حیات فرهنگی جامعه به وجود هنرمندان فعال و خلاق آن وابسته است/ طرح ۲ درخواست از وزیر ارشاد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۱۳
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد:

حیات فرهنگی جامعه به وجود هنرمندان فعال و خلاق آن وابسته است/ طرح ۲ درخواست از وزیر ارشاد

اختتامیه بیستمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیران هنری و هنرمندان یکشنبه 21 آذر در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تئاتر صبا، بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی که از ۱۴ آذر ماه با هشتمین سمینار بین‌المللی آغاز به کار کرد با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، داوود فتحعلی بیگی دبیر جشنواره، محمدحسین ناصربخت قایم مقام دبیر، قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی و دیگر مدیران تئاتر کشور شامگاه یکشنبه ۲۱ آذر ماه ساعت ۱۸ در تالار وحدت به کار خود پایان داد.

در ابتدای مراسم پس از تلاوت قرآن کریم و سرود جمهوری اسلامی ایران، نماهنگی به منظور پاسداشت یاد و خاطره سردار قاسم سلیمانی و تیزر بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی پخش شد.

داود فتحعلی‌بیگی دبیر بیستمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی و اولین سخنران این مراسم ضمن خیرمقدم به مهمانان حاضر گفت: در این سخنرانی عرایض خود را در سه بخش خلاصه می‌کنم یک بخش آمار مربوط به بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی است که در بخش صحنه‌ای ۷۵ اثر به دبیرخانه رسید که ۲۳ نمایش پذیرفته شد و دو اثر نیز در بخش مهمان حضور داشت که این آثار به صورت آنلاین فیلمبرداری و پخش شد.

وی افزود: در بخش شبیه‌خوانی نیز هشت اثر پیشنهاد شد که پنج اثر پذیرفته شد و یک شبیه‌خوانی نیز در بخش مهمان جشنواره حضور داشت.

فتحعلی بیگی اظهار کرد: در بخش آیین‌ها و بازی‌های نمایشی ۹۲ نمایش به دبیرخانه جشنواره رسید که ۲۲ نمایش پذیرفته شد. همچنین در بخش عروسکی این دوره ۲۲ اثر پیشنهاد شد و هفت اثر در این بخش اجرا شد. در بخش جوانه‌های نمایش ایرانی نیز ۵۸ اثر به دبیرخانه رسید و در نهایت ۲۲ اثر پذیرفته شد. در بخش نقالی نیز ۳۰ اثر به دبیرخانه رسید و در نهایت ۱۳ اثر  به جشنواره راه یافت. ۸۵ پیشنهاد مقاله در بخش هشتمین سمینار بین‌المللی داشتیم که در نهایت ۲۰ مقاله از ایران، ۹ مقاله از خارج از کشور و هفت مقاله نیز در بخش یادبود استاد جلال ستاری در این سمینار ارایه شد. در بخش قهوه‌خانه نیز ۱۶ نمایش اجرا شد. در مجموع ۹۶ اثر از میان ۲۸۵ اثر رسیده به دبیرخانه در این جشنواره حضور داشت.

دبیر بیستمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی در ادامه با تشکر از هنرمندان، کلیه نهادها و ارگان‌هایی که با این دوره از جشنواره همکاری داشتند دو درخواست خود را به نمایندگی از هنرمندان شرکت کننده در این رویداد از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد: نخست تقویت کانون نمایش‌های آیینی و سنتی با ایجاد زمینه‌های تشکیل و راه‌انداری بنیاد ملی نمایش‌های آیینی و سنتی با هدف آموزش، پژوهش و آفرینش و سپس ایجاد فضای حمایت به منظور اجرای عمومی نمایش‌های شرکت‌کننده در بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی در سالن‌های تابعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

داوود فتحعلی بیگی در پایان گفت: خبر خوشحال‌کننده‌ای برای گروه‌های شرکت‌کننده در جشنواره دارم و آن هم این است که آقای قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی اعلام کردند تا یک الی دو روز آینده کمک هزینه گروه‌ها پرداخت خواهد شد.

