بدون کمک انتشارات خصوصی پژوهش های آیینی تبدیل به جریان نمی شود/ رونمایی از کتاب های جشنواره آیینی و سنتی | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۱۶
در نشست خبری بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی عنوان شد؛

بدون کمک انتشارات خصوصی پژوهش های آیینی تبدیل به جریان نمی شود/ رونمایی از کتاب های جشنواره آیینی و سنتی

نشست خبری معرفی آثار منتشرشده در حوزه نمایش های آیینی و سنتی در بیستمین دوره جشنواره آیینی و سنتی با حضور داوود فتحعلی بیگی دبیر این رویداد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تئاتر صبا، نشست خبری بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به منظور معرفی کتاب ها و سایر پژوهش های منتشر شده در حوزه نمایش های آیینی و سنتی با حضور داوود فتحعلی بیگی و محمدحسین ناصربخت قایم مقام دبیر این رویداد با حضور جمعی از نویسندگان و ناشران روز شنبه ۲۰ آذرماه ساعت ۱۰ در سالن کنفرانس مرکز موسیقی برگزار شد.

در ابتدای نشست داوود فتحلی بیگی دبیر بیستمین جشنواره آیینی و سنتی ضمن قدردانی از حاضران گفت: این نشست برگزار شد تا هم توضیحاتی به طور جامع درباره کتاب های چاپ شده ارائه دهیم و هم تنی چند از دوستان حوزه نمایش های آیینی را از این طریق معرفی کنیم.

وی افزود: دفتر تعزیه را چند سالی است که طی ۶ دوره اخیر براساس تاریخ بازنویسی و چاپ می‌کنیم تا مروری برای اسناد متون تعزیه داشته باشیم.

دبیر بیستمین جشنواره آیینی و سنتی درباره شبیه نامه ها در تعزیه بیان کرد: شبیه نامه ها که از مباحث عزاداری و مراسم مرتبط با امام حسین (ع) فاصله گرفتند یکی از عنوان های تعزیه است و عنوان عام تری است که به تعزیه نزدیک است ولی شامل موضوعات عزا و مراسم مضحک می شود.

این مدیر هنری ادامه داد: آقای دریایی گردآوری دفتر شبیه نامه ها را انجام داد و من شرحی بر آن نوشتم. این مجموعه نشان می‌دهد تعزیه در تحول خود مضامین نوآورده است.

فتحعلی بیگی اظهار کرد: ما ۵۳۷ مجلس با عنوان های مستقل تعزیه داریم که همه شامل عزا و مراسم عاشورایی نیستند و در آنها رویکرد به افسانه ها و ادبیات کهن ایران از جمله اویس قرنی، رستم و سهراب، سوگ سیاوش، لیلی و مجنون و ‌… به چشم می‌خورد. اینها نشان می‌دهد ظرفیت تعزیه زیاد است و به مباحث مختلف فرهنگی پرداخته و طبق پیش بینی ها می توانستیم هنر نمایش ملی را داشته باشیم که متاسفانه تغییرات فرهنگی و سیاسی باعث فراموشی آنها شد.

وی ادامه داد: این متون را که مطالعه می‌کنیم، می بینیم علیرغم اینکه با تاثیر متون کهن نوشته شده اند ولی اغلب ممکن است یک بیت از شاهنامه و نظامی را هم استفاده نکرده باشند چرا که می دانستند آن آثار برای خوانش است ولی برای اجرا این ها را از نو نوشتند و  این موضوع حایز اهمیت است چرا که پیشنیان متوجه شدند برای اقتباس باید یک سری متون را از نو نوشت.

در ادامه محمدحسین ناصربخت قایم مقام دبیر جشنواره ضمن سلام و قدردانی از نویسندگان و خبرنگاران مطرح کرد: یکی از کارهای شکل گیری جشنواره انتشار پژوهش ها، ایجاد فرصت به صورت سخنرانی، حضور در میزگردهای تخصصی و سمینار بین المللی و انتشار کتب جشنواره برای همراهان نمایش های آیینی و سنتی است.

وی افزود: ما سعی کردیم علاوه بر تولید و حفط سنت، پژوهشگران را تحت حمایت قرار دهیم و  انتشارات جشنواره خوشبختانه اقداماتی در این حوزه با سلسله کتاب های به هم پیوسته مثل «دفتر تعزیه هفدهم» انجام داده است.

ناصربخت اظهار کرد: از ۱۲۸۵ هجری قمری اسنادی داریم که چاپ شده اند. بعضی کتاب ها قبلا چاپ نشده اند و نسخ خطی بودند که بازنویسی روی آنها صورت گرفته است.

قایم مقام دبیر بیستمین جشنواره آیینی و سنتی ادامه داد: امسال نخستین «دفتر شبیه نامه» توسط  داوود فتحعلی بیگی و مهدی دریایی گردآوری شد که این «دفتر شبیه ۵» به نمایش های رادیویی اختصاص پیدا کرده است.

وی گفت: در دوره پهلوی اول چون مجبور بودند برای اجرای شبیه نامه ها مجوز بگیرند مجالس را به اداره ممیزی وقت ارایه می دادند و به این صورت بخشی از مجالس به دست ما رسیده است.

این مدیر هنری عنوان کرد: «دفتر پژوهش ۵» شامل مقالات اساتید دانشگاهی و پژوهشگران جوان و فرصتی برای جوانان فعال این عرصه است. ما در کنار آنها مجموعه مقالات سمینار را به کوشش حمیدرضا اردلان چاپ می کنیم.

ناصر بخت در ادامه گفت: خوشبختانه برخی از انتشارات خصوصی ما هم به نمایش های سنتی توجه کردند و برخی پژوهشگران حاصل پژوهش های خود را با کمک انتشارات خصوصی به چاپ رسانده اند. کانون نمایش های سنتی وظیفه دارد به پژوهشگران کمک کند ولی ورود نشر خصوصی روزهای امیدوار کننده ای رقم می‌زند و بدون کمک انتشارات خصوصی این اقدام تبدیل به جریان نمی شود.

وی اظهار کرد: ما چهار عنوان کتاب دیگر از بخش خصوصی داریم که نویسندگان آنها در جلسه حضور دارند. «کتاب سیری در پیش پرده خوانی» نوشته شاهد پیوند، «تخطی طرب» نوشته علی ملاعلی، «شیرین شکنان شهرفروشان شیرازی» نوشته نادر شهنوازی فرد  و کتاب «خیمه شب بازی به روایت استاد حسین محمدزاده» نوشته صفرعلی محمدزاده که امروز این عزیزان یا نمایندگان شان ما را همراهی می کنند.

در ادامه نویسندگان به شرح کوتاهی از کتاب های خود پرداختند.

ربانی، عباس افشاریان، علی ملاعلی، شاهد پیوند، حسین نصیری و مهدی صفاری نژاد نویسندگان حاضر در این جلسه بودند.

نگار امیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است