شورای شهر تهران نباید نسبت به تغییر نام خیابان‌های تهران سکوت کند/ این بی‌توجهی تبعاتی دارد | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۸
محمدجواد حق‌شناس با صبا مطرح کرد؛

شورای شهر تهران نباید نسبت به تغییر نام خیابان‌های تهران سکوت کند/ این بی‌توجهی تبعاتی دارد

محمدجواد حق‌شناس با اشاره به اینکه شورای شهر تهران باید نسبت به برداشتن نام بزرگان فرهنگ از روی خیابان‌های تهران اعتراض کند، بر جایگاه نظارتی این شورا تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، حذف نام هوشنگ مرادی کرمانی، جبار باغچه‌بان، مهدی آذریزدی و صمد بهرنگی چهار تن از بزرگان ادبیات کودک و نوجوان از خیابان‌های واکنش‌های زیادی را به همراه داشت.

محمدجواد حق‌شناس عضو پیشین شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار صبا تصریح کرد: حذف نام این بزرگان از روی خیابان‌های تهران جزو اتفاقات عجیبی بود که متاسفانه شهرداری تهران انجام داده است و تعجب دیگر از اینکه چرا شورای شهر تهران نسبت به این بی‌قانونی و تخلفی که صورت گرفت، تاکنون واکنشی نشان نداده است.

او ادامه داد: شورای شهر تهران به عنوان یک نهاد نظارتی قبل از هرچیزی باید از جایگاه شورا مواظبت و مراقبت کند زیرا به هرحال تابلوهای نصب شده در نتیجه یکی از تصویبات و مصوباتی بود که کمیسیون نامگذاری شورای شهر بنا به پیشنهاد تعدادی از چهره‌های فرهنگی و نویسندگان حوزه ادبیات کودک برای قدردانی از زحمات این نویسندگان حوزه ادبیات کودک مطرح کرد.

این فعال فرهنگی درباه پیشنهاد و اجرای این طرح توضیح داد: شورای شهر تهران و کمیسیون فرهنگی و کمیسیون برگزاری براساس برخی از مطالعات کارشناسی در این حوزه به این نتیجه رسیدند که خیابان‌های مقابل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خیابان حجاب می‌تواند مکان مناسبی باشد تا نام بزرگانی مانند مهدی آذریزدی، جبار باغچه‌بان، صمد بهرنگی و هوشنگ مرادی کرمانی در این محورها نامگذاری شود.

وی افزود: خوشبختانه پیشنهاد کمیسیون هم به تصویب اکثریت اعضای شورا در صحن مجلس رسید و برای اجرا ابلاغ شد. شهرداری هم در همان مقطع تابلوها را نصب کرد اما اکنون می بینیم که این تابلوها بدون هیچ دلیل موجهی از معابر شهری برداشته شدند.

این فعال سیاسی با بیان اینکه باید از جایگاه نظارتی شورا دفاع کرد، گفت: شورای شهر هم متاسفانه مقابل این تخلف آشکار سکوت کرده است که ممکن است عواقب این بی‌توجهی دامن خود شورا را بگیرد. این روزها شنیده می‌شود که شهرداری در بسیاری از حوزه‌ها اعتباری برای جایگاه نظارتی و سیاست‌گذاری شورا قائل نیست و این بی توجهی قطعا آثار و عواقب ناخوشایندی برای شهر خواهد داشت و ازطرفی چهره این تصمیم‌ها در اذهان عمومی و به خصوص کودکان که با ادبیات و داستان‌های این بزرگان آشنا هستند و از این طریق چشمشان به جهان بیرون باز می‌شود، خوشایند نخواهد بود.

حق‌شناس در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه شهرداری تهران در مقابل این عمل پاسخی برای افکار عمومی نداشت و این اتفاق عجیب و دردآوری بود‌‌. من احساس می‌کنم این تصمیم جز ناآشنایی و بی توجهی به حوزه فرهنگ و ادبیات شعر و اندیشه دلیل دیگری نداشته است. واکنش‌های زیادی هم از فعالان فرهنگی مشاهده کردیم از جمله نامه فریدون عموزاده خلیلی و صحبت‌های بیوک ملکی و بسیاری از اهالی فرهنگ که هرکدام دلخوری خود را اعلام کردند و نسبت به این قضیه تاسف خوردند اما شورای شهر و مدیریت شهری هنوز واکنشی نشان نداده‌اند گویا هیچ اتفاقی رخ نداده و به راحتی از کنار این تصمیم زشت گذشتند.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است