در ادامه نماهنگ مستندی از بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی پخش و سپس نقل موسیقیایی با اجرای حسین‌ ولی‌نژاد اجرا شد و گروه آیلان به سرپرستی توحید معصومی نیز حرکات فرمی را به نمایش گذاشتند.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیگر سخنران این مراسم عنوان کرد: لطف خدای بزرگ شامل حال من شد تا پس از مدت‌ها که بیماری کرونا اجتماعات فرهنگی هنری را دچار وقفه و کشور را دچار مشکل کرده بود در کنار شما باشم.

او با اشاره به واکسیناسیون عمومی در کشور افزود: یکی دو ماهی است با واکسیناسیون عمومی که امروز در کشور شاهدش هستیم این بیماری کنترل شده است و خدا را شکر که به همت ملت، دولت و اراده‌ای که برای انجام این کار مهم لازم بود واکسیانسیون انجام شد و امروز ما در سطح شهر تهران بالای ۷۰ درصد از افراد را داریم که هر دو نوبت واکسیناسیون شان انجام شده و به همین دلیل این فضا برای ما ایجاد شده تا با افتخار اعلام کنیم که همه اجتماعات فرهنگی هنری با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی شکل بگیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت وجود هنر و هنرمندان اظهار کرد: به هر حال حیات فرهنگی یک جامعه به وجود هنرمندان فعال و خلاق آن وابسته است و اگر در کشورمان با سابقه فرهنگی چند هزار ساله‌اش روح نشاط و افتخار دیده می‌شود به دلیل وجود هنرمندان بزرگی بوده که در عرصه‌های مختلف نقش‌آفرینی می‌کنند.

مشاور سابق فرهنگی و اجتماعی رییس قوه قضاییه گفت: خانواده تئاتر از جمله خانواده‌های نجیب و پرکار ایرانی ما هستند و ما به وجود این عزیزان افتخار می‌کنیم.

اسماعیلی یکی از برنامه‌های اصلی دولت را نگاه ویژه به موضوع فرهنگ اصیل و سنتی در بخش‌های مختلف داانست و توضیح داد: ما در بخش‌های مختلف کشور شاهد حضور هنرمندان بزرگی در صحنه‌های نمایش‌های آیینی و سنتی هستیم و من دراین مدت کوتاه آغاز فعالیتم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بیش از چند شهرستان برای جشنواره‌های محلی تئاتر رفتم و بنای من این است تا جای ممکن در این برنامه‌ها حضور داشته باشم.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران افزود: حضور من در برنامه‌های هنری بیش از اینکه نمادین باشد برای حل مسائل و مشکلات عزیزان خواهد بود چرا که ما در برنامه روشنی که برای توسعه و اعتلای تئاتر و آیین‌های تئاتری اصیل کشور در دوره جدید معاونت امور هنری به همت محمود سالاری داریم مهیا ساختن فضای پر رونق  فرهنگی و هنری در سراسر کشور است و تسهیل فضای پرنشاط برای هنرمندان عزیز در بخش‌های مختلف از جمله تئاتر است و این کار را با افتخار انجام خواهیم داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد: در این مدت هم تمام تلاشمان بر این بوده تا زمینه‌های این رشد و تعالی را فراهم و موانع را برطرف کنیم ما در دانشگاه‌ها  نیاز به توسعه رشته‌های تئاتری داریم و در همه استان‌ها توجه‌مان بر این است تا حداقل یک هنرستان دخترانه و یک پسرانه را با تاکید بر هنرهای اصیل ایرانی دایر کنیم و از اهالی فرهنگ و هنر به ویژه تئاتر درخواست می‌کنم تا ارتباط خود را با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعمیم بخشند تا مشکلات را در حد توانمان برطرف سازیم.

