باشم. در واقع رویکرد من این بود عکس‌هایی به دور از پیچیدگی ها ثبت کنم.

این عکاس در ادامه گفت که این عکس‌ها در قالب یک مجموعه عکاسی هنری در قالب سیزده قطعه عکس در گالری به نمایش در آمده اند.

حقی در پایان درباره انسان‌های خموده و منقبضی که در این مجموعه به تصویر کشیده است، خاطرنشان کرد: این فیگورهای منقبض در واقع بیانی از عقده‌ها و فشارهایی‌ست که این آدم‌ها را جمع و خموده کرده است، در مقابل بی کرانگی دریا. در عکس‌ها هیچ کدام از انسان‌ها چهره‌ای ندارند و به عنوان یک ابژه به آن‌ها نگاه شده است.

مرضیه اطهاری نیک عزم نشانه‌شناس و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی درباره زیبایی شناسی عناصر چهارگانه مجموعه «بوطیقای آب» یادداشتی نوشته است که در ادامه بخشی از آن را می‌خوانیم: «مجموعه عکس‌های بابک حقی گونه‌ای فضای دیداری را به وجود آورده که در آن عناصر چهارگانه طبیعت با بازی رنگ و نور نقش معناسازی را ایفا می‌کنند. اگر بخواهیم با روش نشانه شناسی این عکس‌ها را تحلیل کنیم، می‌توان عکس‌ها را به چهار دسته تقسیم کرد: عکس‌های سه عنصری با ترکیب هوا، آب و خاک که ابژه‌ای در ساحل رها شده و در خط تمایز میان دو عنصر خاک و آب قرار گرفته است، عکس‌های دو عنصری خاک و آب، عکس‌های دو عنصری هوا و آب به همراه ابژه یا تن، عکس‌های سه عنصری آب و خاک و هوا به همراه تن. وجه مشترک این عکس‌ها عنصر نور است که باعث شده رنگ‌ها به شیوه‌های مختلفی خود را عرضه کنند.»

نمایشگاه انفرادی «بوطیقای آب» تا دوشنبه ۲۹ آذرماه در گالری آ به نشانی تهران، خیابان کریم خان زند، خیابان عضدی (آبان جنوبی)، کوچه ارشد، پلاک ۷ میزبان مخاطبان است.

 

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است