نمی‌توانیم مانع ورود هیچ انسانی به یک رشته هنری شویم/ اثر هنری بی‌کیفیت در حافظه تاریخ نمی‌ماند | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۰۸
اردشیر رستمی در گفتگو با صبا:

نمی‌توانیم مانع ورود هیچ انسانی به یک رشته هنری شویم/ اثر هنری بی‌کیفیت در حافظه تاریخ نمی‌ماند

اردشیر رستمی گفت که نمی‌توان مانع ورود هیچ انسانی به یک رشته هنری شد اما آثار هنری بی‌کیفیت در تاریخ هنر باقی نمی‌ماند.

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا، نمایشگاه نقاشی‌های مسعود کیمیایی روز جمعه ۵ آذر ماه در گالری گلستان افتتاح شد که این نمایشگاه و قیمت‌گذاری آثار این کارگردان سروصدای زیادی در حوزه هنرهای تجسمی ایجاد کرد.

اردشیر رستمی کاریکاتوریست، تصویرساز، مجسمه‌ساز، معمار، طراح لباس، شاعر و بازیگر ایرانی در گفتگو با خبرنگار صبا ضمن تاکید بر این موضوع که نمی‌توان هیچ انسانی را از انجام کاری منع کرد، گفت: به هیچ انسانی و همچنین به هیچ هنرمندی نمی‌توان دستور داد که چه کاری انجام دهد یا چه کاری انجام ندهد. هر انسانی علایقی دارد، علایق برخی در کودکی بروز پیدا می‌کند و برخی در نوجوانی، برخی در جوانی و حتی برخی در بزرگسالی. ما نمی‌توانیم به انسانی که یک بار به دنیا می‌آید بگوییم کدام مسیر را انتخاب کند و به سمت خلق اثر هنری نرود اما خوب و بد و کیفیت آثاری که خلق می‌کند به خودش بستگی دارد. مردم یا این آثار هنری را تماشا می‌کنند و می‌خرند یا به آن‌ها بی‌توجهی می‌کنند، اما بحث اینجاست که این آثار هنری کپی برداری نباشد و هنرمند از کسی و جایی دزدی نکرده باشد.

او درباره تاثیر حضور افراد بدون تخصص در یک رشته هنری دیگر توضیح داد: سطح یک رشته هنری به دست افراد خاصی بالا و پایین نمی‌رود بلکه خود هنر و حرکت جمعی که در آن وجود دارد آن رشته هنری را نجات می‌‌دهد. به طور مثال در رشته خوشنویسی اگر یک هنرمند خط بدی بنویسید آن اثر ارتباطی با تاریخ خط و ضعف و قدرت دیگر هنرمندان ندارد بلکه خلق چنین آثار بی‌کیفیتی برای خود آن شخص بد است.

این کارتونیست افزود: در رشته نقاشی هم همین‌طور اگر کسی یک نقاشی ارایه کند که فاقد ظرافت و هنرمندی‌ است از طرف نقاشان و تصویرسازان حرفه‌ای در آن حوزه جدی گرفته نمی‌شود و به تبع آن وارد تاریخ هنر هم‌ نمی‌شود.

بازیگر نقش شهریار درباره قیمت‌ بالای نقاشی‌های مسعود کیمیایی اظهار کرد: بحث قیمت‌گذاری آثار هنری جداست و اگر کسی به واسطه ارتباطی که دارد اثری را خرید و فروش کند، درواقع خریدار ارتباطات است نه خریدار نقاشی. به نظر من نقاشی‌های آقای کیمیایی از نظر هنر، تکنیک، نقاشی و حرفه‌ای بودن ارزش مادی ندارد اما به من‌ ربطی ندارد و او می‌تواند کار خودش را بکند. اینکه شرایط هنر و هنرمندان ما در این زمانه خوب نیست صرفا ربطی به آقای کیمیایی و حضور مافیای هنر ندارد. این هم یکی از مشکلات هنر است که در جاهای مختلف دنیا نیز وجود دارد.

او در ادامه با ذکر یک مثال خارجی توضیح داد: به طور مثال سیلوستر استالونه بازیگر آمریکایی فیلم‌های «راکی» و «رمبو» نمایشگاهی از نقاشی‌های خود در آلمان برگزار کرده است که از نظر بصری فوق‌العاده مسخره است و‌ یک ریال ارزش مادی ندارد، اما خودش گفته است که «نقاشی‌ام‌ بهتر از بازیگری است و باید از همان ابتدا نقاش می‌شدم»

این شاعر با اشاره به اینکه باید به هنرمندان ناشناخته هم همین‌طور فرصت دیده شدن داد، خاطرنشان کرد: بسیاری مواقع می‌بینیم هنرمندانی هستند که کارهای خوب، باارزش و خلاقانه‌ای ارایه می‌کنند اما هیچ اسمی از آنها نیست و حتی آثارشان یک دهم کارهای نمایشگاه مسعود کیمیایی هم قیمت ندارند. این اتفاق در جاهای مختلف دنیا و حراجی‌های هنری گوناگون هم رخ می‌دهد؛ گاهی زمان و شرایط با هنرمندان یاری نمی‌کند و ما باید شرایطی برای بروز و ظهور آنها فراهم کنیم. بسیاری از مواقع هم هنر ناب در زمانه خود کشف نشده است بلکه صد سال یا ۲۰۰ سال باید از آن بگذرد تا شناخته شود.

این تصویرساز با بیان اینکه درک و شعور بصری مخاطبان ما باید به قدری افزایش پیدا کند که به سمت آثار بی‌کیفیت نروند، تصریح کرد: این امر با نمایش آثار هنری خوب و باکیفیت تحقق می‌یابد. در این صورت با فهمیدن این آثار هنری باارزش، مدرن شدن جامعه، افزایش آگاهی و دانش زیبایی‌شناختی جامعه، مردم دیگر به سمت آثار هنری بی‌ارزش و غیرحرفه‌ای نمی‌روند. وقتی جامعه‌ای دانش آکادمیک و تخصصی و حرفه‌ای نداشته باشد، وقتی نمایشگاه‌های باکیفیت برگزار نشود، هنرمندان یک کشور توان حلق اثر هنری نداشته باشند و همه به سمت مهاجرت سوق پیدا کنند، گاهی این خلط مباحث پیش می‌آید که مردم نمی‌توانند هنر اصیل را از غیراصیل تشخیص دهند.

بازیگر فیلم «لانتوری» عنوان کرد: بگذارید هنرمندان هرکاری دوست دارند بکنند، کسی که وارد یک رشته هنری غیرتخصصی شود و در آن رشته آثار بی‌کیفیتی خلق کند، زمان خودش او را حذف می‌کند و ما نباید نگران این چیزها باشیم. حتی گاهی می‌شود در مقطعی سر زمان و مردم هم کلاه گذاشت اما نباید نگران هنر باشیم زیرا هنر در آینده فهمیده می‌شود و در تاریخ تمام آثاری که ربطی به هنر اصیل نداشته باشند، کنار گذاشته می‌شوند.

اردشیر رستمی در پایان تاکید کرد: این کارها لطمه‌ای به هنر وارد نمی‌کند و هیچکس هم نمی‌تواند بگوید کسی نقاشی نکند یا فیلم نسازد. نباید نگران باشیم اتفاقا اینگونه افراد غیرحرفه‌ای نمایشگاه بگذارند بهتر است زیرا درونشان بهتر شناخته می‌شود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است