محمدمهدی اسماعیلی در پایان گفت: بنای ما در سه ماهه اخیر در شهرستان‌ها تکمیل زیرساخت‌های فرهنگی بوده و در سفر اخیری که به لرستان داشتم ۲۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل تالار مرکزی آن تخصیص داده شد تا اجرای آثار نمایشی، موسیقی و دیگر فعالیت های هنری در آن مکان انجام شود و دولت تصمیم دارد در ظرف دو ساله آینده پروژه‌های آغاز شده را به بهره‌برداری برساند. امیدوارم شاهد رشد فعالیت‌های فرهنگی هنری در همه پهنای ایران عزیزمان باشیم.

پس از پایان سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور وی، محمود سالاری معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی و داود فتحعلی‌بیگی برای تقدیر از فعالان عرصه هنرهای نمایشی روی سن دعوت شدند.

علی صدیقیان نوازنده تعزیه، علی ید‌الهی نقش‌پوش و عروسک‌گردان، ساسان مهرپویان خیمه‌شب‌باز، بهناز مهدی‌خواه خیمه‌‌شب‌باز، شهناز روستایی نویسنده، پریسا سیمین‌مهر نقال، شهره اشتری بازیگر، ملیحه حاجی‌لو بازیگر و مرجان صادقی نقال به پاس سال‌ها تلاش مستمر در اجرای نمایش‌های آیینی و سنتی از سوی بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی تقدیر شدند. همچنین لوح تقدیر بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی برای تلاش‌های مستمر و بازی در نمایش‌های جشنواره به امیر حسین انصافی اهدا شد.

در ادامه سیاه‌بازی توسط جواد انصافی و علی یدالهی اجرا شد و سپس نماهنگی به یاد هنرمندان درگذشته نمایش‌های آیینی و سنتی ازجمله عزت‌اله مهرآوران، حسین عظیمی، بهروز تقوایی، حسین‌علی مومن‌زاده و آقای اسمی پخش شد و پس از آن شبیه‌خوانی با هنرمندی سیدمحسن هاشمی و حسین حیدری اجرا شد.

پیمان شیخی مجری برنامه با اعلام نام هیات داوران متشکل از رحمت امینی، محمدحسین ناصربخت و رضا کوچک‌زاده عنوان کرد: هیات داوران پس از بررسی‌های فراوان و بدون اولویت ضمن ارایه بیانیه‌ای آثاری را در قیاس با سایر نمایش های شرکت‌کننده در این رویداد دارای کیفیت بهتر دانسته و دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی برگزیدگان این مسابقه را به شرح زیر اهدا کردند.

شاپور ترکمنی‌سرابی از مشهد برای نمایشنامه «جیک و بوک»، شهرام احمدزاده از تهران برای نمایشنامه «در سوگ شب هزار و یکم شهرزاد قصه‌گو»، نیما جهان‌پور از رشت برای نمایشنامه «روایت آنکه صبور بود که حکمت پروردگار دید و رافت سلطان».

همچنین هیات داوران با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی از نمایش‌های زیر بدون اولویت تقدیر کرد: محمد فخرایی‌مطلق از بندر دیر برای نمایشنامه «جنگ نامه‌ای برای قحطی‌زدگان»، علی عزیزی از سمنان برای نمایشنامه «مجلس شبیه‌خوانی آزمون فریدون»، مهدی دریایی از اراک برای نمایشنامه «مجلس‌نامه‌ی مقرب الخاقان» و محسن سلیمانی از تهران برای نمایشنامه «هفت‌خوان رخش و رستم».

محمدحسین ناصربخت، اتابک نادری، مهدی ابدالی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی بهداروند، اسماعیل خلج، کوروش زارعی، مریم معترف، هنگامه مفید، حمید نیلی و… از دیگر مدیران و هنرمندانی بودند که در این مراسم حضور داشتند.

پیمان شیخی مجری این مراسم بود و مهدی صفاریان در نقش سیاه او را همراهی می‌کرد.

این مراسم همچنین به صورت آنلاین از تلویزیون تئاتر ایران و اینستاگرام اداره کل هنرهای نمایشی در معررض دید علاقه‌مندان قرار گرفت.

نگار امیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است