پرندگان جلوی چشمانِ بسته مسئولان می‌میرند/ این «پرواز بی‌بازگشت» است | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۲۲
روایتی از یک مستند حاضر در «سینماحقیقت»؛

پرندگان جلوی چشمانِ بسته مسئولان می‌میرند/ این «پرواز بی‌بازگشت» است

تهیه‌کننده مستند «پرواز بی‌بازگشت» با موضوع بحران در تالاب میانکاله با درخواست از تمامی مسئولان مرتبط برای بی‌تفاوت نماندن نسبت به سوژه این اثر از آنها دعوت کرد تا با حضور در پردیس چارسو به تماشای آن بنشینند.

احمد شفیعی تهیه‌کننده مستند «پرواز بی‌بازگشت» به کارگردانی مسعود دهنوی که در پانزدهمین جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» حضور دارد در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی صبا با اشاره به سختی‌های تولید این مستند اظهار کرد: «پرواز بی‌بازگشت» داستان یک فاجعه زیست محیطی است که دو سال پیاپی تکرار شده و بیم تکرار آن برای سومین سال متوالی هم می‌رود.

او افزود: به عنوان تهیه‌کننده تنها مستندی که به شکل تحلیلی به ابعاد مختلف این فاجعه پرداخته مستند «پرواز بی‌بازگشت» است که از تمام مسmولان مرتبط با موضوع محیط زیست دعوت می‌کنم با حضور در پردیس چارسو و تماشای این اثر نشان دهند نسبت چنین موضوعی بی‌تفاوت نیستند.

این تهیه کننده مستند درباره موضوع و سوژه این مستند مطرح کرد: اواخر سال ۹۸ موضوع مرگ گسترده پرندگان مهاجر در اخبار بسیار مطرح بود و این سوژه سویه‌های محیط زیستی پیدا کرده بود و همچنین رسانه‌های غربی بر آن مانور زیادی می‌دادند.

شفیعی افزود: ما هم می‌خواستیم اگر به لحاظ رسانه‌ای پاسخ قانع‌کننده‌ای برای مردم نداریم حداقل بتوانیم یک مستند شایسته و درخور درباره بررسی دلایل این موضوع تولید کنیم.

تهیه کننده مستند «پرواز بی‌بازگشت» با اشاره به نقش صدا و سیما در اطلاع رسانی و قانع کردن افکار عمومی در این زمینه اظهار کرد: پیش از این هم اتفاقات مشابهی رخ داده بود اما تاکنون صدا و سیما متاسفانه در این شرایط نتوانسته است مردم را قانع کند و این بیشترین صدمه را به حیثیت کشور و افراد پاکدست می‌زند.

این تهیه کننده مستند با تاکید بر اهمیت اثر توضیح داد: راه یافتن «پرواز بی بازگشت» به جشنواره خودش برگ برنده و مهر تأییدی بر اهمیت موضوع آن بوده است و بخشی از راه را طی کرده است اما موفقیت در جشنواره بستگی به نظر داوران و سایر آثار دارد.

او  ادامه داد: جشنواره به طور کلی بستری فراهم می‌کند که می‌تواند به تاثیرگذاری کارها کمک کند. در این فیلم چند دلیل برای مرگ‌ومیر پرنده‌ها ذکر شده که برخی از آن‌ها مدیریتی و برخی دیگر زیست محیطی است و امیدوارم جشنواره راهی برای دیده شدن موضوعی حساس باشد.

احمد شفیعی در پایان عنوان کرد: از اولین اکران آنلاین فیلم در خانه جشنواره بازخورد خوبی گرفتیم و روز چهارشنبه ۲۴ آذر نیز این مستند در پردیس چارسو به نمایش در خواهد آمد و به همین وسیله از تمام مسولان دغدغه‌مند و تمام فعالان محیط زیست دعوت می‌کنم تا به تماشای این مستند بنشینند چراکه برای من و مسعود دهنوی به عنوان سازندگان این مستند بسیار اهمیت دارد که بدانیم مسئولان نسبت به موضوعی که تبدیل به فاجعه زیستی محیطی شد و احتمال تکرار آن به دلیل قصور مدیریتی برای سومین سال نیز وجود دارد بی تفاوت نیستند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است