سهم رسانه ملی از بودجه پیشنهادی ۱۴۰۱/ بودجه صداوسیما چقدر افزایش یافت؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۰۲
صبا گزارش می‌دهد؛

سهم رسانه ملی از بودجه پیشنهادی ۱۴۰۱/ بودجه صداوسیما چقدر افزایش یافت؟

بودجه سازمان صداوسیما در سال 1401 به شکلی قابل توجه افزایش پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا، صبح امروز ۲۱ آذرماه لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور منتشر شد. بر اساس آنچه که در لایحه بودجه آمده، مبلغ ۵ هزار و ۲۸۹ میلیارد تومان به عنوان بودجه سازمان صداوسیما، از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شده است.

بودجه رسانه ملی در سال ۱۴۰۰، مبلغ ۳ هزار و ۶۱۹ میلیارد تومان بود. بنابراین بودجه این سازمان کمی بیشتر از ۴۶ درصد افزایش پیدا کرده است.

این در حالی است که مبلغ ۲ هزار و ۴۲۵ میلیارد تومان دیگر نیز به عنوان ردیف بودجه متفرقه برای توسعه کمی و کیفی برنامه‌های تولیدی، به این سازمان اختصاص یافته است. این رقم امسال هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان بود که برای سال ۱۴۰۱، افزایشی حدودا ۶۵ درصدی را نشان می‌دهد.

رسانه ملی همچنین ۷۰ درصد از درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی را که مجموعا ۳۱۵ میلیارد تومان پیش‌بینی شده، در اختیار خواهد گرفت. سهم صداوسیما از این رقم ۲۲۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است. اینجا نیز افزایش قابل توجه ۱۱۰ درصدی شامل حال رسانه ملی شده است.

بودجه دولت برای تادیه بدهی سازمان صداوسیما به شرکت ارتباطات زیرساخت نیز که در سال جاری ۶۰ میلیارد تومان بود، با ۱۰ درصد افزایش، به مبلغ ۶۶ میلیارد تومان رسیده است. البته این رقم احتمالا به صورت مستقیم به شرکت ارتباطات زیرساخت پرداخت خواهد شد.

سازمان صداوسیما همچنین در سال ۱۴۰۱، مبلغ ۲۰۷ میلیارد تومان نیز برای طرح نشانکی (سیگنالی) دریافت می‌کند؛ رقمی که در بودجه سال جاری، ۲۳۰ میلیارد تومان بود و در بودجه سال آینده، ۱۱ درصد کاهش یافته است.

به علاوه مقرر است شرکت‌های ملی گاز و توانیر تا سقف ۵ درصد از منابع حاصل از کاهش مصرف گاز و برق ناشی از پخش برنامه‌های فرهنگ‌سازی توسط صداوسیما را به این سازمان پرداخت کنند؛ مبالغی که مشخص نیست چقدر خواهد بود.

مجموع ارقامی که در بالا آمد، به جز بودجه تادیه بدهی صداوسیما به شرکت ارتباطات زیرساخت، رقم ۸ هزار و ۱۴۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان را نشان می‌دهد.

با وجود همه آنچه گفته شد، بودجه رسانه ملی در فصل‌های مختلف بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، ممکن است با نظر مجلس شورای اسلامی دستخوش تغییرات شود و آنچه در نهایت به تصویب برسد متفاوت از این ارقام باشد.

مصطفی قاسمیان

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است