تحصیل در ترکیه/چرا و چگونه؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۱۶

تحصیل در ترکیه/چرا و چگونه؟

چندسالی است که تحصیل در ترکیه محبوب شده و دانشگاه های ترکیه به طور ویژه، دانشجویان خارجی را با سهمیه متفاوتی پذیرش می‌کنند.

چندسالی است که تحصیل در ترکیه محبوب شده و دانشگاه های ترکیه به طور ویژه، دانشجویان خارجی را با سهمیه متفاوتی پذیرش میکنند.

ثبت نام آسان و بدون دردسر به اضافه هزینه‌های کم نسبت به اروپا و آمریکا، باعث شده دانشجویان زیادی از کشورهای مختلف متقاضی ثبت نام در دانشگاه های ترکیه باشند. ایران هم از این قضیه مستثنا نیست و تعداد دانشجویان ایرانی در چند سال اخیر رو به افزایش است.

مهسا دانشجوی رشته MBA میگوید: «من با تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه به تمام دنیا وصل میشوم. با اینکه هنوز دانشجوی سال آخر هستم، چندین سمینار و ورکشاپ خارجی شرکت کرده‌ام و یک ترم هم با طرح بورسیه اراسموس در دانشگاه مادرید اسپانیا بودم. این به من برای کار در شرکت های بین المللی، دید بازتری میدهد.» شهاب دانشجوی ارشد عمران در ترکیه هم به ارتباط با دانشگاه‌های خارجی و سطح بالا تاکید میکند. او میگوید: «استاد مشاور من در دانشگاه استنفورد است. فکر کنید من چقدر شانس این را در ایران داشتم که پروژه‌ای با اساتید بهترین دانشگاه‌های دنیا داشته باشم.» شهاب اضافه میکند: «برادرم سال پیش از یکی از دانشگاه های ترکیه از رشته کامپیوتر فارغ التحصیل شد و چند ماه از یک شرکت معتبر بازی سازی در لندن پیشنهاد کاری گرفت.»

 

چرا پزشکی در ترکیه انتخاب دانشجویان ایرانی است؟

ارتباط با دانشگاه های رنک یک دنیا و شانس بالاتر برای کار و ادامه تحصیل در رشته های مهندسی و مدیریت یک طرف قضیه است. روی دیگر جذابیت تحصیل در ترکیه برای ایرانیان، اعتبار مدارک پزشکی و دندانپزشکی ترکیه در اتحادیه اروپاست.

روژان که از دانش آموزان مدارس نمونه ایران بوده و از طریق مدیاپل آکادمیا در رشته پزشکی در ترکیه پذیرش گرفته، میگوید: «من در ایران پزشکی را در تهران شروع کردم، دو سال و نیم هم در این رشته درس خواندم، اما هدف من مهاجرت بود. خیلی از همکلاسی هایم انصراف دادند اما من عاشق رشته ام بودم و هستم. حالا که در ترکیه درس می‌خوانم،  بابت اعتبار مدرکم در کشورهای اروپایی مطمئنم. بسیاری از اساتید ما خارجی هستن. بعضی دروس به انگلیسی تدریس میشوند و حتی اگر بخواهم در سوییس طبابت کنم میتوانم.» ریحان که از همکلاسی های روژان است میگوید: «هدف من ادامه تحصیل است و می‌خواهم تخصص بگیرم. برای تخصص گرفتن یا ترکیه و یا کانادا انتخاب من است.»

تحصیل در رشته پزشکی در ترکیه برای دانشجویان خارجی، در حال حاضر بدون آزمون است. در واقع دانشگاه‌های خصوصی برای بالا بردن تنوع و دعوت از دانشجویان خارجی سهمیه جداگانه برای دانشجویان خارجی مثل ایران در نظر گرفته اند. جالب است بدانید، سالانه تعداد زیادی دانشجویان دو ملیتی (ترک-آمریکایی یا ترک-آلمانی) به علاوه دانشجویان اروپایی به خاطر هزینه پایین تحصیل به ترکیه می آیند و بعد از پایان درس به کشور خود برمیگردند یا در بیمارستان‌های بین‌المللی و شرکت‌های صادرات و واردات مشغول به کار می‌شوند.

خلبانی!

رشته محبوب و آرزوی دیرینه کودکی‌ها. ما خیلی اتفاقی با سامان آشنا شدیم. او که در آنتالیا در رشته مدیریت پرواز و خلبانی تحصیل میکند آینده روشنی پیش روی خود میبیند. سامان میگوید: «ترکیه هاب هواپیمایی است. این یعنی تعداد زیادی از پروازهای دومسیره از استانبول می گذرد. صنعت هوایی ترکیه با بهترین ایرلاینها دنیا در کنار تعداد بالای پرواز، فرصت را برای ما خلبانها فراهم کرده است. با درنظر گرفتن همه شرایط ما مطمئنیم برای یک خلبان در ترکیه همیشه کار هست.» البته دقت کنید تعداد دانشگاه هایی که رشته خلبانی را ارائه میکنند بسیار محدود است. سامان که در ایران مهندسی پزشکی خوانده بوده، میگوید: «شهریه این رشته در ترکیه حدود سالی ۱۰هزار دلار است و خب درآمد یورویی و آینده این رشته را در نظر بگیرید چه سرمایه گذاری بهتر از این؟»

 

زبان تحصیل انگلیسی یا ترکی

انتخاب با شماست. اکثر دانشگاه های خصوصی ترکیه، تمام رشته ها را در دو زبان ترکی و انگلیسی ارائه میکنند. در واقع می‌توانید در ابتدای ثبت نام رشته فیزیوتراپی انگلیسی یا فیزیوتراپی ترکی ثبت نام کنید.

بدون شک، برای ثبت نام در دانشگاه باید مدرک زبان داشته باشید و یا اینکه آزمون تعیین سطح زبان دانشگاه را شرکت کنید. دانشگاه ها این امکان را دارند که در صورت پایین بودن نمره، ثبت نام مشروط کنند و یک سال دوره زبان داخل دانشگاه شرکت کنید. در این یکسال کارت دانشجویی و خوابگاه به شما تعلق میگیرد و البته شهریه این ترم زبان در دانشگاه را باید پرداخت کنید.

با وجود اینها فراموش نکنید، تمام دانشگاه ها و تمام رشته ها نمی‌تواند انتخاب درستی برای هر دانشجویی باشد. تحقیق و مشاوره را دست کم نگیرید.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    106/687/994/000
  • بی‌بدن
    24/696/617/000
  • سال گربه
    14/906/783/500
  • آپاراتچی
    4/116/967/500
  • پرویز خان
    3/218/197/000
  • نوروز
    2/940/108/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/833/522/500
  • آسمان غرب
    2/405/678/000